Hvor kan jeg finde mine tipoldeforældre i Sverige?

Startet af Pia Nielsen, 15 Dec 2012 - 13:56

Forrige emne - Næste emne

Pia Nielsen

Er der nogen, der kan hjælpe med at finde oplysninger om mine tipoldeforældre fra Sverige:

Anders Andersson - f. 1.8.1830 i Gislöv (Trelleborg) Sverige-

Han er kommet til Bornholm, hvornår vides ikke, men i FT 1901 for Rønne, Bornholm - opslag 18, står der at han er kommet til kommunen i 1853.
Dør 23.4.1901 Rønne (1901-1910 opslag 97 (27) - der står Gislev sogn som føde sted?

Han blev gift 20.10.1861 i Rønne, Bornholm -1846-1861 opslag 189 (20) -med
Ingrid Nielsdotter, som er f. i Listarum (Smedstrup, Tommelilla) Sverige
Hvornår hun skulle være kommet til Rønne, Bornholm vides ikke

Dør 28.8.1875 i Rønne, Bornholm - 1870-1889 opslag 125 (55) - der står intet fødested

Har ikke flere oplysninger om dem.
Har forsøgt at søge i DDSS.NU, men uden held - men jeg ville blive meget glad for at kunne finde ud af noget.

Mvh - Pia Nielsen

Inge-Lise Trampedach

Da du er medlem kan du få hjælp her:
http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,44915.300.html
Skriv dit spørgsmål i svarboksen og send det.
Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav

Inger Huus

hej Pia

hvis det ikke lykkes at få hjælpher kan du få hjælp på face Book,jeg har fået hjælp både på Dis og på Face book(du skal være medlem af slægtsforskningsgruppen der )
Hilsen Inger Huus

Ole Dreier

Hej
Jeg har fundet vedlagte, det ser ud til at han er den eneste Anders Andersson i årene 1828-32 i Gislöv

mvh
Ole

[vedhæfting slettet af admin]

Eva Morfiadakis

Enl. detta är fadern åbon (en slags bonde) Anders Persson och modern Mätta Hansdotter.

Eva M
Eva M

Pia Nielsen

Hej igen!

Mange tak for de tilsendte oplysninger, men jeg tror ikke, at det er den rigtige Anders Andersson som vi har fat i, fordi:

Hans fødselsdato er opgivet i Kirkebogen -død- til 1.8.1830 - og det svarer til aldersoplysninger ved FT 1860 og 1870 - hvor der kun er opgivet født i Sverig.

Der står ved død, at han er født i GISLEV sogn, som jeg fået oversat til Gislöv af venlige skrifttydere fra DIS.

Jeg har ved nærmere søgen fundet en anden by ved samme navn, som ligger syd for Simrishamn og SØ for Listarum  hvor hans hustru skulle komme fra, så det kan jo være at dette er en mulighed for at finde ham

MVH Pia Nielsen

Eva Morfiadakis

Gislöv är en by i Östra Nöbbelövs socken i Simrishamns kommun i Skåne.

I så fall är det Östra Nöbbelövs församling.

Eva M

Eva M

Ole Dreier

Hej Pia
Jeg tor jeg har fundet Anders i Östra Nöbbelöv KB, som Eva også har fundet ud af, se vedlagte,

mvh
ole

[vedhæfting slettet af admin]

Ole Dreier

Hej Pia
jeg har kigget i husforhør
Kristianstad > Östra Nöbbelöv > Husförhör (Household examination) > 1823 - 1833 > 70
her findes familien også i bunden af siden


[vedhæfting slettet af admin]

Pia Nielsen

Hej Ole!
Mange, mange tak for de tilsendte oplysninger. Det ser bestemt ud til at det skulle være den rigtige Anders Andersson du har fundet.

Men jeg vil meget gerne have lidt hjælp til noget af oversættelsen. Jeg læser fødsel/dåb således:

Den 1. fødtes i Gislöv og samme dag døbes pigen Karna Andersdotter på 26 år i Gislöv (hos husmand Marten Andersson) søn Anders. XXX - moderen XXX Andersdotter, faderen husmand Marten Andersson,
begge fra Gislôv.

Det vil så være meget dejligt om jeg også kunne få oplysninger på Anders Anderssons hustru fra Listarum

MVH Pia Nielsen

Eva Morfiadakis

#10
Modern heter Karna Andersdotter. Som jag ser det är han född utom äktenskap.
Hon är hos husman Mårten Andersson. Gudmor är jordegumman (jordemor) Sissa Andersdotter.

Mårten Andersson är inte fadern. Då hade barnet hetat Mårtensson.

Eva M
Eva M

Pia Nielsen

Hej Eva!

Mange tak for hjælpen - så har jeg Anders på plads. :)

Han blev gift 20.10.1861 i Rønne, Bornholm -1846-1861 opslag 189 (20) -med

Ingrid Nielsdotter, som er f. i Listarum - (skulle være f. 1833-1834)

Iflg. DIS skulle fødested være - Listarum, Smedstrup Tonnelilla

(iflg. folketællinger er hun 3-4år yngre end Anders)

Hvornår hun skulle være kommet til Rønne, Bornholm vides ikke

Dør 28.8.1875 i Rønne, Bornholm - 1870-1889 opslag 125 (55) - der står intet fødested

Mange tak for jeres store hjælp

MVH Pia Nielsen

Ole Dreier

Hej Pia
Jeg har funder Ingar Persdotter fra gislöv (som jeg læser der) i smedstorp, hun er den eneste jeg har kunne finde i egnens kirker - den eneste Ingrid fra 1833 har en Svend som far og  sommer fra en anden by.

mvh
Ole

[vedhæfting slettet af admin]

Ole Dreier

Kære Pia
Undskyld førsendte Ingar er fra Listarum..
mvh
Ole

Pia Nielsen

Tak for tilsendte oplysning.

Ingrid er nogle gange blevet skrevet ind som Inger, så det er muligvis denne Ingrid (Ingar) som jeg søger, men jeg vil meget gerne bede om hjælp til at få denne side oversat/læst, da jeg ikke kan læse den.

Eva var så sød at hjælpe mig med oversættelse sidste gang.

På forhånd tak.

Pia Nielsen

Eva Morfiadakis

#15
Jag tror det står: Augusti 1  föddes på No 4 Listarum och döptes  den 7 samma månad torparen Nils Jönssons och dess hustru Marna Månsdotters  dotter Ingar som hölls till dopet av husman Pehr Jönssons hustru Bengta Johansdotter i Smedstorp. Faddrar vore Soldaten Jöns Lott på No 21 Tjustorp ????? och Pigan Else Oladotter från Månstorp. Modern är 44 år.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Här är soldaten Jöns Lott:

Lott, Jöns

  Född:  1781-11-24 
  Död:  1854-01-02 
   
  Regemente:  Norra Skånes Infanteriregemente 
  Kompani:  TOMMARP 
  Socken:  Smedstorp 
  Rote:  Tjustorp 

från soldatregistret.

Eva M
Eva M

Pia Nielsen

Hej Ole og Eva! :D

Tusind tak for Jeres hjælp med oplysningerne som I har sendt til mig.
Så har jeg fået nogle af mine løse ender placeret. Jeg må så arbejde videre for at finde ud af, hvornår de er udvandret til Bornholm.
Har man nogle udvandringsmuligheder, nu hvor jeg har nogle oplysninger på personerne????

Endnu en gang TAK.

MVH Pia Nielsen

Eva Morfiadakis

Hej!

Det finns en utvandrardatabas på en CD-skiva. Jag har den tyvärr inte men säkert finns det någon på DIS som har den.

Eva M
Eva M