Nicolai Christensens fødested - en af de rigtig svære

Startet af Nina, 11 Nov 2012 - 00:18

Forrige emne - Næste emne

Nina

Jeg spørger om der er nogen der er stødt på en Nicolai Christensens fødsel. Jeg kan ikke finde ham i det sign han er i som barn (Borris sogn) og ej heller i de omkringliggende nabo-sogne. Jeg har søgt familysearch og kigget på faddere. Intet resultat. Men hans fornavn er lidt usædvanligt, så jeg tænkte det kunne være man kunne få hjælp herinde.

Her er alt hvad jeg ved:  
Navn: Nicolai Christensen (Riis) - Riis kalder han sig ved sit 2 ægteskab
Fødsel: OMkring 1779-1781
Ægteskaber: Gift 1 gang m Ellen Jensdatter 3 april 1820 Sønder Lem, Ringkøbing amt. Gift 2 gang m Ane Cathrine Jensdatter 19 marts 1837 i Dejbjerg sogn, Ringkøbing amt
Død: 29 jan 1844, Dejbjerg sogn
Børn: Ellen Nicolaisdatter født 5 nov 1838 Dejbjerg sogn ( fra sit 2 ægteskab)
Folketællinger:  
Ringkøbing, Bølling, Sønder Borris, Schobech, , 1, FT-1787 
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Anders Christian Jensen 32  Gift Hosbonde Bonde og gaardbeboer 
Anne Nielsdatter 54  Gift Madmoder   
Karen Andersdatter 33  Ugift Tienestefolk   
***Nicolaj Christensen 7  Ugift Tienestefolk

Ringkøbing, Bølling, Sønder Borris, Skaabech, , 29, FT-1801 
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Anders Christensen 56  Gift Hosbond Gaardbeboer   
Anne Nielsdatter 70  Gift Hans kone   
***Nicolaj Christensen 22  Ugift Tienestefolk   
Kiersten Jensdatter 27  Ugift Tienestefolk   

Ringkøbing, Bølling, Dejbjerg, Øster Rabjerg Mark, Et huus paa dito [Øster Rabjerg Mark], 12, FT-1834 
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
***Nicolai Christensen 56  Gift  Huusmand og daglejer 
Ellen Jensdatter 62  Gift  Hans kone

Ringkøbing, Bølling, Dejbjerg, Raberg Bye, , Et huus, , FT-1840

Nicolai Christensen, 58, Gift, , Huusmand og dagleier,
***Ane Catrine Jensen, 47, Gift, , Hans kone,
Peder Lauridsen, 6, Ugift, , Deres børn, (HAN ER IKKE BARN AF NICOLAI CHRISTENSEN)
Ellen Nicolaisen, 2, Ugift, , Deres børn,


Alle disse oplysninger her har jeg verificeret og dokumentation på, men jeg ville være lykkelig hvis nogen kendte til ham eller var stødt på ham i fbm efterforskning af egen slægt :-)
Vh
Nina

Jane Valkær

Hej
Jeg studsede lidt over, at Nicolai er tjenestefolk allerede som 7-årig, men tiderne var hårde dengang. Måske er det Anders' lillebror, måske.

Anders Christian Jensen og Anne Nielsdatter blev gift i 1782, så det er fomodentligt derefter, at Nicolai er kommet til dem.
KB Ringkøbing, Bølling, Borris sogn (Faster) 1724-1801, opslag 159, lige efter en Jochums dåb.

Nicolai bliver konfirmeret 1795:
KB Ringkøbing, Bølling, Borris sogn (Faster) 1724-1801, opslag 248, nr. 2

Desværre ikke så oplysende fakta.

Mvh
Jane

Hans Poulsen



Hej Nina


Samtlige personer i husstanden

Ringkøbing, Bølling, Dejbjerg, Vester Raberg, Et huus, 53, FT-1845, c0472
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Ane Katrine Jensdatter 50  Enke  Huusmandsenke Hee Sogn, Ringkjøbing amt
Peder Lauridsen 12  -  Hendes børn Lemb Sogn, Ringkjøbing amt
Ellen Nicolaisen 7  -  Hendes børn Her i sognet [Dejbjerg Sogn]
 
--------------------------------------------------------------------------------


*Lemb Sogn, Ringkjøbing amt*

Der er et Lem sogn i Rødding herred i Viborg amt; men er der også et Lemb sogn i Ringkøbing amt?

Har du et opslagsnummer?

Er Peder et ægteskabeligt barn - udstyret med et dobbelt sen-navn: Peder Lauridsen Nicolaisen?

