Hvem ved noget om dette ægtepar?

Startet af Ingelise Jegbjerg, 22 Dec 2012 - 11:33

Forrige emne - Næste emne

Ingelise Jegbjerg

Hej. Jeg leder efter oplysninger om Frederik Hald og Maren Villadsdatter. Jeg har desværre kun få oplysninger om dem. Maren dør 1844 OA Holstebro, Hjerm, Ringkøbing 1841 - 1891, opslag 106. Deres datter, Karen Frederiksdatter Hald blev født 10. maj 1805, OA Holstebro, Hjerm, Ringkøbing 1776- 1815, opslag 137, konfirmeret samme kirkebog, 1815- 1820, opslag 43 og viet samme kirkebog 1820- 1827 opslag 73. Hun bliver enke i 1839 og flytter senere til Randers, hvor hendes datter, Marie Chatrine Sand bor. Jeg håber, der er nogen, der vil hjælpe mig med at finde oplysninger om dette ægtepars fødsler, vielser evt. konfirmationer og mandens død? Jeg er kørt helt fast her.
Venlig hilsen Ingelise

Jette E. Toftegaard Pedersen

#1
De er ved FT 1801 her:
ringkoebing, Hjerm, Holstebro Købstad, Holstebro, Vestergade 107, 145, FT-1801, C0105
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Frider: Hald 38  Gift Husbonde Gartner  
Maren Willadsdatter 31  Gift Hans kone  
Jacob Hald 1  Ugift Deres søn  
Inger Hald 8  Ugift Deres datter  
Karen Hald 7  Ugift Deres datter

Har du fundet de andre børns dåb - det kan måske guide dig mod vielsen?

Datteren Inger er født i Hjerm sogn 21. april 1792 og døbt Trinitatis Søndag ( Hjerm, Hjerm, Ringkøbing 1761-1807 opslag 269)
Med venlig hilsen

Jette (medlem 7167)
6000 Kolding

Hans Peter Christiansen

#2
Hej.

Han er død før 1840:

Ringkøbing, Hjerm, Holstebro Købstad, Vestergade, No. 106, 199, FT-1840, C5861


Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:

Maren Villadsdatter Hald   72   Enke      lever af en Aftægt   
Karen Lund   33   Enke      lever af Haandarbeide   


Maren med "forkert" efternavn?

Ringkøbing, Hjerm, Holstebro Købstad, Holstebroe Kiøbstad, Vestre Gade No. 107, 73 F1, FT-1834,C4973

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:

Niels Jensen   35   Gift      Vogn Mand   
Karen Nielsdatter   37   Gift      Hans Koene   
Maren Jacobsdatter Hald   66   Enke      Aftægts Koene   
Mvh HP

Hans Poulsen



Hej Ingelise

Intet nyt her, men det er altid betryggende at have Nygårds Sedler i ryggen:

http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=125390&sort=e

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Gurli Kristensen


Dette kunne være Maren i 1787

Samtlige personer i husstanden

Ringkøbing, Hjerm, Hjerm, Wolstrup Bye, 2. Familie, 6, FT-1787, A4328
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Karen Jepsdatter 52  enke Madmoder Gaardbeboer 
Christen Willadsen 23  ugift ægte barn forretter Arbeidet 
Johanne Willadsdatter 21  ugift ægte barn forretter Arbeidet 
Maren Willadsdatter 19  ugift ægte barn forretter Arbeidet 
Jeppe Willadsen 15  ugift ægte barn forretter Arbeidet

så har du også hendes mor

hilsen

Gurli
Med venlig hilsen

Gurli Kristensen

Hans Peter Christiansen

Hej igen:

Frederik?

