Hvor finder jeg min oldefar i Tyskland?

Startet af John Zimmermann, 05 Dec 2012 - 00:15

Forrige emne - Næste emne

John Zimmermann

Min farfar, Axel Wulff Zimmermann er født 10.12.1855 i Flensborg og døbt i Sankt Marie Kirken der 20.03.1856, hvilket fremgår i kirkebogen for Holmens Kirke ved hans vielse 11.11.1898. Hvor skal jeg lede for at finde mere om ham og hans forældre? mvh john zimmermann

Per Helge Nissen

Hej John.
For at finde data vil jeg foreslå dig en tur til stadtarkivet i Flensburg.
Læs min artikel i Slægt & Data nr. 3 2012, hvor jeg beskriver en tur til Flensborg.
Det er i hvert fald nemt at finde ud af oplysninger fra Flensborg.

Med venlig hilsen
Per Helge Nissen

PS.: Min mor er også døbt i Sct. Marien Kirche i Flensborg.
En meget smuk kirke
Per Helge Nissen

Mette Lund

Hej John

Kig lidt længere op i denne forumgruppe. Cay-Erik Geipel tilbyder opslag i Flensborgs borgerbog.
Med venlig hilsen

Mette Lund
Moderator

Cay-Erik Geipel

Hej

det er godt nok kun borgerbogen  (som rækker frem til 1869, dvs. denne Zimmermann nåede ikke at blive borger) jeg tilbyder opslag i. Men alligeel kigger jeg på sagen.
De sydslesvigske kirkebøger kan dog også ses på landsarkiverne i Danmark frem til 1869

Hilsen
Cay-Erik
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Hej

jeg kiggede lige i borgerbogen. Der er 2 "Zimmermann" som tidsmæssigt kommer i betragtning.
1) Axel Theodor Zimmermann fra København, købmand (fornavnet er jo iøjnefaldende) han blev borger   1851 (det passer jo også med fødslen 1855). 31 år gammel i 1851
Folketællingen 1855 boede han i "Oluf Samson Gang" hus nr. 357

2) Carl Chr. Diedrich Zimmermann fra København, købmand, 21 år gammel da han blev borger 1855 - medlem af foreningen "Harmonien" (en dansksindet forening i Flensborg)

En af de to skal nok være faderen til din Axel Wulff Zimmermann, jeg er 95 % sikker på at der er Axel Theodor. Jeg slår fødslen op, så har du vished.

Hilsen
Cay-Erik
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Hej John

nu har jeg prøvet at slå fødslen/dåben op i Flensborg - desværre forgæves i Skt. Marie sognet. Jeg forstår det ikke, jeg har selv kigget i vielsen og du har ret med de datoer du nævner.
Jeg prøver en gang mere.

Hilsen
Cay-Erik
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Hej John

jeg har på fornemmelsen, at du ikke er særlig interesseret i de svar du fik på dit indlæg.Det er især ærgerligt når hjælpende mennesker ofrer tid og energi på henvendelser.

Jeg har nu fundet Axel Wulff Zimmermanns dåb i Marie-sognet. Han blev døbt af den danske præst i Helligåndskirken (som ligger i Marie-sognet) den 20. marts 1856. Som allerede formodet ( se mine tidligere svar) er hans far købmanden Axel Theodor Zimmermann og moderen Diderikke Margrethe født Beck.
Jeg har en kopi af kirkebogen, hvis du vil have den sender jeg den direkte.

Venlig hilsen
Cay-Erik
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Lise Østerberg Bahr

#7
Hej John.


Prøv endvidere at se på Helmut Martensens webside fra Flensburg, = www.Adelby.com, hvor jeg selv har BAHR slægt og LANDT m.fl. stående.

p.s. Jeg har i nogle notitser set Zimmermann slægt som fadere ved enten bryllup eller barnedåb i Sct. Olai Kirke, Helsingør, hvor min slægt også har haft bopæl, deraf interessen for ZIMMERMANN navnet.

obs. ser lige i "bakspejlet", at det drejede sig om Th. R. Zimmermann, virkede også som forlover i Trinitatis Kirke ved et bryllup i (slægten/og eller vennekredsen ?)

Så også et andet link omkring FROHN (Andersen) slægt - tilhører Zimmermann denne ?

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

John Zimmermann


Hej Lise

Tak for dine kommentarer vedr. min oldefar Axel Wulff Zimmermann. Jeg har sendt dig en mail (ilha@sol.dk håber at den er rigtig) med, hvad jeg har om denne familie. Jeg har ikke (endnu) fundet forbindelse til de zimmermann's, du nævner fra Helsingør.

Derimod er der forbindelse mellem Zimmermann og Frohn. Axel Wulff Zimmermann, min farfar, blev gift med Marie Andrea Frohn. De fik 3 børn, men kun min far fik Frohn som mellemnavn, Svend Louis Frohn Zimmermann. Jesper Frohn har kortlagt meget af Frohn slægten. Du kan se det på http://jesper.frohn.dk Der er dog en fejl med min mor, Ingeborg Zimmermann; hendes fødenavn er Larsen og ikke Hansen. Jeg har sagt det til Jesper, men han har ikke fået rettet det endnu.

Venlig hilsen
John