dødsfald fra Gjedvedmølle

Startet af Bente Begendorff, 07 Nov 2012 - 17:43

Forrige emne - Næste emne

Bente Begendorff

Hvor kan  jeg finde en oplysning om et dødsfald.Det drejer sig om Niels Sørensen fra Gjedved mølle ,er der sket ham en ulykke eller hvordan er han død.Han er han er født 22-09 1835 Skanderborg Amt.Voer herred Tolstrup sogn.

Hilsen
Bente Bergendorff

dorte frandsen

Hej Bente!

Det er ikke mange oplysninger, du kommer med.
Ved du hvornår han er død? Og hvor?

Med venlig hilsen Dorte

Bente Begendorff

Hej
Ja jeg kan da godt se at jeg ikke har givet mange oplysninger,men de kommer her .Niels Sørensen er født den 22-09 1835.om har er født der er jeg ikke helt klar over han boede indtil sin død Skanderborg Amt.Tolstrup sogn. Han var møller på Gjetved by mølle .indtil hans død den  02-04 1880?.Men om han døde ved en ulykke på møllen, eller hvordan han døde,kunne jeg godt tænke mig at undersøge,men hvor kan jeg det??.
Hilsen
Bente Bergendorff

dorte frandsen

Hej Bente!

I 1880 kunne dødsfaldet godt være omtalt i en avis, især hvis det har været en ulykke. Der kan også være en nekrolog, som kan give yderligere oplysninger om mølleren. Hvilke aviser, der er udkommet i det område, kan det lokale arkiv hjælpe med. Ellers kunne du prøve dødsanmeldelsesprotokollen for Voer Herred.

Med venlig hilsen Dorte

Inger Toudal

Hej Bente

Det er ikke mølleren, der dør 2/4-1880, se

Tolstrup, Voer, Skanderborg 1860-1891, opslag 179.

Det er Niels Sørensen, husmand i Gjedved, 44 1/2 år gammel.

Jvf. folketællingen 1880 på http://ddd.dda.dk/:

Skanderborg, Voer, Tolstrup, Gjedved By, Tolstrup Sogn, en Mølle, 118, FT-1880, C5108
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Niels Sørensen   28    Gift   Husfader. Møller.      Stouby S. Vejle Amt
Ane Sørine Andersen   36    Gift   Hans Kone      Hornborg S. Skanderborg Amt
Anders Karl Sørensen   1    Ugift   Deres søn      Løsning, Vejle Amt
Mette Marie Madsen   64    Gift   Lever af sine Penge      Hvejsel S. Vejle Amt
Jens Jørgen Jeppesen   84    Enkemand   Aftægtsmand. forsørges af Husfaderen      Her i Sognet
Niels Peter Nielsen   21    Ugift   Møllersvend      Aarhus Amt

Skanderborg, Voer, Tolstrup, Gjedved By, Tolstrup Sogn, samme hus, 66, FT-1880, C5108
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Niels Sørensen   45    Gift   Husfader. Arbejdsmand      Tolstrup, Skanderborg Amt
Ane Mette Marie Kristensen   48    Gift   Husmoder      Bjerre S. Vejle Amt
Ane Sørensen   16    Ugift   Deres Børn      Tolstrup, Skanderborg Amt
Jørgen Peter Sørensen   11    Ugift   Deres Børn      Tolstrup, Skanderborg Amt
Abelone Sørensen   8    Ugift   Deres Børn      Tolstrup, Skanderborg Amt

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal