Hvordan navngives pers. på gamle billeder

Startet af Jytte Havberg Moberg, 22 Dec 2010 - 22:28

Forrige emne - Næste emne

Jytte Havberg Moberg

Hej
Jeg er igang med at scanne gamle familiebilleder, men har ikke helt styr på hvordan jeg bedst navngiver personerne på billederne.

Hvis kvinderne beholder pigenavn, så er der jo mange, som kun får et fornavn, fordi jeg ikke kender deres pigenavn, eller ved hvor de er født, hvis jeg skriver det navn de har giftet sig til, så får jeg jo nogen med flere forskellige navne til en og samme person.

Maren Jensen gifter sig med Peder Pedersen og derefter Mads Madsen, så er det da ikke nemt at vide hvornår hun hedder Jensen, Pedersen eller Madsen. (et tænkt eksempel).

Jeg synes også det ser mærkeligt ud, når det er et stort familiebillede, hvis man ikke kan se, hvem der er gift med hvem.

Gode råd efterlyses, hvordan har andre løst det.

Venlig hilsen

Jytte Havberg


Kim Melchior

Hej,

Personligt holder jeg mig til daabsnavnet: fornavn, mellemnavn og efternavn fordi det vil altid vaere det samme.

Hvis de er gifte, kan der anfores hvem de er gift med bagefter i parentes. Her er et eksempel:

Karen Petrine Jensen  1889-1943 (gift med Jens Holgersen 1883-1952)

Paa den maade er der heller ingen tvivl selvom du maaske har 3 eller 4 med det samme navn i familien.

mvh,

Kim Melchior (USA)

Jørgen Sørensen

Der findes nok flere gode råd om det.
Skulle jeg i gang med en sådan opgave, ville jeg nok skrive navnene, som de er i slægtsprogrammet.
Det er praktisk, da det er der, de oplysninger man har på personerne er.
Og billeder samt slægtsdata følges vel ad?

Glædelig Jul.
Venligst Jørgen - 2300

Jytte Havberg Moberg

Hej

Tak til Kim og Jørgen

Det var også min tanke at bruge dåbsnavnet, og det er jo meget fint, så længe det følger slægtsprogrammet, men jeg laver også et digitalt album, som alle de unge i slægten skal kunne se via internet, og så er min bekymring, om jeg kan få plads til at skrive hvem der er gift med hvem, når der er 30-40 personer på billederne, men det bliver jeg jo næsten nødt til, for hvis ikke familierelationerne fremgår af teksten, er der jo ikke så meget ved at navnene er der.

Venlig hilsen og glædelig jul til alle, og tak for al venlig hjælp i det forgangne år.
Jytte Havberg