Hvad kan man se?

Startet af Gitte Due Rasmussen, 16 Dec 2010 - 20:02

Forrige emne - Næste emne

Gitte Due Rasmussen

Min onkel og jeg har snakket om hvad man kan se på arkiverne....fx sønderjyllands arkiv....
Vi er begge nye i dette fag, men jeg mener at have forstået man kan se KB og FT der er 80 år gamle.
Onklen mener der kun er dem der kan læses på nettet der er tilgængelige.

Hvem har ret....?

Fx kunne jeg godt tænke mig at kigge i Nybøl, og på nettet er der kun til 1886 og jeg skal bruge 1920´erne. Kan de så ikke finde i arkivet?
mvh Gitte Due Rasmussen

Leif Sommerdal

Det bedste du kan gøre er at kige i Daisy. Der står, hvad der er tilgængeligt.
Endvidere ligger der en del forklaringer om tidsgrænser mv på www.sa.dk - og her i forum.

Mvh
Leif

P.S. På grund af cpr-nummer problematik er der en del kirkebøger, der ikke ligger online. De kan vist stadig ses på arkivet. Samtidig ligger arkivet inde med mange andre kilder: lægdsruller, skiftesager oma, som guld værd. Her er Daisy også en god kilde
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Anne Mortensen

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Leif Sommerdal

#3
Her kan du se hvad Akivskaber Nybøl Sogn har - det er ikke så lidt: http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivskabers_arkivserier?a=&b=&c=nyb%C3%B8l+sogn&d=1&e=2010&ngid=726092&ngnid=3111326&heid=&henid=&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=

Der er så vidt jeg kan se næsten alt op til 2003 selv om det meste er mærket:
"Afventer registrering. Bestilling af disse arkivalier i Daisy er derfor ikke mulig."

Mvh
Leif
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)