Hjælp til opslag i Viborg, lægdsruller

Startet af Dorthe Vuust Skall, 16 Dec 2010 - 10:43

Forrige emne - Næste emne

Dorthe Vuust Skall

Hej

Findes der en venlig sjæl, som vil hjælpe med et opslag i lægdsrullerne.

Jeg søger min oldefar Niels Kristian Nielsen, født 20.04.1891 i Klim sogn, Vester han Herred, Thisted amt. Søn af Jens kristian Nielsen 1865-1921, Klim sogn, Vester han Herred, Thisted amt.

Jeg har gennem flere omgange forsøgt at finde min oldefar uden held. Han findes i FT 1916 i Vester Thorup, vester han herred, Thisted amt, men herefter forsvinder han. Jeg har en formodning om at han flytter og muligvis ender han i Nørresundby.

Han får flere børn uden for ægteskab - 3 som jeg er bekendt med. Jeg har fundet 2 fadderskabssager, men hver gang jeg har været i Viborg er sagerne flyttet, så det er endnu ikke lykkes for mig at finde flere oplysninger om ham. Derfor håber jeg at lægdsrullerne kan fortælle hvor han bliver af.

Jeg har aldrig selv prøvet lægdsrullerne, så jeg ved ikke om der mangler oplysninger. Sig endelig til, hvis der er noget jeg kan gøre til gengæld. Jeg bor i Brovst området.


Med venlig Hilsen

Dorthe Skall
mail: skall snabela mail.tele.dk

Jørgen Sørensen

Hej Dorthe Skall.
Lægdsrullerne står til selvbetjening på LAK, de andre landsarkiver har microfoto af dem.

Derudover finder du som noget helt specielt de originale lægdsruller fra de centrale myndigheder til selvbetjening. Disse protokoller dækker hele landet og stod tidligere på Rigsarkivet.  
Her er et link, om lægdsrullerne. - http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/lagdsruller_-_en_vejledning

Med håb om, at du får hjælp til opslag, en glædelig JUL.
Venligst Jørgen - 2300

Dorthe Vuust Skall

Hej Jørgen

Tusind tak for henvisningen også en glædelig jul herfra.

Dorthe