Margrethe Pedersdatter gift i Sædder Kirke i 1800

Startet af Peter Bendtsen, 14 Dec 2012 - 10:44

Forrige emne - Næste emne

Peter Bendtsen

Er der en der kan hjælpe mig med oplysninger om Margrethe Pedersdatter, hun bliver gift med Johannes Nielsen i Sædder Sogn Præstø Amt i 1800 opslag 26 højre side nr.1, der står at hun er fra Sprettinge mener det også er i Sædder Sogn, jeg vil meget gerne finde hvor hun er født og hvem der er hendes forældre. Mvh. Peter

Leif Thor Olsen


Ja, Sprettinge hører til Sædder sogn. Har du prøvet at finde hende i FT 1787?

Mvh. Leif

Peter Bendtsen

Hej Leif.
Ja jeg har prøvet om jeg kunne finde hende i FT. 1787, men uden held. Mvh. Peter

Inge Hedal

Hej Peter
Når der står Sprettinge ved vielsen, kan du ikke gå ud fra, at det er der, hun er født. Det er det sted, hvor hun boede, da hun blev gift.

Her er Johannes Nielsen og Margrethe Pedersdatter med deres førstefødte i FT-1801:
Præstø, Bjæverskov, Sædder, Heynerup, , 6, FT-1801, B4020
Lars Andersen 49  Gift Huusbonde Bonde og gaardbeboer 
Marie Hansdatter 54  Gift Hans kone   
Anders Larsen 19  Ugift Deres barn   
Hans Larsen 17  - Deres barn   
Carl Arvedsen 24  - Tienestekarl   
Anne Jørgensdatter 21  - Tienestepige   
Marie Jørgensdatter 14  - Tienestepige   
Johannes Nielsen 45  Gift Mand Inds. og dagleier 
Magrethe Pedersdatter 37  Gift Hans kone   
Anne Cathrine Johannesdatter 1  Ugift Deres barn


Ved Anne Cathrines dåb (Sædder 1795-1816, opslag 13 venstre side) er en af fadderne Mouritz Jørgensen af Tranemose.
Derfor tror jeg, at dette er Margrethe Pedersdatter i FT-1787:
Præstø, Bjæverskov, Herfølge, Tessebølle, Trane Mose, , FT-1787, B4008
Mouritz Jørgensen 32  Gift Husbonde Bonde og smed 
Kirsten Thomasdatter 23  Gift Madmoder   
Christen Nielsen 18  Ugift Tienestekarl   
Magrethe Pedersdatter 24  Ugift Tienestepige   
Lars Jørgensen 30  - Mandens broder Er ganske taabelig

En Margrete Pedersdatter af Alkestrup er konfirmeret i Herfølge kirke i foråret 1781. Desværre er der ikke angivet nogen alder eller forældre. Herfølge 1736-1814, opslag 8, højre side nr. 32.

Men det er også interessant at se på forloverne ved vielsen. To af forloverne er fra Hejnerup, hvor ægteparret bor, og de to andre er fra Fløjterup, som ligger i Vollerslev sogn. Hvis Margrethe er født i Vollerslev, kan du ikke finde hende døbt, for der begynder kirkebøgerne først efter hendes fødsel. Herfølge og Sædder sogne er de bedste bud på et fødested.
Mvh. Inge




Peter Bendtsen

Hej Inge.
Mange tak for de gode oplysninger ang. Margrethe, det kan meget vel være hende der er tjenestepige i Tessebølle, alder passer meget godt, hun må jo være født i et af de nærmeste sogne, men det er ikke lige nemt at tyde kirkebøgerne fra den tid, så det bliver nok ikke til at finde hendes dåb. Mvh. Peter