Gedcom, Mysql og en hjemmeside??

Startet af Erik Jensen, 03 Dec 2012 - 18:20

Forrige emne - Næste emne

Erik Jensen

Monstro der er nogen af jer, der kan hjælpe mig med det her:
Jeg går og sysler med at lægge min slægtsforskning ud på nettet, så andre slægtsforskere - forhåbentlig - kan få glæde af arbejdet, men...
Da jeg ønsker selv at bestemme hvordan og hvorledes hjemmesiden skal se ud og hvordan data skal præsenteres (vigtigt), bliver jeg nødt til at sætte mig ind i, hvordan det bliver løst - altså er mit spørgsmål dette:
Er det korrekt forstået, at man kan tage en Gedcom fil, hente samtlige data ind i en Mysql database (hvordan man så end gør det) og derfra bruge disse data direkte på en hjemmeside?
Jeg aner intet om Gedcom fil strukturer eller for den sags skyld om Mysql og jeg ved slet ikke, om det i virkeligheden er "den vej jeg skal gå" - så ethvert råd modtages med tak.
Såfremt der ikke er nogen af jer, der ved dette, kender I måske en, der har viden omkring det, eller I ved måske hvor der er en hjemmeside, hvor problematikken bliver berørt?
Hilsen
Erik

Ps: For god ordens skyld vil jeg blot nævne, at jeg har "sat de næste par år" af til projektet  :D

Leif Sommerdal

Prøv at hente webtrees fra webtrees.net
Det er et projekt, som gør præcist det du ønsker.
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Erik Jensen

Hej Leif.
Med mindre der er noget, jeg har misforstået, så virker det ikke som om det program skulle kunne hjælpe mig, men tak for svaret.
\Erik

Leif Sommerdal

Citat fra: Erik Jensen Dato 03 Dec 2012 - 18:20

Er det korrekt forstået, at man kan tage en Gedcom fil, hente samtlige data ind i en Mysql database (hvordan man så end gør det) og derfra bruge disse data direkte på en hjemmeside?


Webtrees gør præcis det du beskriver her.
GEDCOM strukturen er dokumenteret på nettet.

En ide kunne være at tage udgangspunkt i webtrees - og supplere det med din egen GUI.
Fordelen ved webtrees er, at det er open source, så du har adgang til alle detaljerne - inkl. fremtidige opdateringer.
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Arne Feldborg

Citat fra: Erik Jensen Dato 03 Dec 2012 - 18:20
Er det korrekt forstået, at man kan tage en Gedcom fil, hente samtlige data ind i en Mysql database (hvordan man så end gør det) og derfra bruge disse data direkte på en hjemmeside?
Ja, det er korrekt forstået.

Men udfra det du iøvrigt skriver er det næppe realistisk at begynde på selv at bygge et system op helt fra bunden af. Og hvorfor egentlig også genopfinde den dybe tallerken, når det allerede er gjort.

Der findes færdig løsninger der kan det du ønsker, og hvor du  i større eller mindre grad selv kan påvirke hvordan den endelige præsentation kommer til at se ud. Webtrees som bliver nævnt kunne være et godt sted at starte. TNG kunne være et andet bud http://lythgoes.net/genealogy/software.php
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Erik Jensen

Allerførst tak til jer begge.

Til Arne.
Du skriver:
"Men udfra det du iøvrigt skriver er det næppe realistisk at begynde på selv at bygge et system op helt fra bunden af. Og hvorfor egentlig også genopfinde den dybe tallerken, når det allerede er gjort."

Mit udgangspunkt i livet er at se positivt på tingene, så langt det nu engang er muligt.
Jeg kan derfor ikke se, hvorfor det skulle være umuligt for mig at bygge mit eget system, der kan lige præcis det, jeg ønsker. Og nej! jeg har ikke tænkt mig at genopfinde den dybe tallerken, derimod at opfinde en ny - en der viser data på lige præcis den måde jeg ønsker, de skal vises. De foreslåede eksempler gør det jo bare på den traditionelle - for mig - forkerte måde.
Og hvorfor ikke opfinde en ny tallerken? Hvis vi alle har den holdning, at der er ingen grund til ditten og datten, så kan udviklingen godt nok ligge et lille sted.

