Husum Kirke

Startet af Bjarne Christiansen, 15 Dec 2010 - 19:41

Forrige emne - Næste emne

Bjarne Christiansen

Hej, er der nogen der kan hjælpe. jeg er selv døbt i Husum kirke i 1947 og mine forældre er også gift i den samme kirke.

Er kirken revet ned  ?? . De 2 kirker man i dag kan finde på ved opslag på internettet, har intet at gøre med den kirke jeg søger.

mvh Bjarne

Jørgen Sørensen

Hvilken Husum??

Husum-Ballum Ballum Tønder, Højer og Lø Tønder
Husum Brande Nørvang Vejle
Husum Husum Bispebjerg-Brønshøj København Komm
Husum Skærbæk Hviding Tønder
Venligst Jørgen - 2300

Anne Mortensen

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Jens Peter Lieberkind

#3
Husum i København?

Lokalhistorisk Selskab for Brønshøj, Husum og Utterslev skriver:
"Juleaften 1922 måtte folkene fra Husum stå op i våbenhuset i Brønshøj Kirke. Det satte skub i en kirkesag, og 1.9.1928 blev Husum Sogn udskilt og en midlertidig, men ganske statelig kirke af arkitekt J. Holst Jørgensen indviet 30.9.1928. En ny kirke [Korsager Allé 14] blev indviet 1977, tegnet af Holger Jensen."
Jeg har tidligere forgæves ledt efter adressen på den gamle kirke på nettet, men ikke fået spurgt videre om det. Hvis du, Bjarne, eller andre kender den, hører jeg gerne om det. Lå den mon på samme adresse?

(For øvrigt: I den nordlige del af Husum sogn, som i 1951 blev udskilt som Husumvold Sogn, blev en tidligere flygtningebarak indviet som kirke i november 1948. Den fungerede senere som sognekirke for Husumvold indtil indvielsen af den nuværende kirke i 1960.)

Mvh.
Jens Peter

Bjarne Christiansen

Nå ja, jeg ved jo godt at der er flere steder der hedder Husum, men det er Husum ved/i Brønshøj
og jeg har både min dåbsattest og mine forældres vielses attest, hvor der er et stempel mærket.: Husum Sogne-Præste embede København.

Der er et billede af altertavlen på begge dokumenter, den ser både lille og gammel ud.

mvh Bjarne

Peter Kristiansen

Den er revet ned. Den lå samme sted som den nuværende Husum kirke, på hjørnet af Husumvej og Korsager Allé.

Beskrivelse fra Trap Danmark:
Husum Kirke er en tegltækt rødstensbygning bestående af kirkesal med indgang fra syd og sidefløj med menighedssal og kirkekontor mod vest. Kirken er opført 1927-28, byggesum ca. 100.000 kr., opr. efter tegninger af arkitekt Jens Rasmussen. Ændret og fuldført af arkitekt J. Holst Jørgensen (grundsten nedlagt 27/11 1927, indviet 30/11 1928). Ved opførelsen projekteredes desuden en forlængelse mod øst. Bygningen er opført med anvendelse af overvejende gotiske stilformer, blændingsprydede, kamtakkede gavle mod n., s. og v., vinduer og døre er fladbuede. Det hvidkalkede, tøndehvælvede indre bestående af et skib og et smallere kor, der særligt kan afskilres, har en samlet længde af 15 m. (ca. 100 siddepladser). Altertavlen, et maleri: Den velsignende Kristus, sign. N. Simonsen 1871, anbragt i nygotisk ramme, stammer fra Brønshøj Kirke og skænkede til Husum i 1928. Enkel prædikestol anbragt i kormuren ved det bagvedliggende præsteværelse. Font med marmorkumme og sandstensfod. I kirkesalen et maleri signeret Poul Petersen 1954 og i menighedssalen en akvarel af Anne E. Munk, forstudie til altertavlen i Mesinge. Menighedssalen kan ved skydedøre sættes i forbindelse med kirkesalen.

www.kortal.dk findes luftfoto fra 1954 hvor den gamle kirke kan ses.
M.v.h. Peter Kristiansen

Jens Peter Lieberkind

Så fik jeg i hvert fald svar på mit spørgsmål. Tak for det! :)