Viborg,Hids Herred,Sejling Sogn 1690-1813

Startet af A-M Jørgensen, 13 Dec 2012 - 20:27

Forrige emne - Næste emne

A-M Jørgensen


Hjælp til tydning: Kirkebog Viborg,Hids Herred,Sejling Sogn 1690-1813 opslag 256 øverst.
Har fundet en af mine 2xtip forfædre men vil gerne have hele "historien".

Som jeg læser det:
29 juli 1770 xxxx døbt Niels Nielsen´s barn kaldet Andreas xxxx "xxxgården" xxx xxx og Gustavus Andreasen´s  ?hustru? xxxx xxxx ?mandefadder? xxx xxx xxx. Ren forvirring!

Niels Nielsen er da min 3xtip, formodentlig fra 1740 plus/minus nogle år.

Andreas Nielsen blev fader i en alder af 70 til min tip-oldefar i 1840. ;)

Håber en læsekyndig kan/vil hjælpe mig, på forhånd tak.

Jens Viliam Froulund Villumsen

Hej A-M.

Jeg læser:

d 29 Juli blev døbt Niels Nielsens Barn
kaldet Andreas Rasmus Nørgaards Kone
bar det, og Gustavus Andreasens Hustrue
fultes med: Mandsfaddere Søren Christen
sen
mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk

A-M Jørgensen

 Tusind tak Jens, nu skal jeg så bare finde ud af hvem Gustavus Andreasen er/var, knægten er nok opkaldt efter ham.

Hilsen Anne M

Jens Viliam Froulund Villumsen

mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk

A-M Jørgensen

Forvirret..ja, den Gustavus Andreasen du linker til er født i 1795, min ane er født i 1770, så der kan hverken Gustavus eller konen deltage i dåben.

Jeg nærlæser lige linket for at se om der alligevel skulle være en sammenhæng.

Tak for at du deltager :)

A-M Jørgensen


Har nu nærlæst, det kan jo godt være ham men ejermanden af "tagmaler" er ikke så kvik med årstal.

"Gustav Andersen 70 Enkemand Huusbondes Fader Indsidder, nyder aftægt"
Det er ved FT 1801. Gustavus Andreasen er født i 1725 og ville så være 76 år. ;D men pyt det er
nok den rette mand.

Jeg tænker på at Gustavus Andreasen måske er arbejdsgiver til Niels Nielsen og dermed æres med at knægten bliver opkaldt Andreas efter ham.

Tak igen 

Inge Lyngby

Hej A-M,
kig lige på denne  FT
Viborg, Hids, Sejling, Seiling, , 12, FT-1787, B5945
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Gustavus Andreasen   60    Gift   hosbond   bonde, gaardbeboer   
Anna Nielsdatter   62    Gift   hans kone      
Niels Gustavusen   35    Ugift   deres barn      
Maren Gustavusdatter   15    Ugift   deres barn

Jeg mener, at kunne huske, at Anna Nielsdatter er søster til Niels Nielsen, som var gift med Anna Margretha Andreasdatter. De får 11 børn, hvor en af dem er din Andreas.

Niels og Anna Margretha er min 4xtip.

Mange hilsener fra
Inge 8600

dorte frandsen

Hej A-M!

Din Gustavus Andreasen er født i Sejling i 1727 og død samme sted 19. marts 1815, viet 5. aug 1752 i Sejling til Ane Nielsdatter, født i Sejling 27. marts 1726, død samme sted 25. maj 1798.

Med venlig hilsen Dorte

Inge Lyngby

Dorte Frandsen skriver, at, Gustavus Andreassen er født i Sejling i 1727. Jeg har aldrig kunnet finde hans dåb i  Sejling. Har derimod en ubekræftet oplysning om, at han skulle være født i Tureby, Præstø. De øvrige data er jeg enig i.
Venlig hilsen
Inge 8600