Ulykke På Banen i Viborg

Startet af Birgit Mariane Hulgaard Cancilla, 06 Nov 2012 - 17:32

Forrige emne - Næste emne

Birgit Mariane Hulgaard Cancilla

Min mor Esther Elionora Møller Hulgaards mor og far (Kristian Martinus Møller and Olivia Emilie Nielsen) var viet i Søndre Sogn, Viborg, Aarhus i Viborg Søndre Sogns Kirke (Sortebrødre Klosterkirke)  den 17 March, 1919.  Her er Kristian noteret som remissearbejder.

Det var Kristian Martinus Møllers anden vielse.  Hans første kone, Karen Marie Pedersen, døde den 10 Februari, 1918 Viborg Domsogn, Nørlyng, Viborg from 1909-1922 opslag 206.  I kirkebogen står der at de boede på Skottenborg 44 in Viborg og at Kristian er remissearbejder ved banen.

Kristian Martinus Møller og Karen Marie Pedersen havde en datter Anna Kathrine som døde den 13 Februari 1917 i Viborg domsogn, Nørlyng, Viborg from 1909-1922 entry 197 boplads Skottenborg 44 i Viborg og at Kristian er remissearbejder ved banen.  Ved Anna Kathrines fødsel den 10 Jan 1915 i Løgstør er Kristian M. Møller noteret som Arbejdsmand.

Kristian Martinus Møller og Olivia Emilie Nielsen fik en søn Einer was born in Viborg on May 2, 1920 Sortebrødres Parish, Nørlyng District, Viborg Amt 1920-1925 opslag  4.  Her Kristian står også som Remissearbejder.  Familien bor på Mathiasgade 17.

Så havde der sket en ulykke på banen hvor mor fortæller at Kristian var klemt imellem to tog og kunne ikke arbejde mere på banen og blev pensioneret. 

Familien flyttede til Frøstrup Hede, Tømmerby, V. Han, Thisted og boede hos Kristians mor som de har set efter indtil hendes død af Spanske flu den 23 April 1923. 

Fra det ovenfor ved jeg at Kristian Martinus Møller arbejdede som Remissearbejder for banen i Viborg fra omkring 1917 indtil omkring 1920.  Hvor skulle man finde noget om hans tid i banen? oplysninger om hvornår og hvorfor han var pensioneret?  oplysninger om ulykken?

Jeg håber for hjælp med puslespillet.

Med venlig hilsen
Birgit





Birgit Mariane Hulgaard Cancilla

Hej Lis,

Jeg vor i Barrie, Ontario, Canada.

Skal man ikke gå ind til Rigsarkivet for at læse de bestilte arkiver?  Det vil jeg gerne men det er en lang vej at gå.

Jeg håber der er nogen der vil slå op i de kilder fra jernbanen og se om Christian Martinus Møller er i dem.  Jeg er ikke god til Dansk.

Med venlig hilsen
Birgit


Lis Holm

Hej Birgit,

Jeg kunne ikke regne ud, at du var i Canada, da du skriver dansk. Jeg overså også din bemærkning " Jeg er ikke god til Dansk" - sorry !

never mind:

Prøv at lave et opslag i gruppen "Hjælp til opslag på arkiver" - det kunne jo være, at der var en person, der havde mulighed og lyst til at hjælpe dig.

Husk at medgive links, så man ikke skal søge tingene op i Daisy - det gør tjenesten lidt mere "spiselig"
for en evt. hjælper !

Venlig hilsen
Lis Holm 2730  :)

Grethe Elten Mortensen

Hej Birgit

Måske kan de på nedenstående fortælle hvor du skal henvende dig

http://www.jernbanemuseet.dk/

Venlig hilsen
Grethe Elten Mortensen

Birgit Mariane Hulgaard Cancilla

Tak Lis og Grethe for tid og hjælp.

Lis jeg er ikke klar over hvad du mener nå du siger "Husk at medgive links, så man ikke skal søge tingene op i Daisy" ... mener du de links du gav som svar?

Grethe tak for den link til Jerbanemuseet ... den prøver jeg.

Med venlig hilsen
Birgit

Lis Holm

Hej Birgit,

Ja, du kan kopiere de links, jeg har givet dig til din anmodning om hjælp -

evt. selv give forslag til, hvilke arkivalier, der skal bestilles til gennemsyn.

vh
Lis Holm 2730 :)

Aase Madsen

Hej Birgit.

Jeg skal selv se efter en jernbanearbejder fra min familie på Rigsarkivet, så jeg vil godt se efter din ane Kristian Martinus Møller.

Vil du skrive til mig privat på min mail?

aase-madsen@hotmail.dk

Husk det skal være dk, for der er en anden person der har com.


Hvornår er Kristian Martinus Møller født?

Hilsen Aase
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Birgit Mariane Hulgaard Cancilla

Hej Aase

Det er godt af dig at du vil se efter Kristian Martinus Møller.

Jeg sender dig en email.

Med venlig hilsen
Birgit