Kilde:   FT-1787   Kildehenvisning:   215   
Navn:   Friderich Jacobsen
Alder:   22   Civilstand:   ugift
Erhverv:   Gartner
Sogn:   Hjerm   Herred:   Hjerm
Amt:   Ringkøbing   Stednavn:   Wolstrup Gaard
Husstands-/familienr:   1   Matr.nr/adresse:   -
Indtastningsnr:   A4328   Løbenr.:   5


Måske deraf Marens efternavn i 1834.
Mvh HP

Ingelise Jegbjerg

Tusind tak for den hurtige hjælp, så vil jeg forsøge at komme videre.
Venlig hilsen og glædelig jul til alle
Ingelise

Ingelise Jegbjerg

#7
Hej. Jeg har nu fundet en del om Maren Villadsdatter, men mangler stadig oplysninger om Frederik Hald. Jeg har kun fundet vielsen af dem 24/2 1792, OA Hjerm, Hjerm, Ringkøbing 1761- 1807 opslag 268. Jeg har også søgt efter ham i Hjerm, men altså uden held.
Jeg håber, der er nogen, der kan hjælpe mig videre.
Venlig hilsen Ingelise

Ingelise Jegbjerg

En tilføjelse til min eftersøgning af Frederik Hald. Jeg har fundet hans dødsdato, 20/4 1825 i OA Holstebro, Hjerm, Ringkøbing 1820- 1827 opslag 93, og han er begravet 27/4. Dette gav dog stadig ingen oplysning om, hvor han er født. Er der mon nogen, der kan og vil hjælpe mig videre?
Venlig hilsen Ingelise

Hans Poulsen



Hej Ingelise

Af alle aldre *tror* jeg tit mest på den, der opgives ved dødsfaldet. Da er *sandheden* normalt kommet frem, jævnfør det fænomen, at mænd tit gør sig langt yngre, end de er, for at tækkes den skønhed, som de gerne vil giftes med.

Frederik Hald opgives at være 60 år ved dødsfaldet, og det stemmer (ret pænt) med de angivelser, som andre er kommet med her i tråden.

Det er IKKE svar på det, du spørger om, men et lille bidrag i rigtig retning. Jeg savner at kende Frederiks fars fornavn, så jeg ved, hvilket patronym Frederik muligvis gemmer sig under i visse kilder.

Kender du Frederik Halds søskende - og dermed Frederiks niecer og nevøer? Kan du mon via den personkreds finde ud af, hvor Frederik blev døbt?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Judith Olsen

Hej Ingelise

Jeg er sikker på, at du havde fået meget mere hjælp, hvis du i din overskrift havde skrevet ægteparrets navn !

Men se her:

Inger Frederiksdatter Hald 1792–1851 - webtrees


www.ougtvig.dk/webtrees/individual.php?pid=I354&ged...


Frederik Jacobsen Hald. Birth January 20, 1765 61 32 Ørslev Kloster Sogn, Viborg Amt Death April 20, 1825 (Age 60) Holstebro Sogn, Ringkøbing Amt. Loading ...


Desværre kan jeg ikke komme ind på Bente Ougtvig Dyrstads hjemmeside, men du kunne jo prøve at kontakte hende.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Ingelise Jegbjerg

#11
Hej Hans og Judith! Tusind tak for hjælpen.
Hans, jeg kender desværre kun Frederik Halds navn, så det er svært at komme videre ad den vej. Jeg har ledt et helt forkert sted, da han er født i et helt andet amt.

Og Judith,ja, det havde nok givet pote hurtigere, hvis jeg havde sat navnene ind i overskriften. Det vil jeg skrive mig bag øret til en anden gang.
Jeg har tidligere fået linket til Bente Ougtvig Dyrstads hjemmeside af en anden ved et andet spørgsmål vedrørende familien Hald/ Sand og har også set den. Men nu kan jeg heller ikke komme ind på den, og jeg har prøvet at kontakte hende, men desværre forgæves, så jeg er meget glad for din hjælp.
Med venlig hilsen og et godt nytår til jer begge
Ingelise

Judith Olsen

Bente er også medlem af foreningen og du kan finde hendes mailadresse i medlemsfortegnelsen.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Ingelise Jegbjerg

Hej igen! Ja, det ved jeg - jeg har sendt en mail til hende tidligere, men jeg kan jo forsøge igen.
Venlig hilsen Ingelise