Tikøb Sogn, Fr.Borg Amt, Konfirmation 1784, Stednavn?

Startet af Anna N Rasmussen, 19 Dec 2012 - 16:18

Forrige emne - Næste emne

Anna N Rasmussen

Hej,

Kan nogen hjælpe mig med at tyde et stednavn på dette opslag:

Frederiksborg Amt, Lynge-Kronborg Herred, Tikøb Sogn, 1781-1800, opslag 70

Højre side, nederst, konfirmand nr. 27, Bodil Kirstine Pedersd., 16 Aar.

Hvor er hun født?

Jeg har set på stednavnelister fra Tikøb, Hornbæk og Hellebæk Sogne:
http://da.wikipedia.org/wiki/Tik%C3%B8b_Sogn
http://da.wikipedia.org/wiki/Hornb%C3%A6k_Sogn_(Helsing%C3%B8r_Kommune)
http://da.wikipedia.org/wiki/Helleb%C3%A6k_Sogn

Men jeg synes ikke helt at jeg kan få det til at passe med nogle af navnene. Hælder dog mest til at der må stå Saunte?


På forhånd tak for hjælpen,

/Anna

Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Helle Høgh Busted

Hej Anna

Den er svær, men Saunte ligner det ikke. Ud for drenge komfirmand nr. 14 står der Saunte og bogstaverne her er helt anderledes.
Vi sidder og tyder de 3 sidste bogstaver som  - - ind. Og kan ikke gennemskue at der skulle være et sted i området omkring Tikøb det kan passe til, vi bilder os også ind at vi kender alle de små flækker der er omkring Tikøb og hælder til at det må være et sted der ikke ligger i omegnen af Tikøb, Kvistgård, Ålsgaarde, Hornbæk og Espergærde.

Desværre ikke meget brugbart der kan kaste lys over sagen.

Kh. Helle

Anna N Rasmussen

Hej Helle,

Tak for input, ja den er svær, selvom resten af siden ellers er ret nem at tyde.

Jeg er selv lokalkendt, opvokset i Hillerød-området, og mener at have godt tjek på de nordsjællandske stednavne, så det irriterer mig, at jeg ikke kan regne denne her ud.

Men du har ret, det kan ikke være Saunte. Nu har jeg stirret på siden igen, plus de omkringliggende sider. Og nu synes jeg faktisk, at det første bogstav må være et K eller et L.

Kan der monstro stå "Leiet", altså fiskerlejet?

Men, i så fald, hvilket leje er der så tale om? Tikøb Sogn havde jo mange fiskerlejer, så det giver ikke helt mening. Som jeg kender kysten rundt om Helsingør, kan det være: Hornbæk, Aalsgarde, Hellebæk, Snekkersten og Espergærde.

Der er konfirmander på siden fra både Hornbeck og Snedkersten, og blandt det følgende års konfirmander (opslag 80) er der et par stykker fra Aalsgaard. På tidligere lister i samme kirkebog optræder folk fra Esbergierde. Så disse fire steder bør vel i så fald kunne udelukkes.

Så er der Hellebæk tilbage, som jeg ikke umiddelbart kan se omtalt ved stednavn i denne kirkebog. Måske er det den?  Hellebæk sogn blev først selvstændigt i slutningen af 1800-tallet, da det blev udskilt fra Tikøb. Der var godt nok et kapel til Hellebækgaard fra ca 1780, som geværfabrikkens folk brugte, men fiskerne fra Hellebek brugte så vidt jeg ved fortsat Tikøb kirke.

NB, hvis konfirmandinden er "min" Bodil Kirstine, så bliver hun som voksen fiskerkone i Hornbæk.

Med venlig hilsen
Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Lis Petersen

Hej Anna!

Jeg er sikker på du har ret i at der står Leiet

Jeg er også ret sikker på der er tale om Hornbæk fiskerleje.
Jeg bor og er godt kendt i området og har været Tikøb og Hornbæk kirkebøger igennem mange gange, hvor det er helt almindeligt at omtale Hornbæk som Leiet.

Vh Lis.
Lis Petersen - 3000

Anna N Rasmussen

Hej Lis,

Mange tak for svaret. Så vil jeg arbejde videre med en Hornbæk-teori. Det virker også oplagt, at hun er født der, for jeg har nemlig heller ikke kunnet finde hendes dåb - sikkert fordi den har været indført i en af de ældste, tabte Hornbæk-kirkebøger.

/Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.