Faderen til "Kolding manden" Wilhelm Christian Wisbech f.1690/1709-d.1762???

Startet af Henning Wisbech, 03 Dec 2012 - 23:30

Forrige emne - Næste emne

Henning Wisbech

Wesbech / Vesbech / Wisbech / Visbech

Jeg har i en periode været i gang med undersøgelser om, hvorfra navnet Wisbech stammer.
Det har undertiden ført vidt omkring og jeg har undervejs fået samlet en hel del tråde, men uden en egentlig konklusion.  Jeg er dog nu kommet så langt, at jeg har et – synes jeg selv –  godt bud på "ophavet" hertil.  DOG mangler jeg den endelige bekræftelse på, at antagelsen kan være rigtig – og her er det jeg søger hjælp.;

Jeg har følgende:

Kolding "Wisbech`erne" med den (af mig) 1. kendte:
Wilhelm Christian Wisbech (*1690-1710  †1762) gift med Else Gieskesdatter (*ca.1697  †1783) med børnene, bl.a.:
      - Laurits Wisbech (*1729  †1809)
      - Christian (Wilhelm) Wisbech (*1741  †1822) - emigrerer til Norge.
      - Med flere.

Forældre til ovennævte Wilhelm Christian Wisbech har jeg hidtil ikke kunnet lokalisere, men her er mit bud:

I Kobberup, Romslund og Mønsted Sogne, Viborg Amt har vi
Niels Andersen Wesbech (*ca.1615  †1675) – hustru kendes pt. ikke [Romlund Sogn, Viborg Amt], med børnene:
-   Margrethe Nielsdatter Wesbech (*ca. 1647  †1728) gift med 1. Hans Rosborg (*ca1643  †1687), 2. med Jeppe Sørensen (* ?  †1675) [Romlund og Mønsted Sogn, Viborg Amt]
-   Jacob Nielsen Visbech (*1651 -  †1700) gift med Maren Pedersdatter Bering (*ca.1656  †1714) [Romlund og Kobberup Sogn, Viborg Amt]
-   Christen (Christian?) Nielsen Visbech (*1648  †1726) gift med pt. ukendt? [Romlund Sogn, Viborg Amt]
-   Sandsynligvis er der er et barn mere (en datter?) der pt. ikke er fundet.

Margrethe N.W.`s børn er kendte. 
Jacob N.V. får et barn (Dorthe Jacobsdatter Vesbech, gift med Jørgen Jensen Brøndum).
Christen N.V. bliver gårdmand i Romlund Sogn.

Kirkebogen for Romlund Sogn starter først i 1700.  Jf. KB får Christen N.V. 6 børn efter 1700 (som jeg har styr på), derudover anføres en søn og en datter flere gange som faddere og disse vil i så fald være født ca. 1688 – 1690.
Niels Andersen Wesbech tager sit navn Wesbech fra den gård han var fæster af i Romlund sogn.  Gården hed den gang Wesbechgaard (i dag: Vesbæk).

Min antagelse er, at Christen Nielsen Visbech, meget vel kunne være faderen til Wilhelm Christian Wisbech ("Kolding-Wisbech`en") og at Wilhelm i så fald er født før år 1700.

Antagelsen underbygges af, at der ved Wilhelms død i 1762 i kirkebogen står anført: Wilhelm Christensen (KB Kolding Sct. Nicolaj Sogn 1723-1779, opsl. 539), samt den kendsgerning, at det først er ved hans 3. barns dåb han nævnes som Willum Wesbech – indtil da har han alene været anført som Willum Chritians / Christens.  Dette kan med stor sandsynlighed fastslå, at faderen har haft navnet Christen og da Wisbech er stavet som Wesbech (som oprindeligt i Romlund) kunne også dette pege i retning mod Romlund.
Tidsmæssigt kan sammenhængen også stemme.
Tillige, at der i den nære familie (i "Romlund familien") er relationer til præster/kirkegerning o.l., hvilket er den vej Wilhelm også går, gør ikke sagen mindre sandsynlig.

Nå en lidt lang historie (beklager) – men spørgsmålet er nu, om nogen kan være behjælpelig med eller har viden om:
-   Christen Nielsen Visbech (*1648), -hans børn fra før 1700?
-   Christen N.V., generel information.?
-   Hustru til Chr. N.V.?
-   Den pt. ukendte søster (eller bror?).?


Med venlig hilsen
Henning Wisbech
Med venlig hilsen
H. Wisbech

Karin Andersen

Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Lisbeth Balslev Pallesgaard

Hej,

Christen Nielsen Vesbæk (således har jeg valgt at kalde dem alle) er også min ane gennem hans datter Anne Sophie. Hun er anslået født 1680-90. I 1714 (AO ops. 139) bliver hun gift med Peder Andersen (senere kaldet Vesbæk). Han var før ladefoged på "Strandet", og blev nu fæster på Vesbæk.
Fra 1717 til 1729 har jeg fundet 7 børn: Maren, Karen, Anders, Anders, Niels (min ane), Anne Christine og Maren. Da Anne Sophie efter sidste barn blev introduceret var det som Peder Andersens enke i Wisbech.
1730 giftede Anne Sophie sig med Peder Christensen (AO ops. 149).