Kan man via Nicolais og Ane Catrines børns faddere spore, hvorfra Nicolai stammede?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Nina

Mange tak Hans og Jane.

1) Peder Lauridsen er søn af en ugteskabelig forbindelse Anne Cathrine havde før hun mødte Nicolai og blev gift med ham. Peders far er Lauritz Pedersen fra Sønder Lem sogn. Han blev døbt Laust Pedersen, men omtales overalt som Lauritz. Hans forældre er Inger Villadsdatter og Peder Lauritzen Degnbeck og han er født 26.2.1810. Jeg har ikke noget opslagsnummer. Men dette har efter al sandsynlighed ingen forbindelse til Anne Catrines mand Nicolai.
2) Deres eneste fælles barn er Ellen som blev døbt iflg familysearch: https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/XY5Y-2YC
3) Jeg har "leget" med tanken om at Karen Andersdatter som er tjenestepigen på 33 år kunne være hans mor og at Nicolai kunne være resultatet af en uægteskabelig forbindelse. Men jeg har intet at have det i og har heller ikke kunnet finde KAren Andersdatters fødsel
4) Konfirmationen af Nicolai refererer også at hav kommer fra Skobæk/Schobech (et område i Sdr Borris sogn), det er på en måde også rigtigt for der har han jo i hvertfald boet siden FT 1787, men jeg har ikke kunnet finde ham i KB for Borris.
5) Jeg har også overvejet hvilken tilknytning Nicolai har til det ægtepar han bor hos, eftersom han stadig bor der som 22 årig og det er da enormt længe at være det samme sted ikke?
6) Jeg har også leget med tanken om at hans far kunne hedde Riis til efternavn efetrsom Nicolai benytter det ved sit første ægteskab.

Hvad skal jeg gøre?

Hans Poulsen



Hej Nina

"Hvad skal jeg gøre?".

Bare jeg vidste det.

Her er et skud i tågen: En udøbt dreng i Ringkøbing amt, med en far med fornavnet Christen; men hvor alderen ikke passer helt.

name: Christensen 
gender: Male 
baptism/christening date: 07 Jul 1776 
baptism/christening place: , NORRE NISSUM, RINGKOBING, DENMARK 
birth date: 
birthplace: 
death date: 
name note: 
race: 
father's name: Christen Hylgaard 
father's birthplace: 
father's age: 
mother's name: 
mother's birthplace: 
mother's age: 
indexing project (batch) number: C20528-1 
system origin: Denmark-ODM 
source film number: 51903 
reference number: 

Citing this Record

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Jane Valkær

Hej
Jeg googlede en Christian Riis fra Ringkøbing (kavlificeret gæt) og fandt dette:


http://fam.hovgaard.homepage.dk/William/fam000xx/fam00021.htm

Det er især sønnen Christen Christensen Riis, der kunnet været et vildt bud på en far.

Mvh
Jane

Jane Valkær

Hej
Jeg tog lige din ide om Karen Andersdatter som mor til Nicolai. Kiggede KB igennem for perioden 1787-1801 for at se, om hun blev begravet eller viet. Måske blev Nicolai hos familien i så mange år, da hans mor Karen også var der - måske syg eller lignende.
Men jeg kan umiddelbart ikke finde nogen Karen Andersdatter i nævnte periode.
Mvh
Jane

Nina

Hej Jane
Tak for dine bud. Det er heller ikke lykkedes mig at finde Karen Andersdatter (har primært ledt efter hendes fødsel). Det der er besyndeligt er, at i disse sogne hvor Nicolai har opholdt sig i løbet af sit liv (Sdr Borris, Sdr Lem, Gejbjerg og Hanning) er Nicolai et sjældent navn. Dermode optræder det i en ret stor famillie i Hee sogn, men ingen passer alligevel på ham.

På en eller anden måde tænker jeg at han må være koblet til den familie han vokser op hos, da han bor der så længe, men heller ikke der er det lykkedes mig at skabe en forbindelse

Vh
Nina

Jane Valkær

Hej
Kigger igen i KB Borris sogn (Faster) 1724-1801.
Grunden til at jeg igen kigger i KB er, at jeg har studset meget over, at i FT 1787 er Anders Christian Jensen 32 år, men i 1801 nu hedder Andersen Christensen og er 24 år ældre, selvom der kun er gået 14 år. Måske er Anders Christian Jensen blevet udskiftet med en ældre model ved navn Anders Christensen.
Har kigget i de skannede FT på AO - ingen overraskelser udover, at der også er en Michel Nielsen 10 år som tjenestefolk i FT 1801.

