Søger anerne til Nikkel Vellumsen - Viskum

Startet af Jan B. Hansson, 09 Jul 2011 - 20:39

Forrige emne - Næste emne

Jan B. Hansson

Søger anerne til min Tiptipoldefar Nikkel Vellumsen - Viskum

Med nedenstående oplysninger har min Viskum slægtsgren mødt en barriere som jeg ikke har været i stand til at komme forbi. Findes der ekspertise der kan hjælpe mig at opklare - Hvem er Anerne til Nikkel Vellumsen og hvor/hvornår blev han født ?

<KB GIFT> 1812-1841 # 96 Nørre Vinge/ Tjele Sogn
Nikkel Vellumsen 37 år gift med Edel Christensdatter 30 år den 29. nov. 1833 i Tjele Kirke

<FT 1834> # 10 Viborg, Sønderlyng, Viskum, Fårdal by, , 47. En gård, FT-1834, B8317
Nikkel Vellumsen 38  Gift  Gårdmand

<KB GIFT> 1812-1841 # 97 Nørre Vinge/ Tjele Sogn
Nikkel Vellumsen 41 år gift med Anne Marie Christensdatter 27 år den 4. apr. 1837 i Tjele Kirke

<FT 1840> # 7 Viborg, Sønderlyng, Viskum, Faardahl, en Gaard, 21, FT-1840, C4960
Nichel Villumsen 43 aar  Gift Gaardmand

<KB DØD>  1835-1847 # 43 Sogn: Viskum, Sønderlyng, Viborg
Nikkel Villumsen død 12. jan. 1843, begravet 23. jan. 1943 - Gårdmand af Faardahl 46 år


vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Sussi Hansen

Hej

Kunne det her måske være hans far?


Samtlige personer i husstanden

Viborg, Middelsom, Langaa, Langaae Bye, , 11de, FT-1801, B5474
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Vellum Madsen 59  Gift Huusbonde Bonde og Gaardbeboer 
Maren Jensdatter 54  Gift Hans Kone   
Kirsten Nielsdatter 26  Ugift Hendes Datter   
Anne Vellumsdatter 20  Ugift Deres Barn   
Mads Vellumsen 13  Ugift Deres Barn   
Jens Pedersen 36  Ugift Tienestekarl

Venlig hilsen
Sussi

Jan B. Hansson

Hej Sussi

Da Nikkel/Nichel er født ca 1796, så burde han optræde i FT-1801 som en ca 5 år barn.
Jeg har lavet søgninger på Nikkel (med stave varianter) i FT-1801 og ikke fundet ham.
Dette kan jo skyldes at han mangler at være registreret i FT-1801. Desvære døde han
2 år før 1845 - så der fik jeg ikke hans fødesogn.

Jeg har derfor ikke fået løst mit problem - desværre

mvh
Jan B. Hansson
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Anne Mortensen

Samme familie som Sussi fandt - men ingen Nikkel:

viborg, Middelsom, Langaa, Langaa sogn, Langaa by, 10, FT-1787, C2049
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Villum Madsen 44  Gift husbonde bonde og gårdbeboer 
Maren Jensdatter 40  Gift kone   
Karen Nielsdatter 14  Ugift hendes barn af 1. ægteskab   
Kirsten Nielsdatterr 12  Ugift hendes barn af 1. ægteskab   
Jens Nielsen 9  Ugift hendes barn af 1. ægteskab   
Anne Villumsdatter 5  Ugift deres barn   
Maren Villumsdatter 4  Ugift deres barn   
Mads Villumsen 1  Ugift deres barn   
Mads Pedersen 23  Ugift tjenestefolk   
Søren Pedersen 18  Ugift tjenestefolk   
Giertrud Pedersdatter 42  Ugift tjenestefolk
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

Se denne dåb og måske få den tydet:

Viborg
Langaa 1794-1813
opslag 6 - øverst
Her bliver den Niels døbt og en af fadderne er Villum Madsen
Kan ikke rigtig læse hvad faderen hedder ?

Et spor ?
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Jan B. Hansson

Tak Sussi og Anne

Anna - med mine endnu ikke veludviklede skrifttyde-evner så
læser jeg dit nævnte opslag som nedenstående famile far & mor
og jeg konstaterer også Villum Madsen optræder under fadderne.

Viborg, Middelsom, Langaa, Langaae Bye, , 21de, FT-1801, B5474
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Michel Jensen 63  Gift Huusbonde Bonde og Gaardbeboer 
Johanne Justdatter 38  Gift Hans Kone   
Just Michelsen 13  Ugift Deres Barn   
Jens Michelsen 10  Ugift Deres Barn   
Søren Michelsen 8  Ugift Deres Barn   
Kirsten Michelsdatter 6  Ugift Deres Barn   
Niels Michelsen 4  Ugift Deres Barn   
Christen Michelsen 2  Ugift Deres Barn

Hvis Mikkel kan bøjes til Niels og vi bliver i Viborg amt, så havde jeg selv
nedenstående bud. Ud fra mine liste kilder kan jeg se at der er gang i at
pynte på fornavnet: Nikkel, Nichel (og måske Niels) og Efternavnet: Vellumsen,
Villumsen (og måske Willumsen) - en væremåde der også passer nedenstående evt. far
hvor Niels er næsten for almindeligt. Men dette er alt sammen ok som gætterier.
Jeg savner noget der sandsynliggør at jeg har fat i den rigtige.

Viborg, Nørlyng, Viborg Købstad, Viborg købstad, St. Mogensgade no. 42, 59, FT-1801, B9111
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Villum Nielsen 33  Gift Husbonde Kurvsvend 
Jane Marie Pedersdatter 34  Gift Hans kone   
Scharlotte Corertine Amalia Willumsdatter 6  Ugift Deres datter   
Niels Willumsen 5  Ugift Deres søn   
Dorthea Kirstine Willumsdatter 3  Ugift Deres datter   
Scharlotte Amalia Willumsdatter 1  Ugift Deres datter   
Frans Nielsen 26  Ugift Tjenestefolk Læredreng og landsoldat ved Aarhuus Regiment 
Kield Pedersen 19  Ugift Tjenestefolk Læredreng 
Marie Christina Halle 24  Ugift Tjenestefolk Kokkepige


mvh
Jan B. Hansson
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Peter Kristiansen

Husk at indtastningerne på ddd.dda.dk er tolkninger af et til tidere svært læseligt forlæg. Da navnet Nikkel er så ualmindeligt, vil man som indtaster formentlig ikke skrive det, medmindre, at det står bøjet i neon. Kontroller de muligheder du har fået tidligere med læsning af den originale tælling, og se hvad der egentlig står.
M.v.h. Peter Kristiansen

Jan B. Hansson

Tak til Sussi Hansen, Anne Mortensen og Peter Kristiansen

Det at I er 3 der er enige om at pege på denne Vellum Madsen familie i Langå som ophav til Nikkel Vellumsen undrer mig fortsat efter at have vendt og drejet det foreslåede. I må meget gerne tydeliggør for mig hvorpå Jeres antagelse/valg er baseret.

På den tidligste information jeg har om Nikkel Vellumsen - Vielsen med Edel Christensdatter den 29. nov. 1833 i Tjele Kirke (1812-1841 # 96 Nørre Vinge/ Tjele Sogn) - står der angivet at Nikkel Vellumsen i dette år var gaardfæster i Faardahl. Fæstebrevet til gården kan være det bedste håndfaste spor til hans ophav.

Derfor vil jeg gerne spørge om:
a- er der litteratur der omhandler fæstegårdene i Faardahl (Viskum) i perioden 1817-1833 ?
b- hvilket gods udstedte fæstebreve for gårdene i Faardahl (Viskum) i perioden 1817-1833 ?
c- findes disse fæstebreve i digital form eller er det en tur til LA i Viborg ?

mvh

Jan B. Hansson
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Jan B. Hansson

I dag har jeg fået en længe ønsket julegave. Det er svaret på hvem der er forældre til min Tiptipoldefar Nikkel (Nichel ) Vellumsen - fæstebonde i Faardahl, Viskum.

På registreringen af Nichels død 12 jan 1843 i Viskum opslag 43 er angivet at han blev 46 år, 3 mdr. og 5 dage. Han er altså født omkring 7 okt 1796. Desværre levede han ikke til 1845, så fødesognet var blevet kendt og det ser ud til at han ikke blev registreret i 1801 folketællingen.

Skifte og fæstebrev indeholdt desværre ikke de søgte oplysninger, men angav at Nichel påtog sig aftægts forpligtelse til Mathias Olsen. Med tanken om, kunne de 2 være i familie, var det meget heldigt at Mathias først døde 12 jun 1845 og derfor lige nåede med i 1845 folketællingen. Her er angivet at Mathias var født i Peerstrup sogn.

Og med opslag 415 øverst i KB 1773-1813 Pederstrup, Nørlyng, Viborg er der en dåb 2 okt 1796 hvor navnet kunne ligne Nichel. Faderens navn er Willum Ollesen og blandt fadderne er der Mathias Ollesen. Det gav for første gang fornemmelsen af at være på rette spor.

Al usikkerhed forsvandt med opslag 53.3 i KB 1813-1848 Pederstrup, Nørlyng, Viborg. Konfirmation i 1813 af Nichel Vellumsen i Pederstrup, fader Vellum Ollesen. Og til at afslutte denne søgning - samme år med opslag 104 i afgangslisten for 1813 rejser Nichel Vellumsen 16 år, bonde arbejder fra Pederstrup sogn, til Faardahl i Viskum sogn.

Vellum Ollesen blev 7 nov. 1790 gift med Margrethe Hansdatter og fik også børnene Hans og Olle.

For at arbejde mig længere tilbage i slægten arbejder jeg udfra antagelsen at Mathias er bror til Vellum, Søren og Michel alle Ollesen udfra en fælles far Olle - måske med efternavnet Sørensen. Jeg modtager meget gerne bidrag om Pederstrup egnens familier med navnene Willumsen, Vellumsen og Ollesen, Olesen


Glæde Jul DIS-Danmark
Jan B. Hansson
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)