Med venlig hilsen
Erik

Leif Sommerdal

Det lyder da spændende med en ny måde at præsentere data og relationer på.
Jeg er sikker på, at du stadig kan tage udgangpunkt i et af de eksisterende projekter, da det jo stadig er præsentationslaget du vil ændre.

Du har jo stadig brug for alle de traditionelle funktioner, som er opfundet i forvejen (og det er her at genbrug kommer på tale).

Hvis du har så banebrydende ideer om præsentationen er jeg sikker på, at du vil kunne gøre andre eksisterende projekter interesserede i denne.

Det må - alt andet lige - være bedre at arbejde i en gruppe, hvor gensidig inspiration/kritik er et bærende element
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Erik Jensen

Hej Leif.
Du har absolut ret i alt hvad du skriver og ja! det jeg ønsker er en ny måde at præsentere data på.
Jeg har godt nok set noget lignende brugt i anden sammenhæng, men hvorfor ikke gøre det, når det handler om slægtsforskning. Mange hjemmesider med slægtsdata præsenterer - efter min bedste og mest positive indgangsvinkel - ikke data på nogen særlig god/spændende måde.
Hilsen Erik

Jette Sørensen

Hej Erik.

Har du læst http://wiki.dis-danmark.dk/index.php/Hjemmeside.

Og så ville jeg google og se hvad der kommer op men det har du måske gjordt.

Og så må du hygge dig med din hjemmeside.

Hilsen Jette
hilsen jette
4440 mørkøv
www.jettesaner.dk

Erik Jensen

Hej Jette.
Ja, jeg har googlet den, men tak  ;)
Erik

Arne Feldborg

#10
Citat fra: Erik Jensen Dato 03 Dec 2012 - 19:02
Og hvorfor ikke opfinde en ny tallerken? Hvis vi alle har den holdning, at der er ingen grund til ditten og datten, så kan udviklingen godt nok ligge et lille sted.
Jeg tror du måske misforstår lidt.

Jeg har ikke noget imod selv at opfinde den dybe tallerken hvis det er nødvendigt. Jeg lavede faktisk selv mit eget system i gedcom > php > mysql > php > html helt og aldeles fra bunden for 10 år siden (et system som jeg iøvrigt stadigvæk bruger), fordi der på det tidspunkt ikke var noget tilgængeligt der kunne gøre det ordentligt, og fordi jeg i forvejen havde et vist kendskab til både gedcom, php , mysql og html.

Men det er altså ikke noget man bare lige gør, skulle jeg hilse og sige. Og du gør jo også selv opmærksom på, at du ikke i forvejen har noget kendskab til de nævnte ting.

Idag findes der gode out of the box systemer der kan det du ønsker og som du evt. selv kan tilpasse. Det er efter min mening vejen frem, istedet for at begynde helt fra bunden.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Erik Jensen

#11
Godt ord igen Arne  ;)
Mit problem er bare, at ingen af de gængse systemer kan præsentere data, som jeg ønsker, de skal vises på nettet, altså er der ingen vej udenom. Og på den anden side! jeg har tiden og hjernen til det, så hvorfor ikke  :D
Jeg synes ærlig talt, der er behov for at slægtsdata på nettet får et løft i den positive retning og bliver vist på en mere brugervenlig og interessant måde, altså må jeg opfinde en ny dyb tallerken - ideen er nemlig god nok, så der er jo ikke andet at gøre end at starte med at indsamle viden for at kunne søsætte projektet.
Erik

ps:
Citat:
"Idag findes der gode out of the box systemer der kan det du ønsker og som du evt. selv kan tilpasse."

