Spøger om Hjælp til at se i Borgerlige Vielser

Startet af Birgit Mariane Hulgaard Cancilla, 09 Dec 2012 - 17:45

Forrige emne - Næste emne

Birgit Mariane Hulgaard Cancilla

Jeg håber nogen vil se i Borgerlige Vielser for at finde to borgerlige vielser af min mormor Olivia Emilie Nielsen.  Til hjælp er de oplysninger nedenfor.

Med venlig hilsen
Birgit
-----------------------------

Olivia Emilie Nielsen (født 27 November 1898 AO for  Sct Mikkels, Slagelse, Sorø 1892-1904 opslag 259) var gift første gang med Christian Martinus Møller (født 14 November 18987 Tømmerby,Vester Han, Thisted 1863-1888 opslag 35).  Denne vielse findes i AO fra Viborg Sortebrødre, Nørlyng, Viborg 1916-1930 opslag 41.  De var fraseparet i 1931 i Århus.

Olivia E. Nielsen tog til Sorø i 1938 og havde arbejde en tid hos Sofus Christensen i Suserup Mark ved Lynge.  Hun var hysbestyrinde.  Olivia E. Møller arbejdede også i en stor gård i denne omegn.  Min mors (Esther Elionora Møller  gifte navn Hulgaard) søster Gertrud var konfirmeret i Lynge kirke i 1940.

Olivia var gift? anden gang med Jens Svend Larsen som døde i en brandning i en kønrøgs fabrik i Slaglille i 1941 - familien boede på Rolighed 12 ved Sorø Købstad.  (Jens Svend Larsen døde den 11 November 1941 - AO Sorø, Alsted, Sorø opslg 11).  Efter hans død flyttede familien til Grøfte hos Holger Lystrup hvor Olivia var hysbestyrinde.  Var Olivia og Holger viet?

Jeg har kopi af Olivias Legitimationskort fra 2-12-43 hvor hun står som Olivia Lystrup, Hustru Bopæl Grøfte. Fra det ved jeg at hun bor i Grøfte, Kindertofte Sogn, Slagelse, Sorø.
Olivias vielse med Jens Svend Larsen og Holger Lystrup er ikke til at finde i kirkebøgerne?  De må havde haft borgerlig vielse.

Vielsen med Jens Svend Larsen måtte være imellem 1938 ... 1940 ... 1941.

Vielsen med Holger Lystrup må være efter Jens Svend Larsens død i 1941 så imellem 1941 ... 1943

Susan kirkeberg Johansen

Hej Birgit.

Jeg har været inde og kigge i Sorø købstad overborgeligevielser, men fandt desværre ikke olivia gift.
Ved ikke om jeg kan bestille vielse over Slagelse da vi er oppe i årene.

Hilsen Susan K Johansen

Birgit Mariane Hulgaard Cancilla

Hej Susan.

Tak for at prøve at finde Olivias vielser.  Det var meget godt af dig.

Hvor skulle man henvise sig til i Slagelse for at få oplysninger om borgerlige vielser?

Med venlig hilsen
Birgit

Susan kirkeberg Johansen

Hej Birgit.

Jeg var lige på arkivet i dag ( Lørdag) Jeg prøver og søge vielser fra 1941 der vil gå ca 14 dage før jeg få svar. Hvis du vil vente på det. Ellers skal du søge i Slagelse Købstadskommune , så kommer der en ægteskabsbog du skal søge på. Men du skal søge om tilladelse til det, og det er det jeg har gjordt i dag  :).

God Aften.   Susan

Birgit Mariane Hulgaard Cancilla

Hej Susan.

Selvfølgelig vil jeg vente.  Jeg er kun glad for at du hjælper mig. 

Jeg ser frem til at høre hvis du finder noget om Olivias vielser.

Med venlig hilsen
Birgit

Susan kirkeberg Johansen

Hej Birgit.

Ok, du høre fra mig igen også selv om jeg måske ikke få lov og se det.
Hilsen Susan

Ingeborg Pedersen

Hej Susan.

Jeg sidder og læser spørgsmål og svar og falder over dette med borgelige vielser.

Måske du også vil kikke for mig?

Mine forældre er gift d.1.feb.1941 på Slagelse borgmesterkontor. De er begge døde og jeg vil gerne vide mere om vielsen.

MVH. Ingeborg
Ingeborg

Susan kirkeberg Johansen

Hej Birgit og Ingeborg.

Jeg kommer desværre til og skuffe jer begge  :(. Jeg havede søgt men har lige fået brev fra arkivet om, at det kan jeg ikke få lov og se. Og dog med betaling på 632 kr pr time vil de gerne hjælpe på rigsarkivet, med opslag og kopi.
Så lige pt prøver jeg noget andet, og vender tilbage til jer begge.

Hilsen Susan Johansen

Susan kirkeberg Johansen

Hej Ingeborg.

