Uddelt præmie fra De Puggaardske Legater til Henriette Lamp, hvor kan man søge?

Startet af Erik Rødsgaard Jensen, 07 Nov 2012 - 12:10

Forrige emne - Næste emne

Erik Rødsgaard Jensen

Jeg søger hjælp til at komme videre med nogle oplysninger, som jeg har fra en metalplade, der sandsynligvis sammen med en præmie  er tildelt en person i min slægt. Først kan jeg oplyse hvad der står på pladen:

Professor Levys Præmie tildelt Henriette Hansine Nicoline Bruhn født Lamp fra Odense Amt og Direktionen for den Kongl. Fødsels og Pleiestiftelse den 1. juni 1876.

Jeg har fundet ud af at denne professor havde noget at gøre med "De Puggaardske Legater".

Jeg vil være taknemmelig, hvis der er nogen der kan hjælpe mig med at finde yderligere oplysninger om denne præmiering. Hvis man kan søge i LA, kan jeg jo selv tage til Viborg.
Er der nogen der kan fortælle noget om legatet og om der findes arkiver vedrørende derts virke.?
Jeg mener at Henriette fik een eller anden uddannelse som sygeplejerske eller læge. Det er oplysninger jeg har fra den øvrige familie. Men efter hvad jeg ved, har hun aldrig boet i Odense amt. Hun er født i Ribe, bliver gift med en Frederik Bruhn, de bosætter sig i Taps ved Kolding for senere i 1875 at flytte til København. i 1883 emigrerer hun og familien til USA. Med hensyn til referencer: se venligst min tråd under "AneEfterlysning", startet 29/10 17:15. Her står de fleste referencer til diverse opslag i FT og AO vedrørende Henriette.

Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen

Erik Rødsgaard Jensen

Jeg har siden mit indlæg her fundet ud af, at Rigsarkivet (iflg. Daisy) ligger inde med arkivalier vedrørende De Puggaardske Legater.

Jeg vil være dybt taknemmelig, hvis der var een der af og til besøgte Rigsarkivet, og som ville have ulejlighed med at søge oplysninger i disse arkivalier. Jeg bor selv i Vestjylland, og kommer ikke sådan lige omkring Rigsarkivet.

Det drejer sig om en præmie til omtalte Henriette Hansine Nicoline Bruhn (født Lamp), uddelt 01 JUNI 1876. Jeg ved at Henriette eller Henrietta arbejdede som læge i USA, efter at hun emigrerede hertil i 1883. Vil som sagt være meget taknemmelig, hvis der fandtes data om hende og hendes præmie i arkiverne, og i givet fald hvis det var muligt at scanne det ind og sende det til mig via mail. Det var som jeg har omtalt, en professor Levy der uddelte præmien og han var tilknyttet dette legat.

På forhånd tak.
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen