Udvandring - hvordan kom man til Southampton, England i 1897

Startet af Keld Molin, 09 Dec 2012 - 22:24

Forrige emne - Næste emne

Keld Molin

Jeg har tidligere stillet et lignede spørgsmål her, hvor dette er en indsnævring.

Håber at der er nogen, der har generelt kendskab til emnet!

Min oldemor fra Lolland udvandrede fra Lolland til Amerika i 1897.

Hun er registreret i udvandrerdatabasen - betyder dette ikke, at hun rent fysisk har været i (via) København?

Hun rejste "indirekte" via Southampton i England.
I udvandrerdatabasen er det registreret, at hun foreviste sin billet d. 11. maj, og det er andetsteds registreret, at hun afrejste fra Southampton d. 15. maj.

Så hun har vel brugt op til 4 dage til den første del af rejsen. Men hvordan kom man til Southampton - skib fra København? Eller Esbjerg. Og hvor havnede man så - i en havn på den engelske østkyst? Og hvordan kom man almindeligvis videre derfra?

Satser på at der er nogle "udvandringseksperter" her :-)

m.v.h.

Keld

Hans Poulsen



Hej Keld

*..hun foreviste sin billet d. 11. maj..*

*..hun afrejste fra Southampton d. 15. maj..*

*..Så hun har vel brugt op til 4 dage til den første del af rejsen..*

Forevisningsdato og afrejesedato er ikke det samme.

Der kunne i ekstreme tilfælde gå flere uger mellem de to datoer.

*..Men hvordan kom man til Southampton - skib fra København?.."

Uden at blinke tør jeg sige ja til København som udrejsehavn, for du benytter præcist de udtryk, der gør, at jeg tør sige så.

At udvandre *indirekte* betød, at der blev skiftet båd eller bare lagt til i fremmed havn for at tage flere passagerer med, på rejsen fra København til den endelige destination - her formentlig New York.

At udvandre *direkte* betød, at båden ikke gjorde stop noget sted mellem København og den endelige destinationshavn.

Venlig hilsen
Hans
[kke-ekspert]
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Inger Buchard

Jeg mener, at folk, der ville rejse billigst, tog turen med tog og færger til Esbjerg og derfra videre til Harwich. Så tog til Southampton via London - noget af en udfordring for hjemmefødninge.

http://www.kwmosgaard.dk/dfds.htm skriver:
1875:  Esbjerg havn åbner i 1873, og allerede to år senere indleder DFDS sejladsen på England. I starten anløb skibene Thameshaven, men fra 1880 flyttes anløbene til Parkeston Quay ved Harwich.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Hans Poulsen



Hej Inger 

[Første forsøg forsvandt i cyberspace, så jeg prøver igen].

"Jeg mener, at folk, der ville rejse billigst, tog turen med tog og færger til Esbjerg og derfra videre til Harwich. Så tog til Southampton via London - noget af en udfordring for hjemmefødninge".

Det billede genkender jeg ikke, men hverken kan eller vil bestride, at den trafik blev brugt.

Mange, vel navnlig jyder, indledte emigrationen i Bremen eller Hamborg og er følgelig ikke på cd'en Københavns Politis Udvandringsprotokoller 1868-1903.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Eva Morfiadakis

De svenskar som utvandrade från Göteborg kom till Hull med båt och därefter med tåg till Liverpool eller Southampton.

Det fanns också en båtlinje Stockholm-Lübeck. Denna anlitades av de nordtyska rederierna. Sen åkte man tåg till Hamburg för att sen skickas med båt till Southampton.

Kan det inte tänkas att det också fanns en båtlinje Köbenhavn-Lübeck?

Eva M

Eva M

Hans Poulsen



Hej Eva

"De svenskar som utvandrade från Göteborg kom till Hull med båt..".

Ja, medmindre de rejste *indirekte* fra København med stop i Göteborg, Christiania (Oslo) og andre havne for at tage nye passagerer med.

*Kan det inte tänkas att det också fanns en båtlinje Köbenhavn-Lübeck?*.

