Efterlysning: Gratis site til at lægge mit stamtræ

Startet af Leif Sommerdal, 28 Nov 2010 - 09:36

Forrige emne - Næste emne

Leif Sommerdal

Hej Bengt,

Der er da ingen der tvinger dig til at følge denne tråd.
Diskussionen går principielt på, hvor man billigst kan udgive sit slægtstræ - samt hvilke programmer, der kan anvendes med fordel.

Mvh
Leif

P.S. Hvis du svarer - så tryk på +-et  ved "Øvrige funkrioner. Her kan du fjerne hak ved "Abonnér på svar" - så får du ikke flere beskeder ;-)
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Bengt B

Jag varken abonnerar på eller följer denna tråd, det är bara det att om man specifikt söker efter t.ex "Gratis site" så får man upp denna tråd, som inte diskuterar Gratis Sites...

Leif Sommerdal

Nej - netop.
Tråden med den gratis site er blevet slettet, hvilket også fremgår af mit første indlæg i tråden.

Mvh
Leif
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Karsten Damén

Jeg lovede ovenfor (i svar # 16) at vende tilbage med nogle links vedr. PhpGedView.

På programmets hjemmeside http://www.phpgedview.net/ ligger der også en simpel demo af standardopsætningen (Kennedy-klanens stamtræ).

Der er imidlertid mulighed for at vise sine aner frem på mange flere måder.  En del temaer kan findes på http://www.pgvthemes.com/

Et eksempel på hvor langt man kan komme væk fra standardtemaet kan ses her http://www.stamboomknegt.nl/
En hollandsk hjemmeside, hvor der er lagt noget mere arbejde bagved.  Man kan diskutere resultatet, men det er i hvert fald personligt !
Læg mærke til, at når man skifter sprog til engelsk ved at klikke på det amerikanske flag skifter alt til engelsk.

hilsen
Karsten Damén

Kenneth Knudsen

Som alternativ til PGV vil jeg bare nævne Genmod. Det er baseret på PGV og er også gratis, men lidt mere brugervenligt og lidt hurtigere end PGV.

Jeg skiftede selv til TNG i foråret.


vh Kenneth
http://geneablog.kilokilokilo.dk
Har aner i det meste af Himmerland og Vendsyssel. Desuden omkring Thisted-Mors og Skjern-Videbæk.

Leif Sommerdal

Nu er der 2 programmer, der er baseret på PGV - genmod og webtrees.

Er der nogen, der har sammenlignet de 2?

Mvh
Leif C. Nielsen
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Jens Voigt

Af gratis steder er http://www.rootsweb.ancestry.com/ et godt sted. Og hvis jeg ikke tager meget fejl vil ens data blive gemt til evig tid.

Leif Sommerdal

Tak - det er noteret.

Evig tid er meget længe  :o

Med venlig hilsen
Leif C. Nielsen
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Jørgen Sørensen

Jamen Leif dog, dine aner har da ventet i evigheder på, at du opsøger dem.

Engang vil dine 25xbørnebørn muligvis glæde sig over dit ihærdige arbejde.

Kan du se mit glade JULe smil.
Venligst Jørgen - 2300

Leif Sommerdal

Tjooo - jeg var vel også bare i mit filosofiske hjørne.
Man gør jo gerne noget for såvel de tidligere som de fremtidige generationer.

Mvh
Leif

Og jo - smilet var tydeligt  ;D
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Jette Gravers Jørgensen

#40
Hej Leif,

CitatDet er lidt ærgerligt med det tjekkiske, men måske kan mine brødre hjælpe til med en oversættelse, hvis sprogdelen er bygget fornuftigt op.

I PhpGedView er der indbygget et sprogmodul, så man selv kan oversætte standardtekster og hjælpetekster. Det fungerer rimeligt godt, - var selv med til at lave en af de danske versioner.

Nu kender jeg kun PhpGedView, og ikke de andre 'online'-produkter, - så nedenstående er måske en smule snævertsynet, - og andre programmer har sikkert samme muligheder:

- der er mulighed for at give brugere rettigheder til at bygge videre på træet. Funktionen kan sættes op, således at ændringer skal godkendes. Der er også mulighed for at lave eksport til ny gedcom-fil, således at man kan hente ændringer hjem til lokalpc.

- der er lavet mulighed for at tilvælge et googlemodul, således at steder, hvor folk er registreret, vises på kort.

- På et tidspunkt blev der lavet et 'plugin' (?), så man kunne lave en read-only udgave der kunne skrives til cd/dvd og ses på almindelig pc. Er ikke klar over om denne funktion findes til nyeste version.

Umiddelbart er det ikke så slemt at ændre/tilpasse design efter egen smag, hvis man har lidt kendskab til filsystemer/filer og lettere programmering. Det burde vist ikke være et problem for dig.

I øvrigt kører mit web-site carlludvig.dk også med phpgedview, - men den side har jeg vist allerede vist dig et par hundrede gange :D  Den kører på en linux-'server' (læs pentium3-pc...) på hjemmeadressen med eget domænenavn (45 dKr årligt hos dkhostmaster) og en dnshenvisning via gratis-dns (0 dKr årligt). Tilknyttet mail, hostes via mxhotel (samme firma som gratis-dns), og betales efter forbrug (20-30 kr. årligt).... og så er der lige el-regningen, - den er ikke opgjort endnu og det samme gælder interessetimerne ;) Nå ja, så skal man også helst have en fast IP-adresse, men det har du formegenligt allerede.

En af fordelene ved at installere på 'eget web-site' (egenfremstilling eller hostet) fremfor en onlineudbyder af slægtstræ er vel nok at man ikke ricikere at 'nogen' lige pludselig får ejerfornemmelser over ens data (facebook problematikken med billeder).

