Vielser på rådhus / er de ikke i kirkebøgerne?

Startet af Christina Jaenicke, 17 Dec 2010 - 14:19

Forrige emne - Næste emne

Christina Jaenicke

Jeg har ledt og ledt, side op og side ned efter både mine bedsteforældre og mandens bedsteforældre som er gift på rådhuset, men kan ikke finde dem..
er de ikke noteret i kirkebogen?

det er årstallene 1933 og 1938 hvis det hjælper til en af jer kan svare på hvor jeg evt kan finde dem  :)

Peter Kristiansen

Nej - borgerlige vielser er netop ikke foregået i kirkeligt regi - og er derfor ikke i kirkebøgerne. De borgerlige vielser findes på landsarkivet.
M.v.h. Peter Kristiansen

Christina Jaenicke

hej Peter..

og dem kan man ikke søge via nettet??

Peter Kristiansen

nej desværre.... Nu skriver du ikke hvor i landet - i København findes de på Københavns Stadsarkiv - dog er der en kopi op til et vist år (som jeg ikke kan huske) på Landsarkivet for Sjælland. Ellers er det på landsarkivet at vielsesprotokollerne skal findes.

Så hvis det er et arkiv langt fra dig, så prøv om bed om hjælp til et opslag.
M.v.h. Peter Kristiansen

Peter Kristiansen

Nogen gange kan man være heldig, at ved barns fødsel er forældres vielsesdato og -sted noteret i kirkebogen - så er man da så langt.
M.v.h. Peter Kristiansen

Bengt B

Om man har tur och barnet man har funnit är det förstfödda, så kan en fingerregel vara att föräldrarna har blivit gifta inom ett år före i samma sogn, men som sagt det finns många undantag.

Jag har en släkting som fick deras första barn efter 30 års äktenskap.

Christina Jaenicke

Den ene er på Frederiksberg rådhus og den anden er Frederikssund rådhus..

Ved du om de sender elektronisk hvis man skriver til dem?

Anne Mortensen

Du kan være heldig, at borgerlige vielser er indskrevet i kirkebogen.

F.eks. ved nogle tilfældige check på:

København
Frederiksberg 1932-1937
opslag 23 og opslag 107
er der borgerlig vielser
---------------------------------
Disse vielser står ikke altid i dato-orden og kan være samlet i "bunker" et sted i det år de er foregået.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Peter Kristiansen

Vielsesprotokollerne for 1930'rne er formentlig afleveret til Landsarkivet for Sjælland m.v. på Jagtvej - men prøv at hør hos de lokale arkiver - de ved det sikkert helt præcist.
M.v.h. Peter Kristiansen

Arne Feldborg

Borgerlige vielser vil nogen gange være nævnt ved børnenes dåb - præsten skulle jo undersøge om forældre overhovedet var gift eller ej.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Christina Jaenicke

okay, så hvis og når jeg finder alle børnene, så burde der (måske) stå forældrenes vielses dato og sted?

Christina Jaenicke

Citat fra: Anne Mortensen  link=topic=4683.msg23414#msg23414 date=1292595094
Du kan være heldig, at borgerlige vielser er indskrevet i kirkebogen.

F.eks. ved nogle tilfældige check på:

København
Frederiksberg 1932-1937
opslag 23 og opslag 107
er der borgerlig vielser
---------------------------------
Disse vielser står ikke altid i dato-orden og kan være samlet i "bunker" et sted i det år de er foregået.

kikkede lige, så er der vist kun et at gøre - kikke hele "rullen" igennem  :)

Egon Hansen

Hvis du har en godkendst læsesal i nærheden kan du måske bestille arkivakieerne der.De godkendte læsesale kan du finde når du bestiller gennem Daysy
Mvh Egon Hansen
r

Christina Jaenicke

Egon...ved du om daysy er det samme som når jeg bestiller bøger online til afhentning på biblioteket?

og tusind tak for din info om godkendte læsesale, - det vil jeg fluks spørge mit bibliotek om på Mandag når jeg alligevel skal der ind  ;)

Verner Bentsen

Christina - Læs her bl. a. om godkendte lånesteder.

http://goo.gl/Eyxlm

Jeg er dog næsten 99,9% sikker på at du ikke kan fjernlåne det du søger, men kan finde det på LAK (Jagtvej, København).

mvh Verner

Egon Hansen

Nej, Søgninger (og bestillinger ) på Daysy. sker ved at logge ind på sa.dk, med samme pasword som du bruger til at søge på arkivalieronline.
Jeg ved godt at der nogle ting som specielt LAK ikke vil låne ud, bl.a. har jeg selv haft problemer medf at låbe skifteprotokoller, også selv om jeg gerne vil "nøjes" med film!
Der er måske også en anden mulighed, som jeg ikke ved om kan bruges i dette tilfælde.
For nogen tid siden skulle jeg bruge nogle oplysninger fra fattigprotokoller fre et sogn nær Frederikshavn. Jeg vidste fra tidligere forskning at kommunalarkiver ved kommunesammellægningen i 1970 var havnet på Landsarkiverne, så jeg henvendte mig til Viborg med en forespørgsler, men fik det svar at i takt med at de nye storkommuner fik indrettet arkiver var kommunearkiverne sendt tilbage.
Næste forsøg var så Bangsboarkivet i Frederikshavn, men også her måtte de melde hus forbi, men de kunne fortælle mig at Frederikshavn kommune havde indrettet arkiv til kommunalarkiver på det nye Rådshus, for alle de sogne, fra Skagen til syd for Sæby.
Her var man meget hjælpsomme og jeg fik alle de udskrifter der var bevaret.
Jeg ved ikke om de borgerlige vielser også har fundet vej til de nye kommunalarkiver, og heller ikke hvilke kommuner der er så langt fremme at de har hjemtaget deres kommunearkiver, men det er måske et forsøg værd hvis vejen til København er for lang
Mvh Egon