Det er muligt, men jeg har bare aldrig hørt om den linje.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Inger Toudal

#6

Information fra Det Danske Udvandrerarkiv på http://www.emiarch.dk/info.php3?l=da:

Efter en række skandaler, hvor godtroende udvandrere blev bondefanget af danske agenter, vedtog Den danske Rigsdag den 1.maj 1868 en strikt kontrol. Iflg. loven skulle Københavns Politidirektør godkende og kontrollere alle udvandringsagenter i Danmark og autorisere alle danske oversøiske billetudstedelser. Det skulle ske, hvad enten rejsen foregik direkte fra København til USA eller indirekte til en oversøisk destination via en anden europæisk havn.

Forevisningsdagen
Den dag billetten (kontrakten) er forevist for Københavns Politi og indført i kopiprotokollen. Dagen ligger almindeligvis meget tæt på afrejsedagen - fra 0 til 5 dage før.

Direkte - Indirekte:
Direkte billetter er udstedt direkte København-New York - i disse tilfælde meddeles skibsnavnet. Indirekte billetter er udstedt af en dansk rejseagent, men gælder afsejling fra en ikke-dansk afsejlingshavn (oftest tysk eller engelsk) - i disse tilfælde er skibsnavnet IKKE oplyst.



Selvom skibet efter afgangen fra København lagde til i f.eks. Göteborg eller Christiania/Oslo, rejste man vel på en direkte billet København-New York, altså ikke indirekte.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Hans Poulsen



Hej Inger

*Selvom skibet efter afgangen fra København lagde til i f.eks. Göteborg eller Christiania/Oslo, rejste man vel på en direkte billet København-New York, altså ikke indirekte*.

Din fortolkning af teksten er jeg ikke enig med dig i.

Lad os for sjov skyld tale om en emigrationsbåd, der hed DIS.

Hvis DIS sejlede uden ophold noget steds fra København til New York, var rejsen DIREKTE.

Hvis DIS sejlede fra København, lagde til i Göteborg og Kristianssand for at tage flere emingranter med, betegnedes rejsen som INDIREKTE.

Rejsen var ligeledes INDIREKTE, hvis emigranten sejlede med DIS til fx Hull, skiftede båd dér og fortsatte med en anden båd til New York.

Venlig DIS-hilsen fra
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Kaare Grodal

Hej

Så lykkedes det mig at finde morfars bror Frederik i udvandringsarkivet

Navn:   Nielsen, Hans Fr.   Stilling:   Landarbejder
Alder:   20   Bestemmelsessted:   Marne, Iowa
Kontrakt nr.:   2400   Forevisningsdato:   2/2/1897
Fødested:   ?   Fødesogn:   ?
Sidste oph.sogn:   Stigs Bjergby   Sidste oph. amt:   Holbæk
Sidste oph.sted:   Askov, Holbæk   Bestemmelses land:   USA
Bestemmelses by:   Marne   Bestemmelses stat:   Iowa
Skibsnavn:   Norge
Bemærkninger:   ANM:   IDkode:   D9701N0105

Den 3 feb sejlede de fra København med kurs mod Kristiania (Oslo) der fra til Kristiansand hvorfra første brev hjem til Lille Gislinge blev sendt.
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Hans Poulsen


Hej Kaare

Det er ikke alene Inger, jeg er skeptisk overfor, men nu også dig.


Først koden:

D9701N0105

- D = Direkte
- 9701 skal læses som protokollen, der rummer årene 1897-1901
- N er emigrantes første bogstav i efternavnet Nielsen
- 0105 rejsekontraktens nummer, som indførtes i politiets udvandringsprotokol

"Den 3 feb sejlede de fra København med kurs mod Kristiania (Oslo) der fra til Kristiansand hvorfra første brev hjem til Lille Gislinge blev sendt".

Nu står jeg over for en ny variation, for hvis der blev taget *passagerer* ind i Kristiania og Kristianssand, er der tale om en INDIREKTE rejse, og så skulle koden være indledt med et stort *I* og ikke et stort *D*.

