Billeder af Gamle Gravplads men Hvor?

Startet af Birgit Mariane Hulgaard Cancilla, 11 Nov 2012 - 14:11

Forrige emne - Næste emne

Birgit Mariane Hulgaard Cancilla

Jeg har billeder af en gamle gravplads på Fyn ikke langt fra den gamle Lillebæltsbroen tæt ved Strib.

Hvad er de billeder af og hvor ligger de?

Jeg håber for hjælp med det.

Med venlig hilsen
Birgit

[vedhæfting slettet af admin]

Knud Madsen

Hej Birgit

På dit foto ser jeg til venstre en stendysse og til højre måske en jættestue.

Placeringen kan jeg ikke hjælpe med; men sådanne oldtidsminder findes ikke i nærheden af Strib, Middelfart eller Lillebæltsbroerne.

Venlig hilsen Knud


Jakob Ramlau

Gravpladsen er vel omkring 6000 Aar gammel --- saa det er Tip-200-Oldefædre. For mig ligner det et lidt idealiseret Maleri, maaske komponeret uden fuld Respekt for de foreliggende Forhold? Ved du hvem Kunstneren / Fotografen var?
Der er desværre blevet sløjfet mange Fortidsminder siden f.Eks. 1880 -- men du kan selv prøve at se efter de nuværende paa www.kulturarv.dk/fundogfortidsminder/. Man kan her søge just efter Dysser ("dolmens" in English/Canadian). Det er nok lettest at bruge "Liste". Der er Billeder af mange af dem -- ogsaa historiske. Men som Knud Madsen nævner: ingen i Nærheden af Strib.


Birgit Mariane Hulgaard Cancilla

Tak Knud og Jakob for at se på mit emne.

Jeg tog billedet på vej til Stenhøj ... vi kørte forkert og støttede på dette ... ikke langt fra Lillebæltsbroen og Strib ... en gamle landevej gik forbi hvor billedet er fra ... vi tog denne igennem en skov og endte nede ved vandet hvor der lå et hus ... jeg tror præstehus men er ikke sikker ... så vi måtte køre tilbage for at finde vejen igen ... Vi kunne se Lillebæltet når vil gik op på den store gravhøj.

[vedhæfting slettet af admin]

Birgit Mariane Hulgaard Cancilla

I det billede 6870 kan man se den gamle landevej.

Måske det hjælper med oplysninger om hvor.

Mvh
Birgit

Birgit Mariane Hulgaard Cancilla

Trykkede for hurtig på knappen ... undskyld.

Her er billede 6870.

[vedhæfting slettet af admin]

Jakob Ramlau

Det er lidt mystisk. Hvor skulde Stenhøj ligge? Det eneste Stenhøj jeg kan finde ligger paa Baneterrainet i Fredericia(?!).
Dit Billede af en stor Høj med en del Sten og en Pille paa Toppen er derimod suggestivt. Pillen paa Toppen hører ikke med til Datidens Gerninger. Den ligner i meget høj Grad Pillen til trigonometriske Punkter ("trig points"). De skulde i Sagens Natur ligge højt med god Udsigt. Cirka 300 Meter syd for den store Gaard Katrinebjerg, 3.5 Km øst for Strib, ligger der just et trigonometrisk Punkt, vest for Vejen, i 71 Meters Højde. Men uden Antydning af det skulde have været en Oldtidshøj. Bronzealderens Folk var ellers glade for højtliggende Gravhøje.
Naar jeg derefter ser paa Dyssen længes jeg efter en Maalestok. Hvis jeg betragter Græsstraaene paa dit stemningsfulde Billede faar jeg en lumsk Mistanke: det er Fup! Dyssen og Overliggerstenen er for smaa. Kan du placere et normalt Lig, fuldt udstrakt, under Stenen? Vore Stenalderforfædre var lidt mindre, men alligevel.
Der staar utallige Kopier af Stendysser i private Haver i Danmark.................maaske er det her et mere drilagtigt Exempel i aaben Mark.
Hvis du vil videre med Sagen kan jeg prøve at sende et "dybt Link" til de relevante Kort.

Birgit Mariane Hulgaard Cancilla

Undskyld ... jeg har lavet en fejl igen ... der skulle stå Snoghøj ... ikke Stenhøj.

Måske hjælper det.

Med venlig hilsen
Birgit

Knud Madsen

Er det nu helt sikkert, at dine fotos stammer fra Fynssiden? Lillebæltsbroen kan jo også ses fra Jylland.

V.h. Knud

Birgit Mariane Hulgaard Cancilla

Det kunne være fra Jyllandsiden.  Vi skulle havde spørget nogen om billederne da vi kørte langs en gamle landvej der endte nede ved vandet.

Mvh
Birgit


Knud Madsen

Ja, men Birgit skrev jo i sit første indlæg, at billederne var fra Fyn! - derfor spurgte jeg, om de måske i stedet var fra Jylland.

Lis Petersen

Citat fra: Knud Madsen Dato 12 Nov 2012 - 22:41
Ja, men Birgit skrev jo i sit første indlæg, at billederne var fra Fyn! - derfor spurgte jeg, om de måske i stedet var fra Jylland.

Ja, og nu skriver Birgit, at det kunne godt være fra Jyllandssiden - derfor henviser jeg til Snoghøj, som netop ligger dér!

Vh Lis.
Lis Petersen - 3000

Grethe Elten Mortensen

Hej

Jeg syntes du skal kontakte nedenstående, han må kende området


                                    Museumsinspektør

                                           Ansvarsområde:
                                       Assens Kommune
                                      Middelfart Kommune
                                        Nordfyns Kommune

                                         mbhe@odense.dk
                                            Tlf: 6551 4645
                                         Mobil: 2090 1318

Venlig hilsen
Grethe Elten Mortensen


Lis Petersen

Citat fra: Birgit Mariane Hulgaard Cancilla Dato 12 Nov 2012 - 19:50
Undskyld ... jeg har lavet en fejl igen ... der skulle stå Snoghøj ... ikke Stenhøj.

Måske hjælper det.

Med venlig hilsen
Birgit

Eftersom Birgit har rettet sin søgning fra Stenhøj til Snoghøj, som ligger på Jyllandssiden, er det måske
en idé at henvende sig her: http://www.fredericia.lokalarkiver.dk/

Vh Lis.
Lis Petersen - 3000

Birgit Mariane Hulgaard Cancilla

Tak alle for jeres hjælp og tid.

Jeg prøver at henvise mig til websiden fra Lokalarkivet i Fredericia.

Med venlig hilsen
Birgit

Jørgen Sørensen

Da i nogenlunde ved hvor i kørte, var det måske besværet værd, at se på denne side - http://www.kulturarv.dk/fundogfortidsminder/Kort/
Venligst Jørgen - 2300

Birgit Mariane Hulgaard Cancilla

Tak Jørgen for henvisning til websiden.

Mvh
Birgit