"Ved du om der i dag findes efterkommere af Westerby slægten fra Hjørring?"

Startet af Nick MacGregor Sadolin, 17 Dec 2012 - 11:34

Forrige emne - Næste emne

Nick MacGregor Sadolin

Hej,

Jeg er i gang med at se på Westerby slægten fra Hjørring, der siden kom til Aalborg og København.

Jeg har fundet fire efterkommere af proprietær Jens Christian Westerby (født 1835 i Hjørring): Tandlæge Niels Westerby (1868), Jens Westerby (1873), købmand Laurentz Westerby (1877) og købmand Poul Bach Westerby (1879). Jeg ved ikke om der var flere søskende.

Jeg ved at tandlæge Niels Westerby fik følgende børn i sit første ægteskab: Niels Preben Westerby (1900), Niels Erik Westerby (1901) og Hjørdis Hillevid Olga Westerby (1903) – og i andet ægteskab: Regitze Gertrude Aase Westerby (1919), samt to sæt tvillinger Niels Uffe Westerby (1925) og Niels Palle Gjøe Westerby (1925) samt Dorete Vibeke Westerby (1927) og Birgit Aase Westerby (1927).

Jeg ved også at købmand Laurentz Westerby, der først ejede Brdr. Westerby med broderen Poul Bach Westerby i Aalborg og siden L. Westerby i København, skulle have fået en datter Ruth Westerby, der blev gift med Frantz Joachim Willemoes.

Jeg ved ikke om de to brødre, Jens Westerby og Poul Bach Westerby, ligeledes fik efterkommere.

Jeg ved desværre ikke meget mere end ovenstående, og jeg ville være glad, hvis der var nogle herinde som havde mere om Westerby slægten og/eller som ved om ovenstående havde efterkommere samt anden information som kan hjælpe mig omkring Westerby slægten.

På forhånd tak – og sidst, men ikke mindst: Glædelig jul!  :)

Mvh. / Kind regards,

Nick MacGregor Sadolin

Sadolin- & Schultz-sfærene

Hans Poulsen



Hej Nikolaj

"Jeg ved desværre ikke meget mere end ovenstående, og jeg ville være glad, hvis der var nogle herinde som havde mere om Westerby slægten og/eller som ved om ovenstående havde efterkommere samt anden information som kan hjælpe mig omkring Westerby slægten".

Snyd ikke dig selv for den store glæde, det er at finde frem til en lang række uhyre vigtige data om de mange personer, som du nævner.

Tag hver enkelt person: Find fødsel, dåb, forældre, søskende, konfirmation, vielse, evt. suppleret med oplysninger fra lægsrullen, og sørg for at skrive fx opslagsnumrene fra kirkebogen og folketællingerne op, så andre nemt kan kontrollere dine oiplysninger, hvis det bliver nødvendigt.

Brug flittige KRABSEN, Arkivalioeronline og andre super vigtige kilder.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Gitte Johansen

Laurentz får også Leif i 1908,


Folketælling 1916, København, Vesterbrogade, opslag 18.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Frederiksberg, 1904-1909, opslag 202, Ruth

Frederiksberg, 1907-1915, opslag 73, Leif
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Nick MacGregor Sadolin

Hej Hans,

Tak for din opmuntring!

Jeg har været sparsom med at skrive alle oplysninger som jeg har fundet i kirkebøgerne her (men jeg har været igennem fødsel/dåb, konfirmation, vielser, samt død/begravelser for alle Jens Christian Westerbys børn).

Jeg har desværre ikke fundet mere omkring Laurentz Westerbys datter Ruth Westerby end at hun blev gift (har ikke fundet børn). Jeg har fundet fødsel/dåb og konfirmation for alle Niels Westerbys børn (dog ikke evt. død/begravelse - for de fire sidste børn - eller vielser for nogle af børnene i andet ægteskab).

De bedste hilsener, Nikolaj
Mvh. / Kind regards,

Nick MacGregor Sadolin

Sadolin- & Schultz-sfærene

Gitte Johansen

Laurentz vielse


Ålborg, Vor Frue, 1892-1915, opslag 153, nr. 49.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Nick MacGregor Sadolin

Hej Gitte,

Mange tak for disse oplysninger.