Jeg vover derfor den fortolkning, at nok anløb NORGE de to norske havne, men blot for at tage *gods og/eller yderligere proviant* ombord - ikke passagerer. Post hjem kunne nemt tænkes afleveret i de norske byer.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Inger Toudal

#10
Hej Hans

Det er ikke min fortolkning, men den betydning ordene direkte og indirekte bliver tillagt i Københavns Politis udvandrerprotokoller og Udvandrerarkivets database.

Kaares morfars bror Hans Fr. Nielsen er et udmærket eksempel på en, der ifølge databasen rejser direkte, altså med angivelse af skibsnavn, og alligevel lægger skibet til i både Kristiania og Kristiansand.

Ved Norges ankomst til New York 24. februar 1897 ses 64 passagerer fra såvel København, Kristiania som Kristiansand i passagerlisterne:

http://www.ellisisland.org/search/ship_passengers.asp?letter=n&half=2&sname=Norge&year=1897&sdate=02/24/1897&port=Copenhagen,*Christiansand&page=1#

I den indtastede liste står der "Residence", men når du kigger i det affotograferede 'Ship Manifest', står der "Port of Embarkation" - og det er jo en helt anden historie.

Hvad er ID-nummer?
ID-nummeret er identifikation af det sted oplysningen findes i den originale kilde: Københavns Politis Udvandrerprotokoller. I8384D0612 betyder således - Den Indirekte protokol 1883-1884, litra D (efternavne der starter med D), side 6, linie 12 - men henviser ikke til andet, da de originale kontrakter er forsvundne.

Venlig hilsen
Inger T.

Venlig hilsen
Inger Toudal

Kaare Grodal

Hej Hans

Jeg kan oplyse at Norge var et passagerskib, som tog over 600 mennesker ud af 737 med sig i graven da det løb på et skær nær Rock All 1904.

Det er ikke sansynligt at tog turen op gennem Oslofjorden blot for at få forsyninger!
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Eva Morfiadakis

#12
http://www.norwayheritage.com/p_ship.asp?sh=norgl

Här finns info. om turen den 4 febr. 1897. Just den turen verkar s/s Norge ha gått med cargo: fiskolja och pappersmassa från Kristiania.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

#13
http://www.ellisisland.org/search/ship_passengers.asp?letter=n&half=2&sname=Norge&year=1897&sdate=02/24/1897&port=Copenhagen,*Christiansand&page=1

Norge ank. 24 febr. 1897 med 64 passageare ombord. Hans Fr. Nielsen 20 år finns ombord (registrerad som Hans P. Nielsen).

Eva M

PS Länken fungerar inte.
Eva M

Elizabeth Høilund Buffet

Hej allesammen

Nu blander jeg mig lidt - uden stårre viden.

Men for mig har det altid været Direkte - hvis man ikke skifter skib (og så kan skibet ellers lægge til i så mange havne det vil)

Indirekte - jå så må man have alt bagagen fra borde og fortsætte med et nyt skib.

Mange hilsener

Elizabeth i Vermont

PS - jeg havde det nemmere - vi tog SAS direkte fra Kastrup til New York.

Hans Poulsen

Et venligt hej til dem, som jeg ikke er helt enige med i denne sag


Dette link fører til følgende tekst:

http://www.emiarch.dk/info.php3?l=da

Teksten står i ét afsnit, men her har jeg tilladt mig at dele det op i tre afsnit, og det er midterafsnittet, der skelner mellem *direkte* og *indirekte* udvandring:

=====

*Efter en række skandaler, hvor godtroende udvandrere blev bondefanget af danske agenter, vedtog Den danske Rigsdag den 1.maj 1868 en strikt kontrol. Iflg. loven skulle Københavns Politidirektør godkende og kontrollere alle udvandringsagenter i Danmark og autorisere alle danske oversøiske billetudstedelser.

Det skulle ske, hvad enten rejsen foregik direkte fra København til USA eller indirekte til en oversøisk destination via en anden europæisk havn. For kontrollens skyld blev oplysningerne fra billetterne kopieret i en række politiprotokoller.

