Kgl. fødselsstiftelse udsætterprotokol 1878

Startet af Hans Knudsen, 03 Dec 2012 - 21:16

Forrige emne - Næste emne

Hans Knudsen

Det drejer sig om Heinrich Thomsen, født fødselsstiftelsen Kbh 3.nov 1878. AO Den Kgl fødselsstiftelse 1876-1886 opslag 59.
Barn nr 365 - Moder nr 356
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
I forsøget på at finde hans forældre tog jeg på rigsarkivet og kiggede i hovedprotokollen.

Der stod følgende:
Dåbsprotokol (hovedprotokol) 1873 -82 Kgl. fødselsstiftelse.

Barnets Nr: 365
Ugifte moders nr: 356/28
Ugentlig betaling rdl: RE
(kolonnen for udtagne til egen forsørgelse): nr 13

Jeg kiggede ikke i udsætterprotokollen da der ikke var henvisning til den i hovedprotokollen og det var en fejl ifølge denne snart fire år gamle tråd:
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?4,514187,515089#msg-515089
Håber der er en der vil hjælpe mig med dette opslag, da jeg ikke har udsigt til selv at komme på rigsarkivet.
Venlig hilsen
Hans Knudsen
Venlig hilsen
Hans Knudsen

Ruth Steenberg Rasmussen

Hej Hans

Jeg var på Rigsarkivet i forrige uge og skulle bl. a. se i en udsætterprotokol fra 1898, men den og mange år forud var i Viborg til affotografering  :), så der er åbenbart udsigt til, at de kommer på nettet. Og p.t. er de ikke på Rigsarkivet.

mvh
Ruth

Hans Knudsen

Hej Ruth.

Tak for dit svar. Jeg fået hjælp fra en anden som var på RA i lørdags d. 8. december og da var udsætterprotokollerne på plads igen. Der var dog ikke de oplysninger jeg havde håbet på. Jeg fik oplysningerne på mail.
Venlig hilsen
Hans Knudsen

Bjarne Smedegaard

Det kan virke lidt rodet, at der nogle perioder er dåbsprotokol og andre år kun udsætterprotokol.
(og hovedprotokol)
Hvis du har fået oplysninger om den rette person, men bare ikke oplysninger nok, så er der nok ikke mere at gøre, men hvis personen der ledte for dig ikke fandt barnet eller moderen, så kan de være i en anden protokol. Jeg husker ikke hvilke år, men nogle år er der f.eks ammeprotokol, hvor man kan være heldig at finde suplerende oplysninger.
Hvis et barns far ikke er oplyst, men barnet har et andet efternavn end moderen, så kan man vel også med stor sandsynlighed antage at efternavnet stammer fra faderen.

mvh. Bjarne Smedegaard

Hans Knudsen

#4
Tak for din interesse Bjarne.
Min ihærdige "hjælper" har undersøgt udsætterprotokollen hvor personen ikke var nævnt. Hun sendte mig et billede af fødeprotokollen hvori der står at moderen tog barnet med hjem 13. nov. 1878. Intet navn på moderen, desværre.
Jeg ved ikke hvor han får sit navn fra - ved FT 1880 opholder han sig (tillægsliste) hos sin fremtidige familie men har bopæl i Kbh. 1885 bor han hos sin fremtidige (pleje)familie som har efternavnet nielsen. I lægdsrullen er hans far benævnt Jens Nielsen, men han er ifølge min "hjælper" ikke blevet adopteret.
Venlig hilsen
Hans Knudsen

Bjarne Smedegaard

moderen får et nummer og barnet får et nummer i hovedprotekollen.

jeg har en ane, hvor jeg ikke kunne finde barnet i udsætterprotekollen

der fandtes for denne periode en dåbsprotokol, hvor hvor numrene stemte med.

Derfor mener jeg stadig at hvis nummeret ikke står i udsætterprotokollen, så må det findes et andet sted.

Kun hvis nummeret er fundet i udsætterprotokol og fader ikke nævnt, er det slut på sporet.

mvh. Bjarne Smedegaard

Bjarne Smedegaard

Jeg har kigget efter i mit rodede matriale og den protokol jeg var inde i hedder:

Daabs-protokol - Stiftelsen - 9/6-56 - 29/3-73

(1856 - 1873)

om der er en dåbsprotokol, som følger efter, skal jeg ikke kunne sige med sikkerhed, men jeg mener da nok at det er værd at kigge efter om der starter en dåbsprotokol 30/3 1873 og omfatter 1878

mvh. Bjarne Smedegaard

Hans Knudsen

Hej Bjarne.

Jeg har selv tidligere kikket i dåbsprotokollen - det samme som hovedprotokollen - og der var ingen oplysninger om forældrene. Jeg er efterhånden ved at acceptere at hans forældre forbliver ukendte.
Venlig hilsen
Hans Knudsen

Susan kirkeberg Johansen

Hej Hans.

Og godt nytår til dig.

Jeg har været på stadsarkivet på Frederiksberg, for og høre med de 2 sidste damer. Der var kun lidt på den ene af dem men ikke nok til og henvise til en sag. Da meget på Frederiksberg er smidt ud  :'( . Der stod heller ingen fødels år på nogle af dem. Så jeg ved ikke om det er dem vi søger. Men begge damer har et forhold til tårnby, så jeg har sendt en forspørgelse til dem om de 2 damer. Så det er nok det sidste bud jeg har for og hjælpe dig.

Hilsen Susan Johansen

Hans Knudsen

Godt nytår også til dig Susan.

Du skal have tusind tak for din store indsats med at løse gåden om hvem der var forældre til Heinrich. Nu tror jeg at jeg vil slå mig til tåls med at det ikke er muligt at finde dem - selvom det er svært i denne "branche".
Tak for hjælpen.
Venlig hilsen
Hans Knudsen