Jacob Boysen f. 1871 och hans barn, igen. S. Jylland

Startet af Bengt B, 15 Dec 2010 - 16:27

Forrige emne - Næste emne

Bengt B

Jacob Boysen f. 1871 och hans barn, igen.

En fortsättning på en tidigare tråd : http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,4492.0.html

Jag fortsätter att söka efter de "försvunna" barnen och jag tror att jag kanske måste berätta varför jag "vet" att det finns fler barn.

Mina genomsökningar av kyrkoböckerna har hittils gett tre barn:
Anna Sophie (Åbenrå, 1897), Jacob (Skrydstrup, 1901), Johanne (N. Hostrupfeldt, 1903).

Men så finns det några vykort där de tre extra barnen "avslöjar" sig,  bland annat genom att de är med på foton som samtidigt är vykort, samt genom texten på dessa vykort.

Under krigsperioden 1914-1918 skriver en Christian Boysen till sin fader Jacob Boysen på ett vykort adresserat till Fahrer Boysen
"-Lieber Vater..."

På ett annat postkort skriver Christian till en Johanne och kallar henne "-Lieber Schwester

För att förvirra det hela så finns det en Christian Boysen f. 1845, med en far som är född 1813, men jag tror inte att någon av dem var med i kriget 1914-1918, så dem har jag uteslutit.

Sedan skriver en Jacob ett postkort till sin syster Anna och i det nämner han en syster? Caroline:
Citat
Frl. Anne Boysen
Adr. Hr. N. Jerg  Herslevgaard  bei Hellewatt
Lögumkl. d. 29.1.16

Liebe Schwester!
Will die ein paar Worte mit-teilen.
Wir habne soeben eine Karte von Caroline erhalten.
Wir sind alle gesund und munter und hoffen dasselbe von dir.
Einen herzlichen Gruss,  dein Bruder Jacob.

Kortet är stämplat i Lögumkloster 29/1 1916

Sedan finns det en bild på en Fredrik utan text

Bilagorna nedan visar bilder på den äldre Jacob, Christian, Fredrik och Caroline
Bilderna är från samma tidsrum.

[vedhæfting slettet af admin]

Bengt B

#1
Caroline - hon dog förmodligen i en tidig ålder, ca 18-19 år, troligen cancer.

[vedhæfting slettet af admin]

Birgit Høier

#2
Hej
Ifølge folketællingerne er der en søn, Jacob, der er født i Draved 6.8.1914. Står der ikke noget ved hans dåb?
Mvh. Birgit Høier

Ser nu at han egentlig er Anna Sophies søn.

Bengt B

#3
Hej Birgit,

tack  ;D

Jag är tacksam över att veta att det finns medlemmar som gör vad de kan för att hjälpa till.

Den Jacob du har hittat är min farfar. Hans mor är Anna Sophie, en av de barn till Jacob Boysen f.1871 som jag har funnit. De två FT leder dessvärre inte till vidare upplysningar angående barn till Jacob f.1871.

Vid FT-1921 finns :
Jacob Boysen f.1871
Marie Boysen f.1873
Anna Boysen f.1897
Jacob Boysen f.1914 (Annas barn)

och i FT-1925 finns:
De två Jacober f.1871 resp. f.1914

Intressant info vid Jacobs dop f.1914 är nog mest faddrarna:

1, Hans Thaysen (F)Testersen, Kokhave, Gravenstein
2, Christian Boysen, Ellum (jag misstänker att detta är antingen Annas bror, hennes farbror f.1894 eller hennes farfar f.1845)
3, Caroline Boysen, Lkl (Løgumkloster) (kan vara syster Caroline eller Annas faster f.1879)

Jacob f.1871 hade 16 syskon, 5 dog tidigt.


Tack för all hjälp  ;D

Mvh,

Bengt  ;D