sømand Hans Jacobsen, bregninge Tåsinge -død 1864-1871,hvor,hvornår???

Startet af Evelyn Lerche, 01 Nov 2012 - 15:55

Forrige emne - Næste emne

Evelyn Lerche

 Han er født i Gl.Nybye, Tåsinge 4.april 1838 -uægte, blev gift med Vibeke Valborg Ottilie Hansen i Bregninge kirke 13.dec. 1863. De fik en lille datter Lucia Juliane Jacobsen født 14. marts 1864 og døbt i Bregninge kirke.Allerede i en folketælling, hvor datteren er ca 5 år, står han som afdød, men jeg kan ikke finde ham i kirkebøgerne. Jeg har kigget blandt omkomne i krigen 1864 - også uden held. Kan det være en drukneulykke? Alle bud modtages med taknemlighed.mvh Evelyn

thorkild kanstrup jensen

i en folketælling, hvor datteren er ca 5 år, står han som afdød


Du kan jo begynde med at fortælle hvilken FT ??? Hvilket år ??? Opslagsnr ???
Med Venlig Hilsen
Thorkild Kanstrup Jensen 9500

Intet er umuligt, Det umulige tager bare længere tid.

Evelyn Lerche

Hej Thorkild
Undskyld mine manglende oplysninger! FT.1870 Svendborg/Sunds/Bregninge, opsl.34
et hus 2   -114 Ottilie Jacobsen (nu enke) og datteren 115 Lucie Jacobsen 5 år. Håber det hjælper dig til måske at hjælpe dig.mvh Evelyn

Peter Hjort

Hej Evelyn

Hvilke kirkebøger har du søgt i?


Hilsen


Peter Hjort

Evelyn Lerche

Hej Peter
Sorry -jeg er åbenbart ikke kvik til det her, men det er ikke bevidst, men begyndervanskeligheder, undskyld igen.
Jeg har søgt i kirkebogen Svendborg/Sunds/Bregninge, og set under døde mænd fra ca 1964, hvor datteren Lucie Juliane blev født(Bregninge 1860-1874, opsl. 87 nr 4) og til 1870, hvor hans kone er blevet enke. Det samme for kirkebogen i Lundby, Tåsinge og for Sct Nicolaj kirke, Svendborg ( som normalt bruges, hvis nogen er døs på Svendborg sygehus). Har du andre steder du mener er mere relevante for mig at lede, så er jeg lutter øren.På forhånd tak. mvh Evelyn.

Peter Hjort

Hej Evelyn

Da han jo var sømand, kunne han jo have deltaget i krigen 1864. Min første tanke var slaget ved Helgoland 9. maj 1864 hvor ialt 14 danskere omkom. Men "desværre" er han ikke blandt de omkomne.
Det var nu også et skud et tågen. :'(

Så desværre har jeg ikke fundet noget. En mulighed er at finde nogle oplysninger ved Vibeke Valborg Ottilie Hansens død i KB og derefter finde en evt. skifteprotekol.

Hilsen


Peter Hjort

Evelyn Lerche

Hej Peter
Tak for dine gode forslag.Jeg vil se om jeg kan finde Vibeke Valborg Ottilies død i en eller anden relevant kirkebog.Hvis ikke der står noget nævnt her, må jeg se, om jeg kan finde ud af det med skifteprotokoller , for det er ikke noget jeg har prøvet at arbejde med før-men een gang skal jo være den første.Jeg gør det nok først i morgen.
:)Men tusind tak for hjælpen.hilsen Evelyn

Evelyn Lerche

Hej igen Peter
Heller ikke enken til sømanden Hans Jacobsen har jeg kunnet finde en død på. Vibeke Valborg Othilia Jacobsen, født Hansen .*14/1841 -Bregninge 1834-1843, opsl.50 -nr 12
vielse Bregninge 1860-1874, opsl. 201 -nr 20.
Datteren Lucie Juliane Jacobsen * i Troense 14/3-1864. Bregninge 1860-74, opsl.87,nr 4
Jeg har gennemgået folketællingerne og fundet frem til, at V.V.Othilia Jacobsen bor hos datteren og hendes mand i Heldager, Tved v/Svendborg i FT 1925 Tved, opsl.113 - 6 b.
Men i FT 1930, Tved opsl. 78 -6 b, er hun væk, så jeg går ud fra at hun nok er død i den mellemliggende periode, da hun jo er op i årene. Desværre går kirkebøgerne i Tved ikke helt frem til 1930, så heller ikke her er hun at finde. Måske skulle jeg finde nogle gamle aviser og kigge efter dødsannoncer i de aktuelle år - men hvis du ikke har flere gode ideer, må jeg nok foreløbig lade sagen være afsluttet som uløst.
mvh Evelyn 

Peter Hjort

Hej Evelyn

Hun er heller ikke begravet i Bregninge i perioden 1925-1935, den har jeg lige været igennem.
Hvis du har mulighed for det, kan du måske se KB for Taps på Landsarkivet i Odense. Du kan chekke på Daisy om de har den liggende.


Hilsen


Peter Hjort

Evelyn Lerche

Hej Peter
Tak for din ulejlighed med KB i Bregninge. Jeg tror jeg er for dum til dette spørgepanel, for jeg har aldrig hørt om Taps ,og jeg aner ikke hvad det betyder, eller hvad det er en forkortelse af. Jeg er lidt ny i dette her, så jeg har aldrig prøvet Daisy, men jeg har hørt, at man kan få lidt undervisning i det på arkivet, så det vil jeg gøre, når jeg kommer derind ved lejlighed. Men lige nu føler jeg mig bare rigtig dum og ukompetent, så jeg kan bare sige tak for din hjælp og store ulejlighed. Sorry!
mvh Evelyn

Karen Margrethe Schmidt

Hej Evelyn

Nu kan jeg ikke hverken se eller huske om du er medlem i DIS-Sydfyn mere, men kom evt. til et af vores møder så kan vi se på det.

Jeg er selv i gang med en død sømand, men jeg ved hvornår han er "bortebleven", så på den led kan jeg hjælpe dig.
Hvis han som "min" er forsvundet til søs, er der ingen begravelse indført i KB, for han er jo ikke begravet.

Jeg ved heller ikke hvad Taps er, men klarer mig alligevel ;D

mvh
Karen Margrethe Schmidt
Karen Margrethe Schmidt

Peter Hjort

Hej

beklager - jeg havde tankerne et andet sted. Jeg mener Tved og ikke Taps.


hilsen


Peter Hjort

Maj-Britt Bech Vestergaard

#12
Besked slettet..

Maj-Britt Bech Vestergaard

#13
Besked slettet..

Evelyn Lerche

Hej Peter
Tak for din tilbagemelding. Jeg er rigtig glad for, at det bare var en fejl, for jeg følte mig som total inkompetent og ret dum. Men ved lejlighed vil jeg se om jeg kan finde noget på arkivet. Det kan jo være,de har en KB, som endnu ikke er blevet lagt på nettet.
mvh Evelyn

Evelyn Lerche

Hej Karen Margrethe
Jo, jeg er da medlem af dis-sydfyn og tror,at jeg har hilst på dig en gang på Nymaksskolen til et foredrag .Jeg vil da meget gerne se, om vi sammen kan finde "min sømand"- eller prøve på det, når vi ses til en klubaften.Men jeg var nu alligevel glaf for, at det bare var en fejl, og ikke bare mig, der var helt afsporet.
mvh Evelyn