Jeg mener, Christen NV's kone kunne være den Karen Willumsdatter, der døde på Vesbæk 1732 81 år gammel (AO ops. 106). Anne Sophies datter nr. to hed Karen.

Jeg har kun sikkert fundet en søster til Anne Sophie: Maren gift 1703 (AO ops. 133). Sandsynligvis er der en bror Niels trolovet 1714 (AO ops. 139). En Niels Vesbæk er fadder 1703 (ops. 12). Endvidere Niels Chr. og søster af Vesbæk faddere (ops. 13).

Christen NV's ukendte søster skulle være gift i "Gundelund" mellem Stoholm og Sparkjær.

Så vidt jeg husker er der en Christen Vesbæk i et af nabosognene (Vorde?). Er det mon ham, der får børn efter 1700? "Vores" Christen (eller nærmere konen) er vel for gammel på det tidspunkt....

Venlig hilsen
Lisbeth Pallesgaard

Henning Wisbech

Tak for reaktionerne.
Karin – Lis har desværre (i hvert fald ikke på hjemmesiden) svar på dette - endnu.

Lisbeth – En Christen Vesbæk fra Vorde havde jeg ikke gennemskuet!. 
Sandsynligvis er det ham jeg 'har fået påført' som forældre til børnen f. efter 1700 (Jeg studsede godt nok en smule over, at der ved disse børns dåb, står Chr. Vesbech af Kølsen, men da jeg ikke har meget om Christen. N.V. antog jeg – og sikkert fejlagtigt – at der var tale om samme Vesbæk).  Se bl.a.. AO opsl. 10, 15 og 29 – er dette efter din bedømmelse, Christen Vesbæk fra Vorde?
Jeg er enig i, at efter den mulige hustru er blevet oplyst for mig, taler alderen imod at der kunne komme børn i 1714 (alder 63 år!).  Jeg har sat disse i 'skammekrogen' indtil videre.

At Christen Nielsen Vesbæks hustru, muligvis er Karen Willumsdatter, gør det ikke mindre  sandsynligt, at Wilhelm (som i Kolding kirkebogen, flere gange er anført som Willum) også kunne være søn af Chr. N.V og Karen W. og evt. opkaldt efter Karens far?.  Desuden får Wilhelm/Willum en datter der kaldes Sofie og et barnebarn der kaldes Ana Sofie (måske er disse opkaldt efter din ane?)  Men som jeg forstår dit indlæg, har du ej heller fundet det endelige bevis for noget sådant ?

Med venlig hilsen
Henning Wisbech
Med venlig hilsen
H. Wisbech

Lisbeth Balslev Pallesgaard

Jeg har på et tidspunkt noteret alle de Vesbæk'er jeg stødte på i den fælles kb. for Romlund-Fiskbæk-Vorde.
Christen Vesbæks kone i Kølsen er fadder i 1702 (ops. 8). Jeg har fundet børn fra o. 1703-14 (Johanne, Hans? / Henrik?, Peder, Peder, Jens).
Christen Vesbæks kone af Kølsen dør 1742 75 år gammel, altså født o. 1667. En Peder Vesbæk af Kølsen død 1780 82 år gl. - det kunne jo være en søn.

Så ja, jeg tror, der er to Christen Vesbæk omkring samme tid. Men Christen i Kølsen kaldes vel ikke Vesbæk uden grund?
Vesbækgård hørte under Tårupgård i Tårup sogn, men der er tilsyneladende ingen skifter bevaret før oppe i 1700-tallet. De ligger på nettet: www.minjyskeslaegt.dk/Registre%20til%2
- og hvordan er det lige linket bliver gjort aktivt i dette system???

