En svensker i Rigensgade - 1901

Startet af Anders Hansen, 17 Dec 2012 - 15:02

Forrige emne - Næste emne

Anders Hansen

Jeg leder efter Hans Frederik Madsens død. Sidst fundet i Folketælling 1901: København, Rigensgade 34, 1.sal. AO-opsl. 132. sammen med sin datter Augusta
Hvilken by er der i folketællingen opgive som fødeby? Jeg læser det som Braaby? Men er der nogen som kan hjælpe mig med at lokalisere denne by. Den skal ligge i nærheden af Gøteborg som han har opgivet i politiregistrebladene. Jeg ved at hans svigersøn kom fra Braaby i Præstø amt, men det kan jo ikke være den, hvis altså at han er svensk.

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1826222&searchname=

Jeg har også ledt i Svinninge sogn, Holbæk amt, hvor hans anden datter, Emma flytter til i 1898, samt i alle sognene omkring hans bopæl. Hans kone er begravet i St. Paul.
Og han bor ikke på adressen i FT1906.

Så er der nogen som kan hjælpe mig videre?

Gitte Johansen

Hej Anders


Den Hans Frederik i folketællingen er født i Danmark


Sorø, Ringsted, Bråby, 1814-1841, opslag 29.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Hans Peter Christiansen

Hej.

København, København (Staden), Amaliegade (Lige numre), No. 36, Matrikel 315, 1. Sal, 70, FT-1885, C1714


Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:

Hans Frederik Madsen   57   Gift   Husfader   Opsynsmand paa Toldboden   Braaby, Sorø amt
Bodil Kirstine Madsen   66   Gift   Husmoder      Frederikssund
Mvh HP

Inger Toudal

#3
Hej Anders

Mon ikke Gøteborg på registerbladet er en fejltagelse/misforståelse?

København, København (Staden), Ny Toldbodgade, Ny Tolbodgade 18, 1. sal, 26, FT-1880, D4515
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Hans Frederik Madsen   52    Gift   Huusfader, Opsynsmand paa Kjbhvns Tolbod      Si-Torup. Sorø Amt
Bodild Kirstine Madsen   61    Gift   Huusmoder      Frederikssund
Augusta Frederikke Madsen   19    Ugift   Deres Barn      Kjøbenhavn
Wilhelm Christian Kjærulff   32    Ugift   Huusfader, Fyrbøder paa Kjøbenhavns Toldbod      Kjøbenhavn

Ifølge http://www.krabsen.dk/stednavnebase/ er der noget, der hedder Sø Torup i Bråby sogn, Sorø amt.

Venlig hilsen
IngerToudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Anders Hansen

Hmmm...! Har vi så at gøre med et helt usædvanligt sammentræf af 2 mænd med samme navn og samme fødselsdato, eller har han opgivet forkerte oplysninger til politiet. Og hvorfor har han evt. opgivet forkerte oplysninger?
Jeg er nu sikker på at det er den samme, da han i FT-1901 er opført som opsynsmand på Toldboden. Denne betegnelse bære han ved mindst 2 barnedåbe i 1888 og 1889

Men ok! så er han fra Bråby. Jeg var nok bare for fokuseret på svensker linket. Men hvor dør han så?

Inger Toudal

Jeg tror vi har samme mand her som pensionist:

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2096751&searchname=polit_simple

Fødeåret er indtastet forkert! Der står 15/5-27 på registerbladet.

I februar 1913 flytter han til Fabriksvej 4 på Frederiksberg.

Se FT-1911, København, Vesterbrogade, lige nr., opslag 440, nr. 28.
- Fødested: Søtorup, Gissenfeld (skal vel være Gisselfeld).

Venlig hilsen
Inger T.

Venlig hilsen
Inger Toudal

Anne Mortensen

Datteren Frederikke:

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2096672&searchname=polit_adv
-------------------
Desværrre uden datoer, men hun og faderen ses i

FT 1906
Vesterbrogade lige nr.
opslag 424
---------------------------

Og stadig i live

FT 1911
Vesterbrogade lige nr.
opslag 440
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anders Hansen

Takker!!!!!!:-) :-)
Det er så rigeligt!! Jeg kunne selvfølgelig ikke finde noget når jeg i den grad var så sporet ind på at det SKULLE være Gøteborg i Sverige. Mange tak for hjælpen

Anders Hansen

Han er fundet død og begravet. Det viste sig endda at svigersønnen som jeg omtalte tidligere også var fra Bråby var Hans Frederiks nevø. Så der var altså tale om et fætter kusine forhold. Det gør det jo bare lidt nemmere da jeg har styr på svigersønnen.
Men tak til ALLE.