Det blev til 90 tykke bind, hvor hver enkelt udvandrer er opført efter ensartede kriterier. Når protokollerne alligevel er tidsrøvende at benytte manuelt, skyldes det, at der er tale om hele to protokolrækker - den direkte og den indirekte - der år for år opfører udvandrerne grov-alfabetisk efter begyndelsesbogstavet i efternavn*.

=====

Første mulighed i midterafsnittet:

- direkte fra København til USA  

Næste mulighed rummer ordene: en oversøisk destination via en anden europæisk havn.

Læs udtrykket *oversøisk destination* som om der igen står USA, hvorefter

Anden mulighed skal læses:

- indirekte til USA via en anden europæisk havn.

Anden mulighed tillader følgende udlægning:

Indirekte er udvandringen, hvis der samles andre passagerer op mellem København og USA,  eller der skiftes båd i en europæisk havn, inden rejsen fortsætter til USA.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Inger Buchard

Hej Hans

Jeg citerer fra artiklen om togulykken ved Bramminge i 1913
http://www.jernbanen.dk/artikler.php?artno=03&n=brammingeulykken:

I årene omkring 1900 udvandrede en del danskere til Amerika, og da hovedparten af dampskibene hertil udgik fra engelske havnebyer søgte danske emigranter derfor til England. Esbjerg havde i 1890´erne udviklet sig til en af landets vigtigste havnebyer med forbindelse til England. En af de vigtigste passagerforbindelser var DFDS-dampskibet fra Esbjerg til Harwich, hvorfor Statsbanerne havde oprettet et eksprestogpar fra København til Esbjerg. I 1913 løb eksprestoget fra Esbjerg til København desuden med en sovevogn, hvor der var knyttet særlige restriktioner, idet man på skibsdage -det vil sige de dage der ankom skib fra Harwich - ikke kunne bestille pladser indenrigs, da vognen var reserveret de skibsrejsende.

og
I folkemunde var toget fra København til Esbjerg kendt under navnet "Emigranten", idet det var dette tog som transporterede en del af de danskere og udlændinge, som ville søge lykken på den anden side af Atlanterhavet.

Så jeg fastholder mit standpunkt.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Kaare Grodal

Hej Hans

Hvis du havde læst lidt længere nede i dit link havde du set under FAQ:

"Direkte-Indirekte
Direkte billetter er udstedt direkte København-New York - i disse tilfælde meddeles skibsnavnet. Indirekte billetter er udstedt af en dansk rejseagent, men gælder afsejling fra en ikke-dansk afsejlingshavn (oftest tysk eller engelsk) - i disse tilfælde er skibsnavnet IKKE oplyst."

Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Kaj Arne Jørgensen

Den 6. juni 1888 rejste Anna Christiansen med Thingvalla fra København.

Emigration: http://ddd.dda.dk/udvandrer/udvandr_soeg_uk.asp?navn=&stilling=&alder=&sidste_oph_sted=nord&s_sogn=&s_oph_amt=&best_by=&best_stat=&best_land=&kontraktens_nr=218200&aar=1888&maaned=

Den 7. juni 1888 forlod Thingvalla byen Christiania (Oslo).
Thingvalla har også anløbet Kristiansand, inden det ankommer til New York den 22. juni 1888.

Oplysninger fra "Norway-Heritage":
http://www.norwayheritage.com/p_ship.asp?sh=thing

       Christiania - Christiansand - New York   
1888     Christiania     June 07     New York     June 22    Passengers from Bergen embarked in Kristiansand

Billetten Anna rejser på er "direkte".

New York passanger lists

Name:   Anna Christiansen
[Anne Christiansen]
Arrival Date:   22 Jun 1888
Birth Date:   abt 1867
Age:   21
[24]
Gender:   Female
Ethnicity/ Nationality:   English
[Danish]
Place of Origin:   England
Port of Departure:   Christiania, Norway and Christiansand, Norway and Copenhagen, Denmark
Destination:   United States of America
Port of Arrival:   New York
Port Arrival State:   New York
Port Arrival Country:   United States
Ship Name:   Thingvalla
Med venlig hilsen

Kaj Arne Jørgensen
2670 Greve

Slægtstræ: http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?db=karnj

Verner Bentsen

Hans!

