Matrikelnumre og Ejendomme

Startet af Peter Laursen, 19 Dec 2010 - 18:05

Forrige emne - Næste emne

Peter Laursen

Jeg har en ane, som i 1912 køber ejendommen på matrikelnummer 15a i Haar, Haldum sogn, Sabro herred, Århus Amt. Iøvrigt sælger han den igen i 1916.

Når jeg så går ind på Kort-og Matrikelstyrelsens hjemmeside, hvor der skal søges under: Favrskov kommune, Hår Ejerlav - ja, så eksisterer matrikelnummer 15a ikke

Så er jeg gået videre til de historiske matrikelkort og har fundet nr. 15a på kortet fra  1862 til 1898 - næste kort er fra 1898 til 1985 og her kan jeg se nr. 15a - dog overstreget - og matriklen er udstykket i mange nye matrikelnumre.

Mit spørgsmål er:
Findes der nogle steder / arkivalier, hvor man kan se hvilket årstal en matrikel er udstykket og eventuelt også hvornår en ejendom er revet ned. I dette tilfælde kan jeg jo regne ud, at det er efter 1916, men jeg kunne godt tænke mig, at få det helt præcise årstal.


Jeg har et andet eksempel med en ane som køber en ejendom - denne matrikel eksisterer stadigvæk, men når jeg så finder oplysningerne om huset på matriklen - er det bygget i 1990 - det vil jo selvfølgelig sige, at den oprindelige ejendom, jo nok er revet ned. Men hvor kan jeg finde ud af - hvornår den er revet ned.

Håber nogen kan guide mig videre - på forhånd tak

mange hilsner

Peter Laursen

Jane Stiller

Hej

Jeg tror det er Tinglysningen du skal have fat i.

Mvh
Jane

Peter Kristiansen

Af Realregisteret til Skøde- og Panteprotokollen fremgår det hvornår en matrikel bliver opdelt.
Findes på Tinglysningskontoret, men afleveres til Landsarkivet når de er udskrevet.

Det er langt værre med bygninger - Kommunens Tekniske Forvaltning kan måske hjælpe, fordi der som regel skal være tilladelse til nedrivning og der også skal være tilladelse til ibrugtagning.
M.v.h. Peter Kristiansen

Peter Laursen

Hej Jane og Peter !!

Tak for jeres svar.

Angående matrikler: har jeg nu fundet ud af, at hos Kort- og Matrikelstyrelsen er der noget som hedder Matrikelarkivet, hvor de har matrikelprotokoller og faktisk også en læsesal, hvor man kan komme. Jeg bor langt fra København, så jeg prøvede at ringe til dem og uden problemer, har de hjulpet mig med opslag - det er faktisk godt gået.

Angående ejendomme: er jeg også blevet rådet til at gå til Teknisk Forvaltning i den respektive kommune, men er også blevet rådet til at se i Brandtaksationsprotokoller. Det har jeg ikke prøvet tidligere, men det skulle være noget med Brandforsikring.

mange hilsner

Peter

Kaare Grodal

Hej Peter

De nuværende ejere kender sikkert husets historie, men det er selvfølgelig sin sag at ringe på.

Den eftersøgte viden findes også i lokalområdet, når det drejer sig om ejendomme, der er nedrevet (fornyet) for godt 20 år siden. Hvis den ikke er i den lokalhistoriske forening eller arkiv, ved de hvem der ved det, så spørg der.

Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Peter Kristiansen

Brandtaksationsprotokoller er en af de bedste kilder til bygningshistorie i 1800-tallet. I forbindelse med indførelsen af almindelig brandforsikring for landbygninger, 1797 (?), bliver næsten alle huset forsikret og dermed beskrevet. Købstæderne er forsikret tilbage til 1730'rne.

Men jeg mener ikke at brandtaksationen dækker længere end op til slutningen af 1800-tallet - derefter liver forsikringsselskaberne private, og arkivalierne er måske et andet sted.
M.v.h. Peter Kristiansen