De bedste hilsener, Nikolaj
Mvh. / Kind regards,

Nick MacGregor Sadolin

Sadolin- & Schultz-sfærene

Mette R Francke

Mette R Francke


Nick MacGregor Sadolin

Hej Mette,

Mange tak. Ja, det er en bror til de övrige brödre. Mange tak for dette!

De bedste hilsener, Nikolaj
Mvh. / Kind regards,

Nick MacGregor Sadolin

Sadolin- & Schultz-sfærene

Jytte Rauh

Hej Nikolaj,

Du har åbenbart en del oplysninger om købmand Laurentz Westerby, men kig alligevel på www.vendelboarkivet.dk.


De næste oplysninger er hentet fra Kraks Blå Bog 1957:

WESTERBY Laurenz grosserer; f. 25/5 1877 i Hjørring; søn af proprietær I C Westerby (død 1921) og hustru Laurenze f. Bach (død 1920); gift (2/7 1936) m. Grete W., f. Feu, f. 20/5 1893 i Kbhvn.

Præliminæreks. 1892; i handelslære hos Julius Michelsen, Randers; handelseks. 1896; videre uddannelse hos See-Ier & Cohn, Berlin; etablerede firmaet Brødrene Westerby, Aalborg, 1900 og firmaet L Westerby, Kbhvn., 1904; grossererborgerskab 1912.

Medl. af bestyrelsen for Manufakturhandler-Foreningen i Kbhvn. 1911-16, formand 1928-31 og 1937-38; medstifter af Dansk Textil Union 1915, formand 1928-31 og 1937-38; næstformand i Kbhvns liberale Venstreforening 1920-24.

Adresse: Strandv. 231 A, Charlottenlund.

WESTERBY Niels politimester, R.; f. 23/2 1900 på Frdbg.; søn af tandlæge Niels Westerby (død 1951) og hustru Olga f. Frederiksen (død 1917); gift (16/2 1925) m. Agnete W., f. 24/12 1904 i Kbhvn., datter af fh. amtsforvalter Arthur Palsbo (se denne) og hustru Inger f. Juhl (død 1943).

Student (Ordrup gymn.) 1918; studerede teologi 1918-20; cand. jur. 1928; politifuldm. i Aabenraa s. å.; landfoged (politimester) på Færøerne 1935; politimester i Odense herred m. v- 1946.

Formand for inspektionen for Dronning Alexandrines hospital, Thorshavn 1935-39, for bestyrelserne for sygehusene på Færøerne 1940-46 og for overligningskommissionen i Thorshavn 1935 -46; lærer i søret ved Thorshavn navigationsskole 1935-46; statens tilsynsførende ved Forsikringsforbundet på Færøerne 1939-46; formand for elektricitetsnævnet på Færøerne 1940-46; medl. af tilsynsrådet for Landbo-Sparekassen for Fyn 1952.

Adresse: Sct. Anne, Filosofgangen 91

Odense.

Også i senere Blaa Bøger er Westerby'erne nævnt. Evt. kan jeg sende dig en scannet side, hvis du er interesseret. Jeg har Blaa Bog 1988.

Mvh
Jytte Rauh


Gitte Johansen

Det ser ikke ud til, at Jens får børn.

Ft1911, København, Gyldenløvesgade, opslag 19
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Nick MacGregor Sadolin

Mvh. / Kind regards,

Nick MacGregor Sadolin

Sadolin- & Schultz-sfærene

Nick MacGregor Sadolin

Hej Jytte,

Mange tak for linket (Kraks har jeg vaeret igennem) :-)

De bedste hilsener, Nikolaj

P.S. Jeg modtager med kyshaand alle oplysninger som skrives.
Mvh. / Kind regards,

Nick MacGregor Sadolin

Sadolin- & Schultz-sfærene

Nick MacGregor Sadolin

Er der slet ikke nogen som er stödt paa tandlaege Niels Westerbys börn af andet aegteskab?:

Paa near Uffe Westerby der dör som baby, saa er der:

Regitze Westerby
Palle Westerby
Dorete Vibeke Westerby
Birgit Aase Westerby

Nogle af disse börn maa have indgaaet aegteskab(er) og faaet barn (börn) - statistisk set.
Mvh. / Kind regards,

Nick MacGregor Sadolin

Sadolin- & Schultz-sfærene

Gitte Johansen

Nu efterlyser vi ikke personer i dette forum, der kan være i live.


Hvis ikke du har fundet deres dåb så kig i Ordrup.

Hvis du googler Palles hele navn, vil du se, han har- har haft et firma



http://nrpl.dk/owners-1922-a-300.php
A430   Tandlæge Niels Westerby, Strandv. 154, Charl.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Nick MacGregor Sadolin

Hej Gitte,

Jeg har vaeret omkring kirkebögerne i Ordrup, og har (vist) fundet, hvad der kan findes der (selvom man jo aldrig kan vaere helt sikker). Jeg er ogsaa bekendt med firmaet, men det eksisterer ikke mere.

Mit haab er, at der er nogen som kender nogen eller kender til noget som har forbindelse til slaegten, saaledes at jeg kan faa udbygget ogsaa efterkommerne.

Westerby var, som jeg kan forstaa det, en ganske kendt slaegt tidligere.

De bedste hilsener, Nikolaj



Mvh. / Kind regards,

Nick MacGregor Sadolin

Sadolin- & Schultz-sfærene

Hans Poulsen



Hej Nikolaj

Det glæder mig, at du har fået hurtig og kompetent hjælp fra adskillige slægtsforskere, og jeg føler mig sikker på, at du vil modtage yderligere data, når en travl dag - eller tid - er omme.

I dit svar til mig skriver du blandt andet:

"Jeg har været sparsom med at skrive alle oplysninger som jeg har fundet i kirkebøgerne her (men jeg har været igennem fødsel/dåb, konfirmation, vielser, samt død/begravelser for alle Jens Christian Westerbys børn)".

Tankelæsning ligger uden for mit kompetenceområde, så en enkelt bemærkning om, hvilke kilder du selv har gennempløjet, havde ikke været af vejen. Adskillige indlæg bærer præg af ikke at være gennemarbejdet eller gennemtænkt, før der spørges løs, og det føles som lidt af en spand kold vand i ansigtet, hvis man efter at have brugt flere halve timer på at granske et indlæg i håb om at kunne hjælpe efterfølgende får at vide: "Ja tak, alt det vidste jeg godt i forvejen".

Fra *Forum spilleregler*, som du finder på dette link

http://www.slaegtogdata.dk/andet/spilleregler

tillader jeg mig at citere nogle få linjer:

"Stil kun et spørgsmål ad gangen
Hvis du har flere spørgsmål, bør du oprette et indlæg for hvert spørgsmål. Det gør det både nemmere for dig at skrive en god og dækkende overskrift til dit indlæg og nemmere for den, der svarer.

Hvis der er familiemæssig sammenhæng mellem to eller flere tråde, du opretter, vil det lette arbejdet for dem, der skal hjælpe dig, hvis du husker at krydshenvise mellem trådene".

Denne tråd viser, at du er i gode, kyndige hænder - og jeg glæder mig på dine vegne.

Glædelig jul, Nikolaj.

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Nick MacGregor Sadolin

Hej Hans,

Nu fortaeller kirkebögerne jo kun meget lidt om en slaegt, og mit haab var at der var nogen her som kunne kaste lidt mere lys over slaegten - maaske kendte til nogen eller kendte til udgivelser om den.

Det synes jeg ogsaa er lykkedes ganske fint her: Jeg har faaet nye navne m.m. at arbejde videre med.

Jeg har laest det du har skrevet - og jeg kan virkelig ikke se fornuften i, at jeg skulle oprette x-antal indlaeg som gik paa det samme spörgsmaal: Nemlig om nogen kender til slaegten fordi jeg medtager mere end person (er det ikke lidt tidsspilde?).

De bedste hilsener, Nikolaj

Mvh. / Kind regards,

Nick MacGregor Sadolin

Sadolin- & Schultz-sfærene

Mette R Francke

Hei

Har sendt deg en mail om R.

Sender en mail til om det som kan være hennes søster

Mette
Mette R Francke

Nick MacGregor Sadolin

Hej Mette,

Har netop modtaget den. Har netop svaret dig.

