Linieskift på Word

Startet af Gerda Nielsen, 25 Okt 2012 - 09:45

Forrige emne - Næste emne

Gerda Nielsen

Hej

Jeg kører med 1½ linieafstand på Word, således også ved automatisk linieskift.

Når jeg selv vælger linieskift, så springer den pludselig 2 ned -

Kan jeg være kommet til at trykke på et eller andet forkert ?

Venlig hilsen
Gerda Nielsen

Kirsten Domino

Hej Gerda.

Du skal trykke på den lille pil i hjørnet af menupunktet "afsnit".

Der kommer en menu frem, hvor du kan klikke på pilen udfor linjeafstand, så kommer der en lille menu, hvor du kan vælge afstand.

Håber det kan hjælpe dig, ellers må du skrive igen.

Hilsen
Kirsten.

P.S.
Jeg forsøgte med et skærmprint, men det er for stort at sende her.

Gerda Nielsen

Hej Kirsten

Tak for dit svar.
Jeg er ikke helt med på dit system ( jeg har windows 7)

Når jeg skal vælge linieafstand så klikker jeg på formater og derefter på afsnit og der kan jeg vælge linieafstand, som er 1½ jeg bruger.

Måske har du misforstået mit problem: når jeg bare skriver "derudad" med automatisk linieskift, så er det fint nok, men i det øjeblik jeg selv vælger linieskift midt i en linie, så hopper den 2 ned.

mvh Gerda

Arne Feldborg

Jeg formoder du mener når du trykker på Enter (eller Return) for at lave linjeskift.?

Prøv at trykke på SHIFT samtidig, det skulle gerne kunne gøre det du ønsker.

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Gerda Nielsen

Hej Arne

Ja, så virker det - og tak for det, men hidtil har jeg blot skullet trykke på Enter, så der må være sket et eller andet.

Det kunne da være rart blot at skulle bruge Enter - kan det ikke lade sig gøre igen ?

Venlig hilsen
Gerda

Karsten Damén

#5
hej Gerda

I Word har du tre muligheder for at starte en ny linje:

1.  Word gør det altid automatisk, når du når til enden af en linje ("kanten af papiret").  Her får du den linjeafstand, der er valgt som standard - i dit tilfælde 1½ linje.

2.  Du kan lave et "tvunget" linjeskift ved at bruge "Shift + Enter" samtidigt. Her får du den også den linjeafstand, der er valgt som standard - i dit tilfælde 1½ linje.

3.  Når du bruger "Enter" tasten alene, får du faktisk ikke et linjeskift, men et nyt afsnit!  Og der kan man også vælge på forhånd hvilken linjeafstand, der skal være mellem afsnittene.  Vælg "Formater" - "Afsnit" og derefter linjeafstand før og/eller efter afsnittet.  Sæt begge værdier til "0" eller prøv dig lidt frem, indtil du finder en afstand der passer dig.

Men altså - når du trykker på "Enter", får du ikke en ny linje men et nyt afsnit - og sådan har det altid været siden jeg brugte Word første gang i 1988 ;)

hilsen Karsten


Gerda Nielsen

Hej  Karsten

Mange tak for din udførlige forklaring.

mvh Gerda