Marie Voldborg Johannesdatter hjälp til at finde hendes foräldrar ?

Startet af Chanette Dahlström, 07 Jan 2013 - 16:33

Forrige emne - Næste emne

Chanette Dahlström

Hej alle
Följende familje har nu gäkked mig i snart 6 år. Jeg har haft et indläg körende i gamle dis forum under rubriken Johan Michelsen fattig mand fra Stouby sogn og fik her en hel del hjälp unden resultat se länken
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,346520,page=1
Marie Voldborg blev födt 1801 i juli i Århus amt, hads herred Torild sogn 1791-1813 opsl 28 nr 3 med angiven far Johan Michelsen. Moderns navn finder jeg ved hendes komfirmation i Århus By  Vor Frue sogn det modern hedder Ane Marie Pedersdatter og fadern står som afdöde. Hon blev komfirmered 1814. Jeg kan simpelhen ikke finde foräldrarne i FT 1801 inget spor ved Maries börns dåb jeg står helt enkelt på bar bund. Marie og hendes mand Laurst Olosen kan jeg följe hele vejen fram men foräldrerne er som sunket gennem jorden kan det vare muligt at bare forsvinne.
Jeg er taknemmelig for al hjälp jeg kan få alle nye vinkler alt er av interesse.
På forhånd tak
Med Venlig Hilsen
Chanette fra Sverige
Det virker som den ikke går med länken hvordan gör man det?
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,346520,page=1

Hans Poulsen



Hej Chanette

1801 - krigen raser i Europa.

- Er Johans føde- og dåbssogn hverken Stouby sogn eller et sogn i Aarhus amt, men et sogn på Sjælland, Bornholm, Lolland etc.?

1801 - skrædder af profession - indkaldt til eller ansat ved militæret/et regiment?

Ankom Johan til Stouby sogn dagen EFTER ft. 1801, så han ikke blev talt med i det sogn?

Er Johan med i ft. 1801 i fx Skodborg herred i Ringkøbing amt eller det smukke Kær herred i Aalborg amt?

*opsl 28 nr 3* siger strengt taget intet om, at Marie Voldborgs forældre var gift, da barnet blev døbt.

Du har ganske ret, Chanette, jeg bringer ingen gode informationer, men gør nærmest opgaven sværere.

Min erfaring siger, at i perioden 1801-1815 er det svært at holde en snor i alle mænd, der var underlagt militærpligt.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Chanette Dahlström

Hej Hans
Ja precis som du siger det gör det ikke lättere. Det eneste som jeg kan undre mig over er at Marie blir i Århus amt og hendes mor ikke er til at finde heller. Desvärre er hendes mors navn jo ganske almindeligt. Findes der nogen register over vilke militären har anställd ex skräddere musikanter ect. Det blir jo lidt af en sport at forsöge knäkke denne nöd. Jeg har fundet en familje i Holbäk som jeg ska kigge lidt närmere på. Hvordan gör andre som får lignende problem?.
Med Venlig Hilsen
Chanette fra Sverige

Hans Poulsen



Hej Chanette

"Findes der nogen register over vilke militären har anställd ex skräddere musikanter ect.".

Ikke mig bekendt, men adskillige gange har jeg i folketællinger set begge professioner nævnt hos personer med *folkeregisteradresse* blandt personale i militære enheder.

*Hvordan gör andre som får lignende problem?*

Vi beder om hjælp i de forskellige DIS-grupper, og er emnerubrikken godt udtænkt, får man ofte kontakt med de rette personer. Vi er en del, der sultent kaster os over ethvert indlæg, der i emnerubrikken nævner ens banrdomsegn (amt, herred, sogn) eller et sted, hvor man har særlig godt kendskab til.

Derudover er det en god idé at kaste sig over hver eneste person,  man træffer på i forbindelse med den *hovedperson*, som man ønsker nærmere kendskab til, og bore i vedkommende,  lige til det sortner for ens øjne.

Giver det ikke resultat, så lad forskningen i den person ligge i nogle måneder og genoptag så emnet i en ny tråd, men med en henvisning til den tidligere tråd, så ingen skal sidde og finde data, der allerede er kendt.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Chanette Dahlström

Hej Hans
Tak for tipset. Jeg arbejder udifra denne följende:
Marie Voldborg Johansdatter og Laurst Olesen får 4 kendte börn:
Nr 1 Ane Kirstine Laursdatter födt 13/8 1824 i Mårslev sogn Århus amt med följende fatter:
Mette Marie Jörgensdatter af langballe har jeg ikke kunne finde
Anders Michelsens hustru Maren Nielsdatter på Urneberg
Anders har jeg nok lagt 100 timer på uden resultat han er fadder ved alle börnene födt i Århus amt dog ikke den siste födt i Skanderborg amt. Han dör 13/11 1838 58 år gammel. Hans kone står som jordmoder og dör 1837 47 år gammel. Jeg kan följe ham i FT i 1787,1801 og 1834 men kan ikke på nogen måde knytte ham til Johan Michelsen.
Jörgen Rasmussen i Mårslev är laurst Olesens Svåger og faddet ved de 3 förste börnene
Jörgen Bröggend i Holme ham kan jeg ikke finde
Jens Pedersen kan jeg heller ikke knytte till Marie Voldborg elle Laurst.
Nr 2 Ole Laursen födt 20/8 1828 opsl 23
i Beder sogn Århus amt Fadder: Jörgen Rasmussens kone i Mårslev= Laurs Olosens söster Her kan jeg behöve hjälp med resten af fadderne?
Nr 3 Kirsten Laursdatter födt 15/5 1829 i Tulstrup sogn Århus amt ingen hjälp her af fadderne
Siste barnet Maren Lauridsdatter födr 16/2 1841 i Vindinge sogn, Skanderborg amt her er fadderne söskne og diverse ungkarle i Vindinge.
Tänker jeg forkert eller har har jeg glemt någet?
Mvh Chanette

Hans Poulsen




Hej Chanette

*Tänker jeg forkert eller har har jeg glemt någet?*

Du tænker krystalklart og syens ikke at have glemt noget; MEN, MEN MEN

*Mette Marie Jörgensdatter af langballe har jeg ikke kunne finde*

Måske er den smukke Mette Marie lige præcist den nøglefigur, der kan løse gåden, så du må bare fortsætte med at finde ud af, hvem hun er.

*Anders har jeg nok lagt 100 timer på uden resultat* - Var han mon døbt Anders Peter, Jørgen Anders Michelsen/Mikkelsen eller lignende? Du må i gang med de næste 100 timer.

*Her kan jeg behöve hjälp med resten af fadderne?*

Hjælp til hvad? Til at tyde skriften? Husk DIS-gruppen Hjælp til tydning*

*Hans kone står som jordmoder*

Havde jordemoderen mon et fornavn og et patronym? En uhyre central figur?

*Jörgen Bröggend i Holme ham kan jeg ikke finde*

Hvad var Jørgen Bröggends patronym? Står der virkelig *Bröggend* i kilden, eller trænger navnet til en omgang *tydning*?

*Jens Pedersen kan jeg heller ikke knytte till Marie Voldborg elle Laurst*

*er fadderne söskne og diverse ungkarle i Vindinge*

Lidt har også ret. Hvem var de ungkarle? Viet få måneder senere med yndige unge piger, der kan være med til at kaste lys over diverse sammenhænge?

Venlig hilsen
Hans
Ungkarl
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag