Katolske kirkebøger

Startet af Ejgil Hedegård Pedersen, 12 Dec 2012 - 12:00

Forrige emne - Næste emne

Ejgil Hedegård Pedersen



   Er der nogen der ved om man på internet han søge de katolske kirkebøger,
   jeg har fået en dåb i den katolske kirke i Roskilde i 1915, men jeg ved ikke
   om de er på nettet.

  På forhånd tak      Ejgil Hedegård Pedersen.

Jane Valkær

Hej
Prøv at spørge i det andet forum - Slægtforskning - metode og teknik

Mvh
Jane

Peter Kristiansen

Det er vist tanken at andre trossamfunds kirkebøger skal på nettet - men det har vist lange udsigter. Så du må søge dem på Landsarkivet for Sjælland - som ligger på Rigsarkivet.

http://sa.dk/content/dk/daisy/fysiske_enheder_liste?a=&b=&c=roskilde+&d=1850&e=1950&f=&g=&h=&ngid=&ngnid=&heid=1733430&henid=1733430&epid=1733430&faid=11&meid=&m2rid=&side=1&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=
M.v.h. Peter Kristiansen

Jørgen Chr. Frølund

Hej,
Nu ved jeg jo ikke hvor du bor, men  de Katolske Kirkebøger findes paa Microfilmkort de steder hvor Folkekirkens og Folketællinger staar. Det vil sige bl.a. Landelsarkiverne og Erhversarkivet i Aarhus.
Da vi er en del  Katolikker i min slægt, har jeg fundet mange oplysningerne paa kortene i Aarhus. Kortene staar som regel  for sig selv, men kan jo findes i oversigten over kortene.
Venligst
J.C.Frølund

Ejgil Hedegård Pedersen

 

   Tak  til Jane,Peter og Jørgen for det i har oplyst.
   Til Jørgen kan jeg oplyse at jeg bor i Gørlev på Vestsjælland.

   Med venlig hilsen    Ejgil Hedegård Pedersen.

John Nielsen

Hej Jørgen og Ejgil

Du kan se hvilke der findes her: Registratur, søg på katolsk.
Dem hvor der er angivet antal kort er på mikrokort.

Sidst jeg var på Erhvervsarkivet havde de pakket alle mikrokort væk, også dem som endnu ikke var på AO.
På spørgsmålet om man stadig kunne se disse var svaret, "det er et godt spørgsmål".

Så Jørgen har du bedre erfaring, eller ligger det tilbage i tiden ?

Hilsen John Nielsen

Jørgen Chr. Frølund

Hej,
det er maaske to aar siden, jeg har været der sidste gang. Tiden gaar jo hurtigt Men der havde de staaet der i en del aar. Vi har tidligere ogsaa brugt dem, naar vi med Slægthistorisk Forening, Aarhus har besøgt stedet. Der var flere microlæseapparater. Derfor kan de jo godt have lavet om og pakket dem væk senere.
De er i plads nød og det hele optog jo nogen plads saa det kan jo være derfor.
Venligst
Jørgen

John Nielsen

Hej Jørgen

Så er min oplevelse væsentligt nyere, så alle mikrokort er pakket væk og læserne ligeså.
Hvorvidt det gælder alle arkiver ved jeg ikke, men det er nok klogt at spørge om de er tilgængelige før en større rejse indledes.

Hilsen John Nielsen

Ejgil Hedegård Pedersen



   En tak til Jørgen og John for jeres oplysninger,det er jo godt at vide
   når jeg skal vidre med min forskning.

   Venlig hilsen     Ejgil Hedegård Pedersen.