Lidt "Kød" på Aner fra Fødselsstiftelsen

Startet af Jørgen Sørensen, 16 Dec 2010 - 18:08

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Sørensen

Jeg er stødt på denne artikkel, starter med del 2, del 1 er nedenunder.
Lidt historie om FS grundlag, og hvorledes dåben foregik, et par foto, især dåbsfadet finder jeg interesand, det var med ved min mormors dåb.
Jeg vidste for eksempel ikke, at mødrene IKKE var med til dåben. - http://www.museionblog.dk/?s=f%C3%B8dselsstiftelsen&x=21&y=14
Venligst Jørgen - 2300

Kim Melchior

Hej Jorgen,

Du skal have mange tak for at finde og fremlaegge disse artikler om daab paa Fodselsstiftelsen i Kobenhavn.

Jeg ved der er mange som vil blive glade for dette kod paa slaegten.

Som professionel slaegtsforsker har jeg en del gange arbejdet for kunder hvis forfaedre/formodre var hemmeligt fodte paa Fodselsstiftelsen, og jeg er sikker paa at de vil vaere interesseret i disse artikler.

Jeg vil forsoge at oversaette dem til engelskog derefter laeggde her ind til fri afbenyttelse.

mvh,

Kim Melchior

Tine Susanne Olsen

hej Jørgen.
tak for linket det var spændende læsning .
ha en god dag
venlig hilsen
Tine Olsen
er medlem af DS-Faxe  det koster 150kr
medlem af Danske Slægtsforskere er du  det koster kun 290.kr

Bente Frilund Gjørup

Det var meget interessant. Tusind tak for linket.

Anne Mortensen

Kopieret fra linket:

I 2009 lavede historikeren Rikke Vindberg og undertegnede en lille udstilling i anledning af at det var 250 året for at Den kongelige Fødselsstiftelse blev en del af Frederiks Hospital, det senere Rigshospital. Denne udstilling, som viser de omtalte genstande og fortæller mere om Den kongelige Fødselsstiftelse og de hemmeligt fødende kvinders historie, kan besøges i Rigshospitalets forhal indtil sommeren 2010.


Denne udstiling ses stadig.
Var på Rigshospitalet først i december 2010 og udstillingen er i hallen lige ud for fødeafdelingen.
Der er også vist diverse dokumenter.
Ikke en stor udstilling men interessant.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Jørgen Sørensen

Tak for tilbagemeldingerne, og tak til Anne Mortensen, jeg håber ikke de piller det ned lige med det samme.
Jeg vil meget gerne se udstillingen, som sagt blev min mormor i 18992 født og døbt på Fødselsstiftelsen, og dåben altså uden medvirkende af sine forældre.
Faderen er stadig sort firkant (en gåde).
Venligst Jørgen - 2300

Egon Hansen

Hej med jer.
I skriver om nogle artikler om fødselsstiftelsen, og da jeg blant mine aner også har piger som har født på fødselsstiftelsen ville jeg være meget intereseret i at læse dem.
Men det er nok min manglende viden om computermulighederne men jeg får altså ikke fat på disase artiikler ved at søge på det led om fødselsstiftelsen, kun nogewt forvirret tøjjeri om hvilke farver rummene til deres museum skal have.Kan I ikke sætte et link på så jeg kan komme ind på dwen side hvor jeg kan læse om hvad jeg kan få et se om hvor.
Mvh  Egon Hansen

Leif Sommerdal

Tryk på linket i øverste indlæg, så skulle et nyt vindue åne sig.

Mvh
Leif C. Nielsen
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Egon Hansen

Så kom jeg ind på siden, men når jeg har læst den første side forlanger den navn ogf emailadresse. Så vidt så godt, men ud over  at jeg skal afskrive et kodeord forlanger den også et spamord. og ligemeget hvad jeg skriver her siger den at det er forkert. hvad skal jeg skrive?
Forresten, får jeg på et eller andet tidfspunkt noget at vide om de børn som fødes der? det drejer sig om en dreng født 1865 oh en pige født 1870, samme mor, som tager børnene med sig. Det jeg gerne ville vide er hvor moderen opholder sig med børnene til hun 5 år efter den sidste fødsel, bliver gift med den mand som har lagt efternavn til børnene fra deres dåb.
Efter Københavns fattigprotokol har moderen fået hjælp til vintertøj til børnene, men der oplyses ikke noget om hendes opholdssted, og det er ikke sammen med den mand som hun senere bliver gift med!
Jeg ved godt at der er noget som hedder politimandtaller i København.men det er jo en tidskrævende adfærre, jeg har, uden held prøvet at finde en anden pige(min Oldemor) som efter at have efterladt sit nyfødte barn hos sine forældre flyttede til "København" 14 maj 1870, og 14 måneder senere tilflytter "fra København", men det er aldrig lykkedes mig at finde hvor i København hun opholdt sig, om hun tjente som amme hos et herskab eller hun hutlede sig igennem medens hun søgte efter den mand som havde gjort hende gravid.
Der er udlagt en barnefar i kirkebogen, men denne person eksisterer tilsyneladende ikke uder det navn!
Mvh. Egon Hansen


Jørgen Sørensen

#9
Egon det lyder underligt, det må være din PC der gør knuder, de andre har dog fået adgang.
Jeg har lige prøvet, og begyndelsen på siden er.

Gæsteblogger: Historien om et fotografi. Kapitel 2 af fortælling om Fødselsstiftelsen.
Filed Under (Uden emne) by Bente Vinge Pedersen on 05-07-2010
Tagged Under : fødselsstiftelsen, gæsteblogger, udstilling
Hospitalspræst på Rigshospitalet, Christian Busch, gæsteblogger med en historie om et fotografi fra Fødselsstiftelsen i Amaliegade, København. Dette er det andet af to kapitler.

Historien om et fotografi, af hospitalspræst Christian Busch  

Jeg har kopieret det over på et word dok, det får du pr mail, OK?

Lægger lige linket igen - http://www.museionblog.dk/?s=f%C3%B8dselsstiftelsen&x=21&y=14
link på en lidt anden måde - link til Fødselsstiftelsen
Venligst Jørgen - 2300

Leif Sommerdal

Citat fra: Egon Hansen Dato 18 Dec 2010 - 22:35
Så kom jeg ind på siden, men når jeg har læst den første side forlanger den navn ogf emailadresse. Så vidt så godt, men ud over  at jeg skal afskrive et kodeord forlanger den også et spamord. og ligemeget hvad jeg skriver her siger den at det er forkert. hvad skal jeg skrive?
Mvh. Egon Hansen



I vedhæftede billede kan du se, hvad du burde få ved tryk på linket.
Der er intet ned navn og email  ???

Med venlig hilsen
Leif C. Nielsen

[vedhæfting slettet af admin]
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)