Karen Gerda Rasmussen f. Hansen - 1909 - Den kgl. fødselsstiftelse

Startet af Steffen Havshøj Hansen, 29 Nov 2012 - 14:53

Forrige emne - Næste emne

Steffen Havshøj Hansen

Hejsa

Jeg er løbet panden imod muren med min oldemor nu.

Jeg ved at hun blev døbt Karen Gerda Hansen den 23. marts 1909.
Hun er født den 6. marts 1909 på Den Kongelige Fødselsstiftelse (København, Sokkelund, Den kongelige fødselsstiftelse, 1908-10, opslag 119) til ugift fruentimmer nr 172, som var 23 år ved fødslen.

Derefter er det eneste jeg har kunnet finde om hende at hun på et tidspunkt bliver gift med en hr. Rasmussen, som hun derefter bliver skilt fra og så bliver gift (København, København, Ægteskabsbog, 1939, 1801-2400, opslag 469, (2267)) med min oldefar kort efter at have født min farfar (København amt, Sokkelund, herred, Skt. Johannes sogn, 1939-46 opslag 10)

Er der nogen der kan et trick til at finde frem til hendes mor (jeg bor i Silkeborg, så der er lidt langt til Rigsarkivet) og jeg syntes det kunne være interessant at finde hendes første mand også!

Har desuden læst, at efter 1812 kom barnet ofte i pleje hos sin biologiske mor alligevel, så det kunne måske være en løsning.

Er der nogen der kan hjælpe mig?

Lissa Pedersen

#1
Hej Steffen,

Har du denne fra Politiets registerblade: http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=3430413&searchname=polit_simple

Måske er det vaskeriejeren, hun bliver gift med?

Du skal nok have en venlig sjæl til at lave et opslag for dig på Rigsarkivet i udsætterprotokollerne. Læs her: http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/fodselsstiftelsen_-_en_vejledning

Hilsen Lissa

Steffen Havshøj Hansen

Nej Lissa den hjemmeside havde jeg ikke!, hvad er det dog for en vidunderlig ting?

Ja det må jeg jo så have en venlig sjæl til at gøre for mig så, må lige lede efter en ;)

Lissa Pedersen

#3
Hvis det er Politiets registerblade, du mener, så er hovedsiden her: http://www.politietsregisterblade.dk/

Bladene var forløberen for folkeregisteret, som startede midt i tyverne. Der står bl.a.:

Dette website indeholder en digital version af Københavns politis registerblade, som blev ført fra 1890-1923. Registerbladene er den første centrale personregistrering af hele befolkningen i København, og er en forløber for Folkeregistret. Der findes i alt omkring 1,4 millioner registerblade.

Måske kender du heller ikke denne side, hvor du ved at søge et gadenavn i København, kan finde hvilket sogn, gaderne tilhører: www.fogsgaard.org. Kig under Kbh gader.

Hilsen Lissa

Steffen Havshøj Hansen

Ej hvor fedt Lissa, tusind tak for hjælpen med begge sider :)

Jeg har dog udelukket at det var vaskeriejeren hun blev gift med da hun i 1923 kun var 14 og i folketællingen for Tordenskjoldgade 22 fra 1925 står han som gift med en Anna i stedet for. Og så var han født i 1863 så det har været noget af en aldersforskel ;)

Men tusind tak for hjælpen, det er første gang jeg finder hende (min oldemor) siden jeg fandt hendes fødselsattest!


Steffen Havshøj Hansen

Det er rigtigt!, han hed Kristen.. Havde helt glemt den oplysning, kan endda se at den står skrevet ind i mit dokument her på computeren (ergo er jeg en glemsom klyne!) :) Tak igen Lissa


Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Lissa Pedersen

#9
Har du dette om Joel Johansen:

Efternavn:  Johansson Fornavn:  Joel
Fødselsdatering:  21.07.1892
Ankomst:  11.04.1918 Ank. fra (land):  Sverige
Fødeland:  Sverige
Tj./Oph.sted (region):  Københavns Amt Tj./oph.sted (sogn):  Søllerød
Tj./oph.sted (stedn.):  Vedbæk Tj./oph.sted (art):  Havn
Tj./op.sted(virks.):  Vedbæk Havn Kildenavn:  Kbh Amts Nordre Birk - Meldingsprotokol - Vedbæk fogederi 1918-1932 (Tyendeprotokol)

