Hvodan finder man dåb og konfirmation

Startet af Niels Andersen, 26 Okt 2012 - 18:48

Forrige emne - Næste emne

Niels Andersen

Hvodan finder man dåb og konfirmation efter forældre der er borgerligt viet?

mvh Niels Andersen.

Hans Chr. Baagøe

Jeg går ud fra, du mener i Sønderjylland efter 1875, når du ikke angiver andet.

Dåb og konfirmation finder man i kirkebøgerne for det sogn, hvor handlingen er udført, hvis de tilhører en religion, hvortil der er kirkebøger. Oftest vil det dog være i forældrenes bopælssogn på det aktuelle tidspunkt. Ellers finder du kun fødslen i personregistrene, lige som vielsen også kun er der. Det samme gælder også for dødsfald.

Husk lige, det er ikke alle religioner, der har konfirmation blandt de religiøse handlinger.

Ved et hurtigt kig i en Københavnsk ægteskabsbog, oplyser de også der fødselsdato og fødested, og så er det jo kun at se i kirkebøgerne for det pågældende fødested, om der findes en dåbsindførsel. Hvis familien flyttede meget, kan det godt give problemer med at finde konfirmationen.

Et godt råd: Tag altid notat af alle oplysninger, der kan tids- og stedfæstes, lige som familierelationer også er vigtige. Husk også kilden til oplysningerne. Det gælder både personregister, kirkebøger og ægteskabsbøger, samt andre informationer, der benyttes i forbindelse med din forskning.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

PS. Jeg har et eksempel på en, der blev borgerligt viet i 1954. Dåben skete i 1961 i København, vedkommende blev født i 1933. Det er så et af de tilfælde, hvor dåben blev fundet i forbindelse med børnenes dåb.

Niels Andersen

Mange tak for hjælpen.Jeg opfatter det således at det generelt står i kirkebøgerne hvor handlingen er sket.Tilfældet her er i Nykøbing Falster i 1933 men de har fået børrn på Falster og Fyen derefter.Jeg ved fra en dødsannonce er der børn,børnebørn,oldebørn,og tipoldebørn,her er vist noget at gå igang med.mvh Niels Andersen.

Hans Chr. Baagøe

Hej

Ja, oplysningen står i kirkebogen for den aktuelle handling: Oftest sker det i bopælssognet, men hvis sognet eller adressen er ukendt, kan opgaven blive vanskelig. I det eksempel jeg gav i mit forrige svar, var forældrene ikke medlem af folkekirken, så derfor blev dåben først indført, da "barnet" var 28 år gammel, altså 7 år efter dets egen vielse, og derfor kan der af naturlige årsager ikke være en henvisning ved den borgerlige vielse.

Du må nok vente til ægteskabsbøgerne fra Nykøbing F kommer på AO, eller også tage en tur til København. Jeg venter også selv på den fra 1955 fra Nykøbing F.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe