Svenske sognekort og billeder.

Startet af Gerda Nielsen, 23 Okt 2012 - 18:17

Forrige emne - Næste emne

Gerda Nielsen

Hej

Er der nogen, der har et link til svenske sognekort (Skåne Len og Örebro Len).

Det kunne også være hyggeligt med gamle billeder ?

Venlig hilsen
Gerda Nielsen

Flemming Willum Petersen

Hej Gerda

Jeg kender i hvert fald disse sognekort over hhv. Skåne og Blekinge:

http://www.ddss.nu/(S(n5xmrb55uhomes55e4xcptbt))/swedish/maps/skanedetail.aspx
http://www.diginpast.se/ostkanten/swe/socknar/blekinge.html

Andet kan jeg desværre ikke hjælpe med.

Mvh. Flemming Willum Petersen
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Eva Morfiadakis

Vad tänker du på för gamla bilder? Bilder av hus?

Eva M
Eva M

Gerda Nielsen

Hej

Tak til Flemming for link.

Til Eva: jeg tænker på gamle billeder af skoler, landsbymiljøer, landsskaber o.lign.

Venlig hilsen
Gerda

Jakob Ramlau

Hvis der søges "rigtige" Kort er www.lantmäteriet.se det relevante Site. Bemærk at man selv skal taste URL ind. Som Link virker det ikke ( er det maaske "ä" der driller????). Det er Æquivalenten til Kort-  og  Matrikelstyrelsen. Der skal arbejdes lidt med Henvisninger til historiske Kort  ---- og jeg kan ikke faa den til at printe ud.Og jeg er for fedtet til at betale. Men Kortene er gode. Man skal lige vænne sig til at de ældre ikke har Højdekurver, men benytter Skyggeskravering. Men man kan faktisk finde enkelte Ejendomme. Men jeg aner intet om svenske Matrikelkort.

Gerda Nielsen

Hej Jacob Ramlau

Mange tak for  linket til de fine kort.

Venlig hilsen
Gerda Nielsen

Eva Morfiadakis

Gerda,

Om du ger mig uppgifter om vilka orter/platser i Skåne det gäller kan jag kanske hjälpa dig att finna bilder från platserna eller ge dig links. Skåne är jag nämligen ganska bra på. En naturlig förklaring till det finns det.

Skicka ett mejl till mig.


Eva M
Eva M

Jacob Hejmdal Gren

Hej Eva,

Kender du til gamle fotos fra Katslösa og Villie sogne? - Der har jeg nemlig nogle af mine aner.

VH Jacob


Jacob Hejmdal Gren

Tak, Eva. Hvis du eller andre kender til billeder af typiske huse eller gårde på landet i det område, så vil jeg også rigtigt gerne høre om det.

VH Jacob

Eva Morfiadakis

Villie är kyrkbyn i Villie socken och är en del av tätorten Rydsgård i Skurups kommun.

I Villie finns Villie kyrka med Sveriges sydligaste klockstapel och prästgård.

Genom Villie går Europavägen E 65 mellan Ystad och Malmö samt den år 1874 invigda Malmö-Ystads järnväg (MYJ) som i folkmun kallas "Grevebanan" eftersom det var slottsfolket längs banan som var främste tillskyndare för att få igång järnvägstrafiken.

Villie delades tidigare i två delar, Norra och Södra Villie. Den norra delen flyttades till kyrkbyn för cirka 200 år sedan och i dag finns nästan ingenting kvar av Norra Villie. Villiegården är en av de gårdar som ligger kvar på sin ursprungliga plats norr om kyrkbyn.

I Villie fanns tills för några år sedan två skolor, handelsbod, bryggerinederlag, smedja, bilverkstad m.m.

Wikipedia.

Jag har sökt på nätet efter bilder, men har inte funnit några. Europavägen går genom Villie. Jag har åkt där många gånger men har aldrig tänkt på att man faktiskt passerar genom en gammal by.

Eva M
Eva M

Jacob Hejmdal Gren

Tak for dit svar og din indsats Eva. Jeg må selv over broen og besøge området ved lejlighed.

VH Jacob