Mange tak den. Den var spaendende i sit indhold. :-)

De bedste hilsener, Nikolaj
Mvh. / Kind regards,

Nick MacGregor Sadolin

Sadolin- & Schultz-sfærene

Bodil Pedersen

Hej.
Der er en tråd i "den gamle DIS" forum om Westerby på Vesterbrogade 12 - 14.
Venlig hilsen
Bodil Pedersen

Nick MacGregor Sadolin

Hej Bodil,

Mange tak skal du have. Den vil jeg nu forsöge at finde.

De bedste hilsener, Nikolaj
Mvh. / Kind regards,

Nick MacGregor Sadolin

Sadolin- & Schultz-sfærene

Mette R Francke

Hei


Honolulu, Hawaii, Passenger and Crew Lists, 1900-1959 about Hjordis Westerby
Name:    Hjordis Westerby
Age:    36
Gender:    Female
Birth Year:    abt 1903
Birthplace:    Denmark
Port of Departure:    Yokohama, Japan
Departure Date:    16 Jun 1939
Port of Arrival:    Honolulu, Hawaii
Arrival Date:    22 Jun 1939
Ethnicity/Race/Nationality:    Danish
Last Residence:    Japan



Name:    Hjordis Westerby
Gender:    Female
Birth Year:    abt 1903
Birthplace:    Denmark
Departure Date:    23 Jun 1939
Ship:    Matsonia


Name:    Hjordis Westerby
Arrival Date:    30 Jun 1939
Age:    36
Birth Date:    abt 1903
Birthplace:    Coperhagen, Denmark
Gender:    Female
Ethnicity:    Scandinavian
Ship Name:    Matsonia
Port of Arrival:    San Francisco
Port of Departure:    Honolulu, Hawaii
Last Residence:    Japan
Archive information (series:roll number):    M1410:355


Name:    Hjordis H O Westerby
Arrival Date:    Nov 1930
Age:    27
Estimated Birth Year:    abt 1903
Gender:    Female
Race:    Scandinavian
Port of Departure:    Copenhagen, Denmark
Ship Name:    Schenectady
Port of Arrival:    Baltimore, Maryland
Last Residence:    Denmark

Name:    Hjoerdis Hillevid O Westerby
County of Marriage:    Palm Beach
Volume:    2376
Certificate:    47752
Source:    Florida Department of Health

Mette
Mette R Francke

Mette R Francke

Hei

I ft 1921 har Laurentz Westerby 3 barn.

København , Vesterbrogade lige nr ,oppslag 22

Yngstesønnen er døpt i Maria kirken 1911-1920 , oppslag 135.
* 22/8 1919

Her er en navnbror * 19/8 1919
Name:    Finn Westerby
Death Date:    8 Nov 1982
County of Death:    Orange
State of Death:    Florida
Age at Death:    63
Race:    White
Birth Date:    19 Aug 1919

Mette
Mette R Francke

Mette R Francke

Hei

http://coneliand.dk/Danmarks%20aeldste%20forretninger/DAEF%20300-399/Side_318_Kjaer_-_Klei.html

Vald. Kjølbye, manufakturforretning.
Grundl. d. 25. maj 1893 af Axel Lund.
År 1900 overgik firmaet til brødrene Laurentz Westerby og Poul Bach Westerby. Forretningen dreves under navnet Brdr. Westerby.
I 1904 udtrådte Lau­rentz Westerby.
I 1927 optoges firmaets proku­rist siden 1919, Vald. Høygaard Kjølbye som medindehaver; siden P. B. Westerbys død har han været eneindehaver.
I 1934 ændredes fir­manavnet til det nuværende.
Adresse: Bispensgade 13, Aalborg.
Kilde: Kraks: Danmarks ældste forretninger. (1950)


Mette

Mette R Francke

Nick MacGregor Sadolin

Hej Mette,

Tak for de overvaeldende mange gode oplysninger, som jeg er glad for at du har fundet til mig! :-)

De bedste hilsener, Nikolaj
Mvh. / Kind regards,

Nick MacGregor Sadolin

Sadolin- & Schultz-sfærene