Vil du være venlig at sammenligne denne udrejse, med den vedhæftede ankomst.

Er vi enige om at rejsen er direkte; skibsnavn "Norge"-

På det vedhæftede manifest ser man at fra København sejler skibet til Christiania og Christianstad og kaptajnen garanterer at alle passagerer taget og ombord her er korrekt!! ( incl. Christiania og Christianstad)

Så skulle udrejsen iflg. dit postulat være INDIREKTE.

Navn:    Hansen, Julius   Stilling:    Tyende (m/k land)
Alder:    18   Bestemmelsessted:    Waupaca, Wisc.
Kontrakt nr.:    53200   Forevisningsdato:    3/16/1892
Fødested:    ?   Fødesogn:    ?
Sidste oph.sogn:    Eskilstrup (Falster)   Sidste oph. amt:    Maribo
Sidste oph.sted:    Sørup, Eskildstrup, Maribo   Bestemmelses land:    USA
Bestemmelses by:    Waupaca   Bestemmelses stat:    Wisconsin
Skibsnavn:    Norge
IDkode:    D9293H0404

mvh Verner

[vedhæfting slettet af admin]

Hans Poulsen



Hej Inger Buchard

"Så jeg fastholder mit standpunkt".

Dit efternavn har jeg taget med, Inger, for du har muligvis læst en bemærkning, rettet til Inger Toudal, som værende møntet på dig.

Hvis du lige bladrer tilbage til tredje og fjerde indlæg i denne tråd, vil du se, at jeg blot anfører:

*Det billede genkender jeg ikke, men hverken kan eller vil bestride, at den trafik blev brugt*.

Naturligvis tror jeg på det, du skrev og skriver, så jeg respekterer, at du fastholder det, du anførte højere oppe i tråden.

Med venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hans Poulsen



Hej Kaare

*Hvis du havde læst lidt længere nede i dit link havde du set under FAQ:

"Direkte-Indirekte..*.

Den, der har skrevet denne forklaring, har misforstået begreberne direkte/indirekte.

Der har i min slægt gennem flere generationer og både på min fars og på min mors side været massiv udvandring til Amerika, og selv om vi kommer fra Nordjylland, har de alle uden undtagelse benyttet København som udskibningshavn - nogen rejste *direkte* andre *indirekte*.

Hvis du har Københavns Politis Udvandringsprotokoller 1868-1903 på cd, vil du uhyre let kunne overbevise dig om, at et utal af emigranter steg ombord i diverse både i København - nogen med *direkte båd*, andre med *indirekte båd*.

Jeg sidder med cd'en foran mig, men har i flere år ikke kunne benytte den, da jeg overhovedet ikke kan sætte cd'er i min nuværende computer.

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hans Poulsen



Hej Verner

*Er vi enige om at rejsen er direkte; skibsnavn "Norge"*

Ja, og det stemmer også med koden, der begynder med et *D* for *direkte*

*IDkode:    D9293H0404*

*På det vedhæftede manifest ser man at fra København sejler skibet til Christiania og Christianstad og kaptajnen garanterer at alle passagerer taget og ombord her er korrekt!! ( incl. Christiania og Christianstad)*.

Jeg tror på den tekst, skønt jeg har haft besvær med at læse de meget små bogstaver; men jeg tror også, at der er tale om en fejl, hvor skibsføreren har føjet alle tre bynavne til, da han udfyldte blanketten. Hvor tit ser vi ikke fejl i både kirkebøger og i folketællingerne?

[I øvrigt tror jeg ikke, at det var skibsføreren selv, der førte pennen ved disse blanketudfyldelser, men en person længere ned i rangfølgen].

Udtrykket *postulat* huer mig ikke, men du har naturligvis lov at skrive, hvad der falder dig ind.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hans Poulsen



Hej Kaj Arne

*Den 6. juni 1888 rejste Anna Christiansen med Thingvalla fra København*.

