Axel Jørgensen og Vilhelmine Sofie Ella Simonsen Basse, hvornår døde de?

Startet af Bente Larsen, 14 Dec 2012 - 14:41

Forrige emne - Næste emne

Bente Larsen

Hej

Jeg efterlyser viden om, hvornår arbejdsmand Axel Jørgensen f. 14 juli 1907 og hustru Vilhelmine Sofie Ella Simonsen Basse f. 18 dec. 1902 døde. De blev gift på rådhuset i Aarhus den 4. nov 1933 og fik datteren Marianne Ella Basse Jørgensen f. 3 februar 1934. Hun får senere navneændring til Kreider eller Kneider.

Disse oplysninger fremgår af Aarhus Skt. Lukas kirkebog opslag 225. 1932-1938

Fik dette ægtepar mon andre børn?

Er der mon  nogen der kan hjælpe mig med oplysninger om disse?

Jeg har på fornemmelsen at Vilhelmine Sofie havde en noget omtumlet tilværelse.


Venlig hilsen

Bente Larsen

Jane Valkær

Hej
Ved datterens dåb 1934 boede de Læssøesgade 49.
Datteren skifter da næsten hele navnet - fra Ella Basse Jørgensen til Marianne Ella Kreider.
Hun tager navneændring i 1956 - har ikke beholdt nogen af forældrenes efternavne. Ifbm. ægteskab?

Muligvis en af fadderne:
Samtlige personer i husstanden:
Aarhus, Hads, Hvilsted, Hvilsted sogn, 24b 26, 54, FT-1921, D3306
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Basse 20/1 1859 Gift Husfader Landbrug Torrild Sogn Aarhus Amt
Anna Kristine Basse 15/12 1865 Gift Husmoder  Odder Sogn Aarhus Amt
Knud Hansen 19/4 1908 Ugift Barn  København
Kamma Hansen 9/11 1910 Ugift Barn  København

Disse oplysninger har nok i forvejen.

Mvh
Jane

Jane Valkær

Hej
Jeg har kigget Aarhus Skt. Lukas kirkebog 1932-1938 igennem for flere dåb - ingen.

Ligeledes Aarhus Vor Frue 1933-1936 - heller ingen.

Har du fundet ud af, om datteren får nogle børn - fadderne kunne give et spor.

Mvh
Jane

Elin Madsen

Hej

Du kan da håbe på, at i det mindste én af ægtefællerne døde efter 1968. I så fald kan du få oplysning om dem på nærmeste borgerservice (folkeregister).

venlig hilsen
Elin

Bente Larsen

Hej

Tak for jeres svar, men desværre er det ikke den rigtige Hans Basse, da det er vilhelmines plejefader, der er urmager. Den anden Hans Basse kan være en broder eller andet. Jeg har også ledt i det meste af Århus uden at finde nogen andre børn, desværre.

I forbindelse med Axel Jørgensen og Vilhelmine ved jeg, at Vilhelmine har levet i hvert fald til engang i 50erne, da hun sammen med Marianne Ella besøgte noget af min familie, men siden er der ingen, der har haft forbindelse med dem heller ikke nogen af hendes egne søskende. Vilhelmine er søster til bl. min mormor, men hun blev adopteret til Århus 1903, fordi hendes egen moder døde 14 dage efter hun var født, og faderen immigrede til Canada.

Desværre ved jeg ikke hvorfor datteren  lige pludselig har skiftet efternavn, om hun er blevet gift, eller der er kommet noget andet. Der slutter forbindelsen med hende for vor familie.

Venlig hilsen

Bente