Birgitte Sophie Allerup og Kirsten Allerup - Sønder Lem 1696

Startet af Kirsten Sanders, 17 Dec 2010 - 19:13

Forrige emne - Næste emne

Einar S Munthe-Kaas

Hei Kirsten (og andre)
Denne tråden har blitt lang, Men siden vi stadig avdekker feil i kildene og gjør nye funn, er det av verdi å forsette temaet for andre som skulle være på jakt etter opplysninger, nå eller senere.

Jeg må først få rette opp to feil i tidligere innlegg:
I mitt "Svar 27" skrev jeg om dåpen i Sønder Lem i 1700: "d. 17. October Torsdag blef hun fremstilt". Det skulle selvfølgelig stå "d. 7. October Torsdag...." som jeg i kommentarene resonnerte meg fram til.

I mitt "svar 26" skriver jeg sist  i 5. avsnitt nedenfra om Leuchter: "..... Denne hadde da vært hans husholderske i 22 år (ref. Nygårds sedler), som må tilsi at han var bortimot 50 år dan han døde.". Nygårds sedler var tvetydig, og jeg oppdaget ikke det. Leuchters hustru, Karen Christensd. Stauning, hadde vært Allerups husholderske i 22 år. Leuchter var født 15 mai 1704 (i følge Wibergs prestehistorie) og følgelig omkring 40  år da han døde.

Siden jeg viderebrakte utdrag av skifteprotokoller fra brejl.dk i forrige innlegg, vil jeg presisere at nettstedets skifteutdrag for noen skifters vedkommende inneholder feil - også vedr. de arvebrettigede og deres slektskapsforhold - noe jeg selv har "smertelig" erfart flere ganger, (bl.a. i skiftet etter Berithe (Birgitte) Cathrine Kaas i 1715 - som er helt feil). Og de innskutte opplysningene i klammer er ofte kun basert på opplysninger i genealogiske kilder, og ender derfor opp med de samme feilene som man finner der, pluss ytterligere misforståelser etc. Dette er uheldig - selv om det arbeidet som er foretatt med utdrag av skifter, er et nyttig redskap for oss slektsforskere.

Wabjergs bok "Sønder Lem kirke og dens prester" inneholder mye interessant for denne tråden. Hans opplysninger vedr. kirkens eierhistorie avdekker bla. noen fakta som ikke har vært registrert/omtalt i genealogisk litteratur tidligere. Blant annet oppklares hvordan Birgitte Kaas (B. S. Sehesteds datter), enke på Aabjerg i Vedersø sogn, kunne ha myndighet til å utstede kaldsbrev for Sønder Lem Sogn - til en ny hjelp og etterfølger for den 82 år gamle Allerup. Her følger et konsentrat av den aktuelle eierhistorien fra Wabjergs bok:

"Under og efter skaanske Krig 1675-79 var Kronen som saa ofte før i stærk Pengetrang og greb da til det Middel at sælge væk af Kirkerne. Amtmand over Lundenæs og Bævling Amter Jørgen Grubbe Kaas til Hastrup og Rybjerg fik 1689 Skøde på Lem Kirke med Tilligende som Vederlag for hans Tilgodehavender hos Kronen. 2 Aars  Gage og 158 Rigsdaler og 4 1/2 Mark. Han skulle holde Kirken ved Magt, maatte kalde Præst og Degn, men skulde dog have Kongens Bekræftelse, naar Præst blev kaldet." (Lang kildehenvisning)

En eller annen gang før 1726 ble kirken solgt til Reg.kvartermester Jens Falk, som i 1729 solgte den videre til kammerråd Nicolaj Hellevad, som igjen solgte den videre til Birgitte Kaas i 1745.

Allerups hjelp og påtenkte etterfølger, Leuchter, var altså død året før. Jeg sitter med en sterk følelse av at Birgitte Kaas sitt "tilbakekjøp" av kirken var motivert av Allerups situasjon.  Utifra slektsopplysningene hadde hun ingen annen tilknytning til Sønder Lem sogn. Allerede 15. februar 1745 utsteder nemlig Birgitte Kaas et kaldsbrev til Niels Bollerup som adjunctus og etterfølger for Christen Allerup. Allerup var da 82 år gammel og kunne ikke lenger ta vare på seg selv eller utføre prestegjerningen.


Straks etter Allerups død, etter kun to års eierskap, selger Birgitte Kaas kirken igjen, til - nettopp - Johan Frederik Wedel, som i følge Allerups skifte var hans dattersønn. Hvor lenge Wedel sto som eier av kirken, er ukjent, i følge boken.

Vennlig hilsen Einar