Tilbage til KB:
Opslag 178 bliver en Anders Schobe... nævnt som fadder. Og moderen til barnet hedder Anne Nielsdatter ligesom Anders' kone. Måske noget familie til Anders' kone. Han er dog ikke med, da de igen har dåb opslag 181 - Marie.

Opslag 180 er han igen fadder under navnet Anders Schobech - barnet er Christen uægte.

Opslag 183 bliver Anders Jensens moder begravet - 84 år
Anders Jensen optræder en del steder, men det kan jo være en hvilken som helst Anders Jensen.

Jeg er forløbig kommet til opslag 185 - kigger igen senere

Mvh
Jane


Jane Valkær

Hej
Fortsættelse:

Opslag 189 er Anders Schobech igen fadder -
lidt længere nede ved næste dåb er en Anne Nielsdatter fadder hos dem, som Anders var fadder hos på opslag 178.

Opslag 208 er han igen fadder til en Jens Christian - den 27/9 1796

Opslag 214 igen fadder (Chrestens dåb) - han bliver faktisk kaldt Anders Schobech/Schobeck jævnt gennem perioden

Opslag 216 fadder til Jørgen Conrad

Opslag 221 - her optræder Nikolai i Schobek som fadder til dåb (Mads 16/3 1799). Det er igen den samme familie som optræder allerede på opslag 178 - Niels Michelsen og Anne Nielsdatter fra Dudal.
Enten er Nikolai blevet accepteret som medlem af familien eller også er han i familie.

Kommet til opslag 225 - læser videre senere. Har ikke stødt på nogen Karen Andersdatter.

Mvh
Jane

Nina

Kære Jane
Det er utrolog sødt af dig at lægge kræfter i det her. Jeg har heller ikke så let ved at tyde Kirkebøgerne, så jeg kan da sagtens have overset noget. Og jeg har bestemt heller ikke været den igennem side for side. Jeg glæder mig til at høre fra dig igen
Vh
Nina

Nina

Hej Jane
Prøv engang at se opslag 68.....er det ikke Anders Christian Jensens dåb? Det er svært at tyde, kan du se hvad der står?
Vh
Nina

Jane Valkær

Hej
Det er i alle tilfælde en Anders Christian, men jeg kan ikke tyde farens navn på opslag 67, så jeg vil anbefale at sende det til tydning. Måske er der en dygtig læser, der kan tyde.

Jeg har ikke læst videre endnu, men jeg har tænkt lidt over oplysninger fra dåbene. Jeg har en mistanke om, at du skal lede i din Anne Nielsdatters familie. Hende Anne Nielsdatter, der er gift med Niels Michelsen (Dudal), er måske en lillesøster til din Anne Nielsdatter. Din A.N.  fik vist ikke nogen børn.
Et andet spor kan være din Anne Nielsdatters første ægtemand.

Jeg undrer mig stadig over, hvorfor Nickolai er benævnt tjenestefolk og ikke plejebarn. Noget juridisk?

Mvh
Jane

Nina

Hej Jane
Jeg er helt enig, men problemet er jo at navnet Anne Nielsdatter er så forholdsvist anonymt. Jeg har fundet ud af at Niels Michelsen og Anne Nielsdatter blev gift 11 nov 1787: https://familysearch.org/search/records/index#count=20&query=%2Bgivenname%3Aniels~%20%2Bsurname%3Amichelsen~%20%2Bbirth_place%3Aringk%C3%B8bing~%20%2Bspouse_givenname%3Aanne~

I FT 1787 er Niels Michelsen (Dudal) her

Ringkøbing, Bølling, Sønder Borris, Dudal, , 1, FT-1787 
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Marie Chatrine Christensdatter 50  Enke Konen Huuskone 
***Niels Michelsen 22  Ugift Hendes børn   
Anne Michelsdatter 16  Ugift Hendes børn   
Mette Nielsdatter 63  Ugift - Nyder almisse

Dudal er således en stedbetegnelse ligesom Skobæk/Schobek

VH
Nina

Jane Valkær

Hej
Du kan finde deres trolovelse og vielse på opslag 173 i KB Borris sogn (Faster) 1724-1801.
Jeg kan desværre ikke tyde, hvor Anne Nielsdatter kommer fra.

Nu har jeg kigget gennem KB Borris sogn (Faster) 1724-1801 gennem  - nærlæst så godt jeg kan fra opslag 172 - 252 og skimtet lidt i resten af siderne, dog ikke Faster i årene efter 1760.

Det gav desværre ikke mere end der er skrevet.

Held og lykke
mvh
Jane

Erik Brejl

Hun kommer fra
"Schrafuøj"
et stednavn der i Stednavne i Ringkøbing amt skrives Skravhøj

Erik
Erik Brejl
https://brejl.dk

Helle Høgh Busted

Hej

Jeg google navnet og fandt på:

http://www.bjerregaarddalgaard.dk

Hej,
I mine aner har jeg en Nicolai Christensen Riis som var resultatet af en uægteskabelig forbindelse mellem Karen Andersdatter og Christen Riis Stausholm

Altså et spørgsmål fra en NINA BELCAID d.06.08.2012 til Hanne og Vagn der har hjemmesiden.
Nina Belcaid er et usædvanligt navn så hun må være til at finde.
Om du kan bruge det til noget?

God jagt

Kh.
Helle






Nina

Hej Helle

Øhm....Nina Belcaid...jamen det er jo mig  :D

Jeg skrev på deres hjemmeside dengang jeg stadig forfulgte idden om at Karen Andersdatter kunne være moderen, men det tror jeg ikke længere

Nina

Hej Erik

Mange tak for tydningen...nu kan vi så lede videre i den retning

Mange hilsner Nina

Jane Valkær

Hej
Erik tydede, at Anne Nielsdatter (hende, der er gift med Niels Michelsen) kom fra Skravhøj - det hedder vist - iflg. Historisk Atlas - Skraghøj (kort fra 1899)/Skrabhøj (kort fra 1945) og ligger i Grønborg, som er under Borris sogn. Findes ikke på senere kort.
Det hjælper vist ikke med eftersøgningen.
mvh
Jane

Nina

Hej Jane mfl

Vi (min mor og jeg) har nu arbejdet videre med Anne Nielsdatter og her er de foreløbige sparsomme frugter:

Der er principielt 2 kandidater til at være Nicolais plejemor:

1) Borris 1730  dom 21 a. Trin.  Døbt Niels Votkiers datter, ANE, baaren af min (præstens) hustru Faddere Niels Have, Erik Votkier, Mester Rudbøls hustru, Niels Votkiers hustrus Søster. Op 17.

2) Borris 1733 Dom 3 p Epiph. Døbte lille Niels Tarpis datter, ANE, baaren af kone Niels Tarpis hustrus syster Ane, Faddere Jens Fardrup, Peter Birk, Peder Lauritzen, hans dreng, Ane i Præstegaarden op 26

Borris 1745 confirmeret Anne Nielsdatter og 1746  Anne  Votkier (Nielsdatter) op 236

Disse to kan begge hedde Anne Nielsdater, men  Niels Votkiers datter Ane, der er født i 1730 bliver hele tiden kaldt Ane Votkier indtil hun bliver gift med Morten Dall, så hedder hun Ane Dall.  Hun blev confirmeret i  1746, dvs 15-16 år, hvilket passer godt. Niels Tarpis datter Ane født i 1733 kan ikke være hende, der bliver konfirmeret i 1745 12 år gammel, så måske er hun død.

Borris 1755  Dom 2 a Trin Copuleret Morten Dall og Ane Votkier i Skierne. Hun bliver efterfølgende kaldt Anne Dall op 78
Jeg har gennemgået de følgende 10 år uden at finde børn efter de to, men tit set dem som faddere, bl. a. nedensrående

Borris 1759  døbt Niels Votkiers datter Ane, baaren af Ane Dall, Faddere Morten Votkier og hustru, Morten Dall, Jens Odderskier, Vidsted Kedbøl   OP

-------------------------------------------

Med hensyn til Anders Christian Jensen (Schobæk) er der en dåb af en Anders Christian fra 1751 tydet således
" Borris 1751 Forvalter Rachis søn , Anders Christian døbt, baaren af Joh. C Hauch, Faddere Mons. Bejer, Birkedommer Christensen, Iwer Rabek, Mons, Lund, Jomfru Gerritz op 67 og 68

--------------------------------------------
Men det er jo svært helt at vurdere hvad alt dette fører til.

Vh
Nina





Jane Valkær

Hej

Kiggede efter Anne Nielsdatter, der blev gift med Niels Michelsen - hendes dåb i Borris/FasterKunne kun finde en An i 1757 på opslag 85. Kan desværre ikke tyde faderen Niels' efternavn.
Jeg er også kommet i tvivl om hun kan være din Anne Nielsdatters lillesøster - for stor aldersforskel.
Men nok noget familie. Måske.