Det står der ikke, men der oplyses *Registration date:  6/6/1888*

Afsejling København den 6. juni
Afsejling Kristiania (Oslo) den 7. juni

Jeg kan ikke sige, at det er forkert, men det undrer mig såre.

De moderne Oslo-både tager 17 timer om turen fra København til Oslo.

Teksten i dine to links er ikke enslydende, og jeg formoder, at det er dig, der har lavet diverse ændringer, som du har fremhævet gennem såkaldt skarpe parenteser [  ]. Navnlig savner jeg en kode i det sidste af dine links.

Er der i det hele taget late om én og samme person?

*Name:  Christiansen, Anna Occupation:  Jomfru
Age:  24 Destination:  New York
Contract no.:  218200 Registration date:  6/6/1888
Birth place:  ? Birth place:  ?
Last res. parish:  Magleby (Langeland) Last res. county:  Svendborg
Last residence:  Nordenbro, Svendborg Destination country:  USA
Destination city:  New York City Destination state:  New York State
Name of ship:  Thingvalla
IDcode:  D8789C1411*


Name:   Anna Christiansen
[Anne Christiansen]
Arrival Date:   22 Jun 1888
Birth Date:   abt 1867
Age:   21
[24]
Gender:   Female
Ethnicity/ Nationality:   English
[Danish]
Place of Origin:   England
Port of Departure:   Christiania, Norway and Christiansand, Norway and Copenhagen, Denmark
Destination:   United States of America
Port of Arrival:   New York
Port Arrival State:   New York
Port Arrival Country:   United States
Ship Name:   Thingvalla

[Koden savner jeg her].

300.000 danskere emigrerede fra ca. 1870 til ca. 1920 - ikke alle via København. Der må nødvendigvis være et stort antal sjuske-, skrive- eller forståelsesfejl i en del af blanketterne, og jeg tør ikke påtage mig at sidde og rette stil på tekster og blanketter, der er godt 100 år gamle.

Med venlig hilsen
Hans



Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Kaj Arne Jørgensen

Hej Hans.

Jeg er af den overbevisning, at der er tale om den samme person.

Rejsetiden København-Oslo i 1888 ?
Men ved afsejling tidligt på dagen den 6., kan det vel godt passe med afsejling fra Oslo den 7. ?

New York Passanger Lists har jeg fra Ancestry.com (et link vil fungere for betalende brugere).
Der er tale om scanning af de originale passagerlister.

http://search.ancestry.com/cgi-bin/sse.dll?db=nypl&h=7991113&ti=0&indiv=try&gss=pt&ssrc=pt_t1576103_p6847360903_kpidz0q3d6847360903z0q26pgz0q3d32768z0q26pgplz0q3dpid

Der er ingen "Kode", og [ ] er brugernes rettelser, bl.a. læse- skrivefejl.
I dette tilfælde er det mig der har indsendt rettelser.

Name:   Anna Christiansen
[Anne Christiansen]
Arrival Date:   22 Jun 1888
Birth Date:   abt 1867
Age:   21
[24]
Gender:   Female
Ethnicity/ Nationality:   English
[Danish]
Place of Origin:   England
Port of Departure:   Christiania, Norway and Christiansand, Norway and Copenhagen, Denmark
Destination:   United States of America
Port of Arrival:   New York
Port Arrival State:   New York
Port Arrival Country:   United States
Ship Name:   Thingvalla


Er det svar på nogle af spørgsmålene ?
Med venlig hilsen

Kaj Arne Jørgensen
2670 Greve

Slægtstræ: http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?db=karnj

Kaare Grodal

Hej Hans

Som jeg ser det, er det ikke kun forfatteren af den omtalte FAQ der ifølge dig har misforstået direkte/indirekte, men det må også gælde de politifolk som i sin tid udfyldte protokollerne.

Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Verner Bentsen

Hans.