Og dette:

Efternavn:  Johansson Fornavn:  Joel
Fødselsdatering:  21.07.1892
Ankomst:  29.05.1918 Afrejse:  02.06.1918
Ank. fra (land):  Sverige
Fødeland:  Sverige Afr. til land:  Danmark
Afr. til region:  Københavns Amt Afr. til lokal:  "Villa Castor", Søllerød
Opholdsbogsdater:  19.04.1918 Opholdsbogsembede:  Københavns Politikammer
Tj./Oph.sted (region):  Københavns Amt Tj./oph.sted (sogn):  Søllerød
Tj./oph.sted (stedn.):  Vedbæk Tj./oph.sted (art):  Havn
Tj./op.sted(virks.):  Vedbæk Havn Kildenavn:  Kbh Amts Nordre Birk - Meldingsprotokol - Vedbæk fogederi 1918-1932 (Tyendeprotokol)

Hilsen Lissa

Steffen Havshøj Hansen

Nej er ikke begyndt at undersøge Joel Johansen endnu, for hvis han ikke er hendes far så vil jeg ikke bruge så forfærdeligt meget tid på ham, lige nu prøver jeg bare at finde dem i folketællingerne.

Men tak skal du have Lissa, det er dejligt at have det hvis jeg når frem til at han er hendes far :)



Stina Kirkegaard Hansen

 ;)
Af BJ-sagen fra 1910 (journal 1233), opslag 209 fremgår det i øvrigt, at han hedder Ludvigsen, ej Jørgensen....og det er så ham, Laura siden gifter sig med.
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2085162&searchname=polit_simple
Venlig hilsen
Stina

[vedhæfting slettet af admin]

Stina Kirkegaard Hansen

Det kunne jo snildt være ham her:
København, København (Staden), Absalonsgade (Lige numre), Absalonsgade no. 48, 2. Sal, 405, FT-1885, C0353
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Otto Erik Jørgensen 31  Gift Husfader Maskinist Kjøbenhavn
Anna Emilie Jørgensen 32  Gift Husmoder  Kjøbenhavn
Niels Frederik Ludvigsen 6  Ugift Adoptivbarn  Kjøbenhavn
Carl Frederik Andersen 25  Ugift Logerende Contorist Kjøbenhavn
Christian Kjersgaard 27  Ugift Logerende Arbeidsmand Herstedvester
 
Venlig hilsen
Stina

Stina Kirkegaard Hansen

Historier har det somme tider med at gentage sig... ;)
Han er født på Den Kgl Fødselsstiftelse d. 21/8 1878, (1877-1886, opslag 25).
Venlig hilsen
Stina

[vedhæfting slettet af admin]

Steffen Havshøj Hansen

Stina du er jo bare HERRE sej!

Tusind tak for hjælpen, er helt oppe og køre over det!

Så Niels Ludvigsen er altså far til Karen Gerda Hansen?

Stina Kirkegaard Hansen

#17
Ja, det ser sådan ud.
:)

Her er han i øvrigt i 1880:
København, København (Staden), Absalonsgade, Absalonsgade, 3die Sal B, 54 A, FT-1880, C7805
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Otto Erik Jørgensen 26  Gift Maskinarbeider Husfader  Kjøbenhavn
Anna Emilie Jørgensen født Rasmussen 27  Gift Hans Hustru  Kjøbenhavn
Niels Frederik Lindgren 1  Ugift I Pleje  Kjøbenhavn
Oscar Svendsen 21  Ugift Maskinarbeider  Kjøbenhavn
 
--------------------------------------------------------------------------------

 

Venlig hilsen
Stina

Stina Kirkegaard Hansen

Pudsigt er det dog, at Karen Gerda får efternavnet Hansen.
Men den historie er nok ikke lige sådan at opklare!
Venlig hilsen
Stina

Steffen Havshøj Hansen

Ja det er mærkeligt, men Niels' efternavn ændrer sig jo også fra Lindgren til Ludvigsen selvom jeg kan læse at hans mor hedder Nina Kirstine Ludvigsen..

Stina Kirkegaard Hansen

Lindgren er nok en indskrivningsfejl. Jeg læser i øvrigt moderens navnsom "Anna" ikke Nina.
Venlig hilsen
Stian