Niels Pedersens børn

Startet af Arvind Vrejlev, 21 Dec 2010 - 15:48

Forrige emne - Næste emne

Arvind Vrejlev

KB Karlslunde, Tune, Roskilde, 1645-1740, Opslag 143, Anno 1719:

De to første dåb dette år omhandler børn til Niels Pedersen. Om det er samme person er usikkert, men jeg har behov for hjælp til tydning af begge. Ved den første fødsel bliver han omttalt som "den ældre" og i senere sammenhænge som senioris, men det bliver han tilsyneladende ikke ved den anden dåb.

Elin Madsen

Hej

Hvis Niels Pedersen skal være far til begge børn, må det være med 2 forskellige mødre.
Peder er født 29. dec. 1718 og Anne d. 7. marts 1719.  ;)

venlig hilsen
Elinb

Ralph Rasmussen

Den anden, her er en helt tredje Niels Pedersen.  Er de to andre mon husmænd?

Dom: Oculi blev Niels Pedersøns, en bonde paa Vartovs Gods,
hans Daater Anne døbt (hun blev fød d 7 Marti) Præsteko
nen bar hende
Faddere
Lars Lars:, Jens Peders:, Niels Mads: Enke,  Niels Vævers Kone, Margrete Jens Christens:

Moderen holdte sin Kirkegang 2? Pasch:

mvh
-Ralph
Med venlig Hilsen
Ralph Rasmussen
<1850 Hammer herred, Præstø

Arvind Vrejlev

Jeg kan se, at jeg kun har brug for den første af børnene. Indtil nu har jeg tygget mig igennem følgende:

Anno 1719, die. 3 Januarii blev Niels Pedersøns den Ældres Søn Peder hiemmedøbt af Mag - Constantin Lassen, da jeg ? enig/hand blev født die 29 December 1718 / Degne Konen holdte ham over Daaben og nogle af nabofolkene var tilstede. Dom: 1 p. Epiphan - blev han ført til Kirken og hans daab af Mag Lassen i Snoldelev confirmeret. degne Konen bar barnet.
Faddere: Knud Nilaussøn, Laur Eriks's søn Laur, Sidsel Niels Knudsens, Birte Søren Hans's.
Dom Sexages (12. februar) gik moderen i Kirke

Er dette nogenlunde korrekt?