Jeg har fundet dette på nettet:
Sources:
1.Title: Falkenbergernes Historie
Note: Jacob Nielsen var af en anset Selvejerslægt, som for Resten florerer den Dag i Dag. Den kendte Almanakudgiver C. F. Wisbech (Wisbechs Almanak) nedstammer fra en Broder til ham. Jacob havde en Søster, der var gift i Gaarden Gundelund mellem Stoholm og Sparkjær; en anden Søster, Margrete, var gift i Rosborggaard og var Moder til den berømte (eller berygtede) Godsejer Hans Hansen Rosborg. De havde alle Navn efter Gaarden Vesbæk i Romlund Sogn, som Broderen Christen Vesbech paa den Tid besad.Jacob havde tidligere været Forpagter paa Grønkjær, men sad nu som Ejer af Søby Mølle og Søndergaard, da han i Aaret 1700 døde, knap 50 Aar gl. Han havde i Huset en Søsterdatter fra Rosborggaard, Bodil, altsaa en Søster til Hans Rosborg; hun blev gift med Degnen i Kobberup, Knud Braad. Fra dem nedstammer bl. a. Jeppe Aakjær. Da Jacob var død, forpagtedes Møllen ud, og Familien boede i Søndergaard. Maren Bering, Jacobs Enke, giftede sig, da nogle Aar var gaaet, med Niels Hvass; men forinden var Præstesønnen Jørgen Jensen fra Brøndum bleven gift med hendes Datter Dorthe, og de unge havde nu deres hjem i et Hus, som laa ved Siden af Søndergaard.Saa blev i Aaret 1712 Degnen Knud Braad forflyttet til Mønsted, og Jørgen Jensen fik hans Embede som Sognedegn i Kobberup-Feldingbjerg. Et Par Aar efter døde Maren Bering (1714), og saa rykkede de ind paa Søndergaard, og blev senere Ejere baade af Gaarden og Møllen.

Man skulle tro at familien har sat sig spor i tingbøger osv.

Venlig hilsen
Lisbeth Pallesgaard

Lisbeth Balslev Pallesgaard

Hej Henning,

jeg har fået lidt mere styr på Christen N. Vesbæks børn - her en opsummering og lidt nyt:

1. Maren anslået født 1775-80. Gift 1703 med Ifver Jensen af Kirkebæk. Har fundet 4 børn født 1708-16, men der "mangler" en Christen og en Jens.

2. Niels født 1681 , død 1720 på Lundsgaard, Vorde ops. 96. Gift 1714 med Dorethe Tøstesdatter. Har fundet to sønner født 1715 og 1717.

3. Anne født 1683, død 1716 på Mølgaard, Mønsted ops. 301. Gift 1709 med Anders Olesen /Olufsen Mølgaard. Har fundet to børn 1712 og 1715.

4. Anne Sophie anslået født 1685-90. Hendes skifte findes fra marts 1768, men jeg har ikke fundet hendes dødsindførsel i kb. Gift 1714 med Peder Andersen Ladefoged - 7 børn.

Det ville jo være godt med en Willum som nr. 4 eller 5, men beviset mangler..... og hvordan og hvorfor kom Willum (måske) fra Romlund til Kolding. Hans evt. faster Margrethe var jo gift Rosborg i Mønsted- kan der være en forbindelse der? Margrethe var fx fadder for nevøens børn i Romlund, og måske har hun også været medvirkende til, at niecen Anne kom til Mønsted???
Håber du kan bruge dette .....

Venlig hilsen Lisbeth Pallesgaard

Henning Wisbech

Hej Lisbeth –
og mange tak for din indsats (og jeg hører naturligvis rigtig gerne, hvis du finder yderligere).
Der er dog, som også du nævner, stadig ikke noget endeligt bevis for, at der ER nogen sammenhæng mellem 'Romlund Vesbæk`erne' og 'Kolding Wisbech`erne'.  OG måske er der slet ikke?

M.h.t. en mulig anledning til, at hvorfor en eventuel Willum er draget til Kolding, kunne også være familebånd til Bering`er.
Maren Pedersdatter Bering der gifter sig med Jacob (Christens bror), har relationer på Kolding kanten.  Det faktum, at Marens far og flere af hendes brødre er præster, hvilket også er den retning Willum vælger, kunne ligeledes være indikator på at Bering`erne i givet fald kunne 'have givet en hjælpende hånd' til, at Willum er kommet til Kolding.

Jeg har desuden erfaret (på nettet), at andre har indikeret at der kunne være en sammenhæng (mellem Romlund og Kolding) – det formuleres således; "Jacob Nielsen var af en anset Selvejerslægt, som for Resten florerer den Dag i Dag. Den kendte Almanakudgiver C. F. Wisbech (Wisbechs Almanak) nedstammer fra en Broder til ham".
Jeg har haft kontakt til kilden, der ikke husker præcist hvorfra oplysningen kommer, men mener at den stammer fra en slægtsside omhandlende Brøndum.  Denne og hvor dette evt. er angivet har jeg pt. ikke kunnet finde.

Nå der må søges videre.

Med venlig hilsen
Henning Wisbech
Med venlig hilsen
H. Wisbech

Lisbeth Balslev Pallesgaard

Hej igen,

citatet (som jeg også har skrevet længere oppe i tråden) florerer åbenbart på nettet, bl.a. Rootsweb. Det stammer tilsyneladende fra en lille bog på 38 sider: "Falkenbergernes historie" (arkivuddrag) af Jens Chr. Hansen 1932, Schous (forlag?).

Venlig hilsen
Lisbeth Pallesgaard