En af bagdelene er nok at man ikke på samme måde kan sammenkøre eller sammenligne andres slægtsoplysninger med ens egne oplysninger med et museklik.

Glemte lige:

Med venlig hilsen Jette.

Leif Sommerdal

Hej Jette,

Som det må´ske også fremgår af nogle af mine øvrige kommentarer ser jeg også mange gode muligheder i PGV

Jeg har jo for sjov skyld installeret webtrees, som vist bare er en barberet - og simplere - version, så jeg har prøvet lidt hjemmearbejde.

Mht sammenligning findes der jo GEDCOMP, så der burde vel stadig være muligheder.

Men jeg ved jo hvor jeg kan søge støtte, hvis det hele brænder sammen.

Med venlig hilsen
Leif C. Nielsen
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Knud Aagaard


Citat.... og så er der lige el-regningen, - den er ikke opgjort endnu og det samme gælder interessetimerne ;) Nå ja, så skal man også helst have en fast IP-adresse, men det har du formegenligt allerede.

Med venlig hilsen Jette.
Jeg skiftede fra "hjemme-hosting" pga. el-regningen, det gav en besparelse på ca. 1500 kr., (serveren var en Dell PowerEdge som var lidt af en strømtyv).   ;D
Hilsen
Knud Aagaard

Leif Sommerdal

Citat fra: Knud Aagaard Dato 17 Dec 2010 - 11:47

Citat.... og så er der lige el-regningen, - den er ikke opgjort endnu og det samme gælder interessetimerne ;) Nå ja, så skal man også helst have en fast IP-adresse, men det har du formegenligt allerede.

Med venlig hilsen Jette.
Jeg skiftede fra "hjemme-hosting" pga. el-regningen, det gav en besparelse på ca. 1500 kr., (serveren var en Dell PowerEdge som var lidt af en strømtyv).   ;D

Ingen tvivl om at elregningen er en væsentlig parameter for en hjemmeserver.
Findes der anbefalinger for krav til hardware - primært cpu og memory - diskkravet er jo afhængigt af træets størrelse. Jeg tænkte på om der var mulighed for at udnytte en af de mange plug-computere der er tilgængelige. I dag kører al min musik via en Sheevaplug som bruger omkring 7W - det svarer vel til ca 60-65 kWh pr år, hvilket svarer til 120-130 kr/år. Det kan enhver vel klare.

Mvh
Leif C. Nielsen
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Henrik Poulsen

#44
Hej Leif...

Du kan jo i princippet køre TNG og PGV på alle systmer der kan kører PHP og MySQL. Kender ikke så meget til sheevaplug, men du kan da undersøge om man kan kører PHP og MySQL på sheevaplug. Hvis det er en hjemmeside men mange besøg er det måske ikke en holdbar løsning.

Systemkrav for PGV
Web server
PHP v5.2+
DBMS (MySQL 3.23+,
PostgresQL 8.0+,
SQLite or
MS SQL Server 2003+
32MB Available Memory

Leif Sommerdal

Hej Henrik,

Min Synology NAS opfylder de krav, som du stiller, men den kører jo selv webtrees (mini-PGV) som en brækket arm, så mit spørgsmål står stadig ved magt.

Du skriver 32MB Available Memory - det var ikke meget. Så kan jeg jo næsten køre det på min telefon ;)

Mvh
Leif C. Nielsen
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Henrik Poulsen

Ja Leif... det kunne være sjovt hvis du kunne køre PGV på din mobil.

Spørgsmålet er om du kan kompilere PHP server til den linux version der ligger på den sheeva plug og det samme med SQL databaserne. De skriver godt nok at det er en Ubuntu 9.04, men jeg tvivler stærkt på at det er en fuld Ubuntu.

Men mit bedste forslag er da at prøve eller at spørge i et Sheevaplug forum. Processor mæssigt og ram mæssigt er der ikke nogen problemer.

Arne Feldborg

Når jeg tidligere advarede mod at køre krævende php/mysql systemer på en NAS-server, så var det netop pga. den til rådighed værende hukommelse og processorkraft - eller rettere mangel på samme.

Når man ser hvordan PGV  ofte slæber sig afsted på selv store professionelle systemer, så frygter jeg for resultatet på en NAS-server med feks. 1,4 Ghz (single-kerne) og sølle 512Mb ram.

En NAS-server er efter min menig primært en filserver, men kan i forbindelse hermed også afvikle lette php/msysql operationer.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Leif Sommerdal

Jeg er desværre bange for, at jeg må give Arne ret, selv om Sheevaplug nu ikke er en NAS. Version2 har skrevet lidt om den her http://www.version2.dk/artikel/14906-en-lille-fraek-sag-sheevaplug-del-1

Og det er nu Debian varianten, som jeg kører.

Det billigste er nok at "få" en hosted server hos Henrik  ;D - så er der også en at klage til, hvis performance ikke er i top  ;D ;D
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Henrik Poulsen

#49
Du skal være velkommen Leif....  ;)

Arne jeg tror altså at NAS begrebet er skredet lidt og dækker over lidt mere end bare attached storage på netværket og en god server er ikke bare en hurtig processer og en masse ram.

Og glem det med lette php/MySQL operationer... store NAS servere er komplette avancerede systemer som er fuldt på højde med en andre "rigtige" servere, hvis de bruges rigtigt.

Tror aldrig du har prøvet en NAS men vi har mere end 20 i drift og 12 andre servere bl.a. Windows og NAS servernes ydelser er helt i top og driftomkostninger i bund.

Men tag et kig hos f.eks. QNAP http://www.qnap.com/Products.asp

Jeg køre f.eks. 8 PGV systemer på en NAS og det slæber sig altså ikke af sted. Hverken processor eller hukommelse er tilnærmelsesvis presset.