2 mødre? Finderup, Løve, Holbæk amt: 1819

Startet af Anders Hansen, 25 Dec 2012 - 22:47

Forrige emne - Næste emne

Anders Hansen

Ved Mette Kirstine Christoffersen død, 14. april 1904 i Ubby, Ars, Holbæk amt ops. 237.
Enke efter Gaardmand Jens Nielsen Ubby. Datter af Gaardmand Kristoffer Pedersen og hustru Ane Kirstine Nielsen af Høng, Finderup sogn. født der den 18. feb. 1819; første mands navn: Gaardmand Lars Hansen

Men ved hendes konfirmation, Finderup, Løve, Holbæk 1811-1841 ops. 254 står der om forældrene:
afd.(øde) Christopher Pedersen og Mette Marie Nielsdatter i Høng. Født 18. feb. 1819.

Jeg kan ikke finde hendes fødsel i Finderup kirkebøger. Der er 2 bøger for denne periode. Hun er heller ikke at finde i nabosognene.

Ved hendes 2 vielser:
1. gang: Lars Hansen, 27. juni 1847 i Ubby ops. 95
2. gang: Jens Nielsen, 28. juni 1854 i Ubby ops. 103
kan jeg heller ikke komme nærmere et svar.

Er der nogen som kan finde hendes dåb/fødsel? Hun kan jo ikke have 2 mødre.

Hans Poulsen



Hej Anders

*Jeg kan ikke finde hendes fødsel i Finderup kirkebøger*.

Prøv at finde hende i ft. 1845 og senere folketællinger for at få fastslået fødesognet.

Måske blev hun født i et andet sogn i et andet amt, men hendes forældre flyttede hurtigt efter barnets fødsel til Finderup - og en misforståelse er måske opstået ad den vej.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Alice Oppenheim

#2
— Hvis det kan være en hjælp, så får CHRISTOPHER PEDERSEN og METTE MARIE NIELSDATTER i Høng en søn døbt HANS CHRISTIAN i 1817. Se Finderup KB 1810-28; opslag 35 (bare for at sige, at parret findes i sognet 2 år før) ...

— desuden synes der at mangle sider i KB ... opslag 39 går til aug 1817 — mens opslag 40 allerede begynder ved maj 1819. Derimellem ligger jo datoen "18. feb. 1819" ...

Henning Møller Madsen

Og en Mette Marie Nielsdatter flytter til sognet fra Vedby 14½ år gammel som tjenestepige i 1823

Mette R Francke

#4
Hei

Her er hun i ft 1880
Holbæk, Ars, Ubby, Ubby Sogn, Ubby By, En Gaard, 114, FT-1880, D2909
Jens Nielsen   60    Gift   Husfader, Gårdejer      Svallerup Sogn, Holbæk Amt
Mette Kirstine Christoffersdatter   60    Gift   Hans kone, Husmoder      Finderup Sogn, Holbæk Amt
Ane Kirstine Jensen   22    Ugift   Deres Datter      Ubby Sogn, Holbæk Amt
Jens Peter Madsen   27    Ugift   Tjenestefolk      Rørby Sogn, Holbæk Amt
Jens Peter Christiansen   17    Ugift   Tjenestefolk      Ubby Sogn, Holbæk Amt
Christen Peter Christoffersen   15    Ugift   Tjenestefolk      Ubby Sogn, Holbæk Amt
Kristiane Marie Hansen   20    Ugift   Tjenestefolk      Ørslev Sogn, Holbæk Amt
Maren Kirstine Rasmussen   18    Ugift   Tjenestefolk      Finderup Sogn, Holbæk Am

Mette   
Mette R Francke

Anders Hansen

Jeg kan selvfølgelig ikke drage nogen slutninger før end at jeg har fundet hendes fødsel. Men både ved hendes død og ved hendes konfirmation står Christopher Pedersen som far og begge steder står der at hun er født 18. feb. 1819 i Høng, Finderup sogn. Der er 70 år mellem de 2 tekster, så der kan jo muligvis være opstået nogle fejl undervejs.