Jeg er lige nød til og have nogle navne på dine forældre. Du kan sende det til mig på en mail sukijo@kabelmail.dk

Hilsen Susan

Birgit Mariane Hulgaard Cancilla

Hej Susan.

Det er så godt af dig at du vil hjælpe.

Men denne pris er for meget for mig at betale.

Skal jeg sende dig en email med flere oplysninger om min mormor eller har du nok i hvad du har?

Hilsen
Birgit

Susan kirkeberg Johansen

Hej Birgit.

Det kan jeg godt forstå. Jeg kunne godt bruge en fødelsdato på Holger, ellers har jeg hvad jeg skal bruge  :). Det jeg vil prøve er at sende en forspørgelse til Slagelse stadsarkiv for og høre om de kan hjælpe. Det er vores sidste forsøg.
Så jeg ved ikke hvilke svar vi få tilbage. Men du høre fra mig.

Hilsen Susan

Hans Chr. Baagøe

Hej

Du kan forsøge at se lidt på opslag 6, Kindertofte 1929-1949 fødte drenge. Mon ikke det er "din" Holger, der er fader?

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Birgit Mariane Hulgaard Cancilla

Hej Hans Chr. og Susan.

Tak begge for jeres tid og hjælp.

Den Holger i fødslen fra Kindertofte kunne være den Holger min mormor boede-giftede sig med.  Jeg søgte efter døden af konen i Kindertoftes kirkebog uden held.

Min mor var omkring 14 år da hun flyttede til Grøfte og Holger Lystrup var hendes stedfader og de havde ikke et godt forhold sammen.  Min mor vider hvornår Holger var født.  Hu vidste kun at Holger havde været alene et styk tid før hun kom til Grøfte og at han havde to piger fra hans første vielse men hun kan ikke huske deres navne.

Så jeg kan desværre ikke hjælpe med Holgers fødselsdato.

Med venlig hilsen
Birgit

Hans Chr. Baagøe

Hej

Da det er et lille sogn, så har jeg set lidt mere på det. Det ser ud som om den Holger, der fik en søn i 1931, ikke fik flere børn i Kindertofte. Sønnen kan jo godt have fulgt moderen til et andet sogn ved en skilsmisse, da han hverken ses død eller konfirmeret i sognet.

Til gengæld fandt jeg så denne Holger's bror Poul død i Kindertofte. Begge brødrene er født i Ottestrup.

Denne Holger var enkemand, da han blev gift i Pedersborg den 4/11-1928 og bruden var fraskilt. Nok derfor at de fleste børn ved folketællingen 1930 i Kindertofte, opslag 17 viser "lidt rod i familieforholdene". Der er dog ikke to piger hos Holger i Grøfte ved tællingen i 1930, men derimod 4 drenge, så pigerne har måske været et helt andet sted.

Hvis det er den "rigtige" Holger, så var ægteskabet med din mormor hans 3. ægteskab.

Der var vel også dig, der søgte Holgers fødselsdag og -sted?

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe


Birgit Mariane Hulgaard Cancilla

Hej Hans Chr.

Tak for at finde de nye oplysninger. Alt du havde fundet ser ud til at pege til den Holger at min mormor var gift med. 

Fra dine oplysninger

Holger Otto Magnus Lystrup født 7 Sept. 1885 i Ottestrup Sogn

Ifølge AO Sorø,Slagelse,Kindertofte opslag 6 var Holger gift 12 Dec. 1928 i Kindertofte med Anna Jensine Jensen  (født 9 april 1888 i Grøfte) ... vielsen findes ikke i Kindertofte men i Pedersborg, Alsted, Sorø 1916-1931 opslag 214 og her står vielses dage som 4 November 1928.

Holger Otto Magnus Lystrup var enkemand da han giftede sig med fraskilt Anna Jensine Svendsen født Jensen.

De oplysninger skulle være meget hjælpsom til Susan som er i gang med at prøve om at finde vielsen imellem Holger Lystrup og min mormor Olivia Emilie Nielsen (gift første gang med Kristian Martinus Møller, anden gang med Jens Svend Larsen) og det var Susan som sagte at hun kunne godt bruge en fødelsdato på Holger.

Tak til dig Hans Chr. nu har Susan gode oplysninger til hjælp med hendes jagt.

Hilsen
Birgit

Susan kirkeberg Johansen

Hej Birgit.

Har fået svar fra Slagelse stadsarkiv de kunne desværre ikke hjælpe, men de borgelige vielser. Jeg beklager jeg ikke kan hjælpe dig vidre   :(.

Hilsen Susan Johansen

Birgit Mariane Hulgaard Cancilla

Tak Susan for at prøve.  Jeg er kun glad for din venligness.  Det har gjort mig glad.

Med venlig hilsen
Birgit

Ingeborg Pedersen


Hej Susan

Tusind tak for indsatsen - Hilsen Ingeborg
Ingeborg