Citat fra: Hans Poulsen Dato 11 Dec 2012 - 01:15
Jeg tror på den tekst, skønt jeg har haft besvær med at læse de meget små bogstaver; men jeg tror også, at der er tale om en fejl, hvor skibsføreren har føjet alle tre bynavne til, da han udfyldte blanketten. Hvor tit ser vi ikke fejl i både kirkebøger og i folketællingerne?

[I øvrigt tror jeg ikke, at det var skibsføreren selv, der førte pennen ved disse blanketudfyldelser, men en person længere ned i rangfølgen].

Nu har jeg vedhæftet et tydeligere billede.

Og så mener jeg ikke at man kan sammenligne dette manifest med en kirkebog/folketælling fra f.eks. Døllefjelde-Musse eller Ålborg.

mvh Verner

[vedhæfting slettet af admin]

Hans Poulsen



Hej Kaj Arne

"Er det svar på nogle af spørgsmålene ?".

Ja, det er der helt givet - dog vælger jeg at indstille skydningen, men måske kun for en stund.

Jeg skriver ikke dette for at spise dig af med en sludder for en sladder, men jeg er afskåret fra at søge den dokumentation, som jeg altid prøver at stable på benene - først og fremmest fordi jeg ikke kan tjekke oplysningerne på min udvandrer-cd, da min pc driller på det område.

I de gode gamle dage (det er ca. 20-25 år siden) kunne man på Landsarkivet på Jagtvej (Nuuks Plads), rekvirere en brun pakke med alle tænkelige dokumenter for hver eneste rejse med emigranter.

Det var ren underholdning og en detaljeringsgrad helt uden lige. Hvad fik passagererne at spise, måltid for måltid, på henholdsvis første, anden og tredje klasse? Hvad hed skibsføreren, skibslægen og andre betydningsfulde medlemmer af mandskabet? Blev der født børn under overfarten? Var der dødfald? Hvordan foregik *begravelsen* - en sliske ud over skibssiden, salmesang etc., hvordefter liget blev sænket i havet (I kiste?). Hvem boede sammen med hvem i de forskellige kahytter? Hvem måtte tilbringe en tid i skibets arrest på grund af druk, vold eller åbenlys samleje med en medpassager midt på dækket. (Joh, du læste rigtigt!).

Hvor disse brune pakker p.t. opbevares, véd jeg ikke, men jeg gætter på Rigsarkivet. Det har tit været lidt af en gåde for mig, at slægtsforskere ikke har henvist til de mange detaljer, der er at hente i disse pakker.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hans Poulsen



Kære Verner

Tak for de store typer - selv prøvede jeg, om jeg via diverse tricks kunne få dem frem selv, men det lykkedes ikke.

*Og så mener jeg ikke at man kan sammenligne dette manifest med en kirkebog/folketælling fra f.eks. Døllefjelde-Musse eller Ålborg*.

Min fornemmelse [og det er som bekendt ikke fornemmelser, vi slægtsforskere skal lade os nøje med] siger mig, at jeg i højere grad vil stole på kirkebøger og folketællinger end på end på blanketter fra emigrant-bådene.

*Din* passager foreviste sine papirer den 16. marts 1892.

Skibsføreren har underskrevet det vedhæftede dokument den 1. april 1892.

Skete der ændringer i planerne i de cirka 14 dage? Blev en *direkte* rejse til en *indirekte* rejse, og sket der konsekvensrettelser i samtlige dokumenter?.

Verner, gider du lige læse, hvad jeg for ca. 20 minutter siden skrev til Kaj Arne. Det gælder også for dig, at jeg for en stund vil indstille videre undersøgelser, da jeg ikke kan komme videre ad de veje, som jeg helst vil følge for at kunne præstere et sobert stykke arbejde.

Med venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Kaj Arne Jørgensen

Hej Hans.

Ingen tvivl om at der gemmer sig mange spændende beskrivelser af rejsen til "det ukendte".

Jeg beundrer deres vovemod, som var drevet af drømmene om et bedre liv,
end det de så for sig i det land de kom fra.

Med venlig hilsen

Kaj Arne Jørgensen
2670 Greve

Slægtstræ: http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?db=karnj