Her er: Samtlige personer i husstanden

Ringkøbing, Bølling, Sønder Borris, Hioptarp Bye, , 51, FT-1801, B8174
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Michelsen 38  Gift Mand Boelsmand 
Anne Nielsdatter 45  Gift Hans kone   
Else Nielsdatter 13   Deres børn   
Marie Nielsdatter 11   Deres børn   
Niels Nielsen 9   Deres børn   
Maren Nielsdatter 6   Deres børn   
Jens Nielsen 4   Deres børn   
Mads Nielsen 2   Deres børn

Jane Valkær

hej
Kiggede også efter Morten Dall begravelse i Borris og Faster i årene op til Anne Nielsdatters vielse med Anders Christian Jensen i 1782. . Kunne ikke finde den, men jeg har også svært ved at tyde en del af præstens kragetæer.
Mvh
Jane

Nina

Anne Nielsdatter var gift 1. gangn gift med Bertel Schobæk, der døde i 1782 12. januar, begravet  22 jan OP 141 ( derefter gifter enken Anne Nielsdatter sig med Anders Christian Jenseni Oktober)

Og faderen:
1732 Borris døbt Søren Skobæks søn BERTEL OP 22 baaren af præstens hustru, Faddere Christen Krog, Niels Ager, Palle Lassen, Peder Krogs hustru, Christen Krogs datter

Her er deres trolovelse:
1764 8 Sept trolovet Bertel Schobæk og Ane Nielsdatter op 105
1764 Oct copuleret Bertel Skobæk og Ane Nielsdatter op 106

Jane Valkær

Hej
jamen, du har allerede fundet, det jeg ledte efter.
Det vil også betyde, at den Anne Nielsdatter/Votkier ikke er din Anne Nielsdatter.
Måske skal der ledes blandt Bertel Skobæks familie - jeg har ofte stødt på familien Krog, når jeg kiggede i KB, de var også med til Bertels dåb.

Men når alt kommer til alt, så er der intet der bare antyder, hvor Nicolai kommer fra.
mvh
Jane


Hans Grue

Jeg har fundet en Nicolai Christensen, der bliver viet i Strellev kirke 16 Nov. 1817 med Johanne Madsdatter. Han nævnes i vielsen "som 39-årig ungkarl fra fra Lustrup i Skarrild sogn".
Denne Nicolai Christensen dør 54 år gammel den 10 Mar. 1832 i Skarrild som "indsidder ved Kirken". Enken ses ved FT 1834 og senere i Skarrild:

Ringkøbing, Hammerum, Skarrild, 1834, 27, Skarrild Sogn & Sønderland, Nørre Karstoft, 28, et Huus
Johanne Madsdatter, 42, K, Enke, 27, FT-1834, Inderste og pottefabrikant, almisselem,
Margrethe Nicolaisen, 14, K, Ugift, 27, FT-1834, Hendes datter,
Ane Nicolaisen, 9, K, Ugift, Hendes datter,
Ane Hansdatter, 46, K, Ugift, Inderste,

Ringkøbing, Hammerum, Skarrild, 1845, 8, Skarrild sogn, Øvig, Et Huus
Johanne Madsdatter, 51 år, Horne, Ribe, enke, 1, 8, Indsidder, Lever af at gjøre jydepotter,
Christiane Nicolaisdatter, 23 år, Skarrild, ugift, 1, 8, Hendes datter,

Denne Nicolai Christensen kan derfor ikke være den Nicolai Christensen, som dør i Dejbjerg 1844. Begge mænd er sjovt nok begge født i tidsrummet 1779-1782.

Hans Grue

Har så lige fundet ud af, at denne Nicolai Christensen er lig med Nicolai Hegelahr Christensen Lustrup
født 18. maj 1778 i Skarrild - død 10. mar. 1832.

Niels Henrik Mogensen

Hej
Nicolaj er i Borris sogn i 1801. I lægdsrullen 1796 er der en Nicolaj - søn af Christen Nielsen. Han er 15 år og født i Grønborg og det er vel i Borris sogn.
se link: https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=16481031#18091,992601

Venlig hilsen
Henrik

Niels Henrik Mogensen

Hej
Forrige link var faktisk fra 1795, men så passer alderen endnu bedre. I 1790 er Nicolai med som 10 år gl. og igen noteret under Borris sogn, født i Grønborg og også her opholdende sig i "Skabæk".
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=16481031#18076,989531
Så er der ikke ældre lægdsruller, men han følges i tiden efter 1796. Det vil så være mulighed for at få bekræftet, at det er denne Nicolai der flytter til Dejbjerg sogn.
Venlig hilsen
Henrik