Jeg har også fundet hende i gamle gårde i Ubby og også her står der at hun er født i Finderup, både sammen med 1. og 2. mand.

Jeg har en enkelt 15 årig mor i mit slægtstræ. Hun blev konfirmeret, gift og fik barn inden for 3 måneder i 1856, - og faderen var hendes lærer. Men denne 14½ årig tror jeg ikke helt på da hun jo så skulle have været 10 år på fødetidspunktet.

Så jeg er stadig på bar bund.


Hans Poulsen



Hej Anders

*Så jeg er stadig på bar bund*.

Vi er givetvis mange, der har haft den følelse, men på med vanten!

Jeg kan anbefale følgende:

Gå samtlige personer i dit første indlæg igennem, gennemtjek hver en oplysning om dem, studér faddere og forlovere, kør slalom mellem kirkebøger og folketællinger - jeg er sikker på, at et eller andet brugbart da vil vise sig.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Flemming A. Aasklint

Hej

Christopher Pedersen død 5 december 1830
Mette Marie Nielsdatter, Christopher Pedersens enke
gifter sig 28 juni 1833 i Finderup med Niels Pedersen.

Mette Marie Nielsdatter,Niels Pedersen kone i Høng
dør den 2 december 1863

Skifte efter hende findes under Løve Herred,
1860-1874( den anden)
Opslag 530.

Her nævnes datteren af første ægteskab Mette Kirstine Christoffersdatter
gift med Gaardmand Jens Nielsen i Ubby.
--
Mette Kirstines dåb skal du nok prøve at  kigge efter i Kontrabogen,der ikke er på AO.
Finderup  3-302-003    1812-1842   FKVDTA
Mvh.
Flemming Aasklint
4500  Nykøbing Sjælland

Mette R Francke

Hei

Etter vakt på 1 juledag er ikke hodet helt med , men kan det være en mulighet for at Ane K er død , og at ved konfirmasjonen er Mette Marie hennes stemor  ?
Hennes far står som avdød ved konfirmasjonen , så kanskje Mette Marie har giftet seg igjen ?

Holbæk, Løve, Finderup, Høng Bye, en Gaard, 53, FT-1834, C2837
Niels Pedersen   29    Gift      Gaardmand   
Mette Marie Nielsdatter   40    Gift      hans Kone   
Niels Christophersen   12    Ugift      deres Barn   
Jens Christophersen   11    Ugift      deres Barn   
Gunnild Christophersdatter   4    Ugift      deres Barn   
Maren Nielsdatter   1    Ugift      deres Barn   
Maren Christensdatter   19    Ugift      Tienestepige

Jeg har sett på dåpen til Mette Kirstine Christoffersdatter datter , Ane Kirstine Jensen  ( Ubby 1856-1876 , oppslag 60)
Der mener jeg at en av fadderen er Jens Christophersen (i Ska****** )   

Holbæk, Ars, Ubby, Ubby Skoledistrikt, Ubby, En Gaard, 113, FT-1860, C8325
Jens Nielsen   41    Gift   Husfader. Gaardmand      Svallerup Sogn, Holbæk Amt
Mette Kirstine Christophersdatter   41    Gift   Hans Kone      Finderup Sogn, Holbæk Amt
Anders Larsen   13    Ugift   Deres Barn      Ubby Sogn, Holbæk Amt
Ane Kirstine Jensen   3    Ugift   Deres Barn      Ubby Sogn, Holbæk Amt

Anders Larsen dåp Ubby 1836-1856 , oppslag 18.
Her tror jeg at en av fadderne er Ane Marie Christophersdatter

name:    Ane Marie Christophersdr
gender:    Female
baptism/christening date:    01 Feb 1827
baptism/christening place:    FINDERUP, HOLBAEK, DENMARK
father's name:    Christopher Pedersen
mother's name:    Mette Nielsdr

Det var nå bare en ide.

Mette
Mette R Francke

Alice Oppenheim

Godmorgen, Mette :)

Læs lige Flemmings indlæg igen.

Anders Hansen

Jeg siger mange tak for ALLE oplysningerne.