Nej, ingen af de systemer jeg har set, ej heller dem man selv kan tilpasse, kan komme frem til det resultat, jeg ønsker - desværre. Hvilket forresten undrer mig....

Leif Sommerdal

Hej Erik

Kunne du ikke løfte sløret for din gode ide om præsentations-laget.
De kunne gøre det nemmere at komme med brugbart input til dig.

Nu kan det jo være, at du satser på et kommercielt produkt, men det lød det ikke som i dine første indlæg
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Erik Jensen

Hej Leif.
Tanken bag det er ikke at lave et kommercielt produkt, derimod udelukkende at lave en ny  - og forhåbentlig - mere interessant måde at præsentere slægtsdata på til glæde for alle slægtsforskere.
Men da jeg stadig kun har en vag ide om hvordan og hvorledes, er det svært at beskrive, men prøv f.eks at se og led lidt med mulighederne på følgende side:

http://issuu.com/nielsandersen/docs/1790krak?mode=window&backgroundColor=%23222222

Det er kun et eksempel, men hvorfor skulle det ikke kunne lade sig gøre at bruge nogen af de nye muligheder til at præsentere sin slægtsdata?
\Erik

ps: prøv at "leg" på denne side og se hvad jeg mener med nye muligheder.

Leif Sommerdal

Hej Erik

Jeg er ikke helt sikker på, at jeg har set lyset endnu, da jeg ser flere alternativer i din henvisning.


Et bladringssystem a la issuu
En formaliseret liste visning af en slægt - opdelt efter et (dynamisk) kriterium
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Erik Jensen

Hej Leif.
Selvfølgelig skal det ikke være en formaliseret liste af personer, derimod skal udgangspunktet være et træ, men nævnte side var også kun et eksempel på en ny måde at præsentere data på.
\Erik

Leif Sommerdal

Jeg ser frem til at høre nærmere om dine ideer, når de bliver lidt mere formaliserede.
Jeg tror at du skal fokusere på at få struktureret præsentationslaget.

Herefter vil det nok være nemmere at stille krav til datapumpen
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Erik Jensen

Du har sikkert ret og jeg tænker, at selvfølgelig kan det lade sig gøre...
Men tak for dine input.
\Erik

Henrik Poulsen

Citat fra: Erik Jensen Dato 03 Dec 2012 - 20:08
Mit problem er bare, at ingen af de gængse systemer kan præsentere data, som jeg ønsker, de skal vises på nettet, altså er der ingen vej udenom.

Bare lige et indspark. Kan kun være enig med Arne og Leif.

At lære php, mysql queries, html, css vil formentlig tage dig det meste af to år, hvis ikke mere, og derfor giver det god mening at tage udgangspunkt i de to produkter der er nævnt; Webtrees og TNG.

Her kan du fiske en hel del kode du kan bruge til at præsentere data på din egen måde. Glem hvordan programmerne præsentere dem idag, for det er jo den del du gerne vil gøre uniq.

Men det er et stor projekt du har kastet dig over.

Erik Jensen

Tja Henrik.
Det kræver dybest set blot tid og gå-på-mod og da jeg har begge dele, skal det såmænd nok gå.
Men kan jeg "hugge" brugbar kode et sted, så gør jeg det  ;)
Den kode, der allerede er skrevet, kan jeg sagtens lære af.
\Erik

Jørgen Sørensen

Hej

Selvfølgelig kan det lade sig gøre...
Hvordan er alle de andre programmer ellers opstået...?

Har selv rodet med konvertering af gedcom data. At skrive en parser til gedcom er ikke for tøsedrenge.

Det er virkelig en skam, at gedcom aldrig kom videre til xml formatet. Det ville virkelig have givet programudvikling et løft. Og virkeligt lettet programmering af både data-laget og brugerfladen.

Nu må vi døje med et ikke 100 % stringent format, der gør, at 2 programmer med lige god ret kan få noget forskelligt ud af de samme data...

Jørgen

Erik Jensen