Junioris og senioris

Startet af Arvind Vrejlev, 20 Dec 2010 - 18:32

Forrige emne - Næste emne

Arvind Vrejlev

I KB Karlslunde, Tune, Roskilde 1736-1814 er jeg stødt på h.h.v. Peder Nielsen junior og senior som far til nyfødte (på skift). Er det for at markere et familiemæssigt forhold mellem de to?

Hans Poulsen



Hej Arvind

Hvad er tidsintervallet og opslagsnummeret?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Arvind Vrejlev

Junioris får børn i perioden 1746-1764 opslag 7-18. Senioris i samme periode.

Morten Clausen

Hej
Der er to med samme navn i sognet. For at skelne mellem den kaldes den ældste Senior og den yngste Junior.
Venlig hilsen
Morten Clausen

Hans Poulsen



Undskyld, Arvind, du havde jo anført tidsintervallet i dit første indlæg:

".. KB Karlslunde, Tune, Roskilde 1736-1814..".

Fx opslag 7 og 14, begge venstre side, er der tale om Peder Nielsen junioris.
I opslag 16, ligeledes venstre side, er der tale om Peder Nielsen senioris.

I normal tale i 2010 opfatter vi Nielsen senior og Nielsen junior som far og søn.

I dit tilfælde har jeg stærkt på fornemmelsen, at der er tale om TO brødre Peder Nielsen, hvor den ældste omtales som senior og den yngste som junior.

Jeg har belæg for den opfattelse.

I den i slægtsforskningsmæssig ekstremt vanskelige Nørresundby-slægt Syndergaard/Søndergaard, er der TRE brødre med samme fornavn, nemlig to helbrødre og en halvbror.

De to helbrødre omtales i kirkebogen som henholdsvis Syndergaard senior og Syndergaard junior.

Da den ældste helbror, senior, døde, rykkede den yngste helbror, hidtil kaldt junior, op og blev nu Syndergaard senior i relation til halvbroderen, der derefter optræder som Syndergaard junior.

Mine aner er i 1700-tallet to gange gift ind i Syndergaard-slægten, så jeg har måttet tage mig tid til at lære den slægt at kende.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Arvind Vrejlev

Hej Hans,
Det er jo ikke ligefrem nemt det her - men til gengæld spændende. Det tyder ikke på, at der er tale om to brødre. Den ene - ham der siden hen bliver kaldt senioris - bliver gift med Birgitte Pedersdatter i 1744. Han er søn af en Niels Pedersen Kirch(k)erup.

Min Peder Nielsen junioris bliver gift i 1746 med Sidsel Nielsdatter. Han er søn af (her er det spændende) Niels Pedersen senioris.

Hvorfor de to Peder'e siden bliver kaldt senior og junior må have noget med deres alder at gøre. Det har jeg dog ikke undersøgt.