Lille ups i FT

Startet af Jens Voigt, 15 Dec 2010 - 13:46

Forrige emne - Næste emne

Jens Voigt

De 2 nedenstående søgninger burde være en og den samme, men kom frem som hver sin.

1)
Bornholm, Vester, Vestermarie, , 57 Slg Llod, 360, FT-1890, A9062
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Jeppe Peter Kofod Jensen   52    Gift   Husfader   Husmand   Do [Vestermarie]
Karoline Kristine Olsen   43    Gift   Husmoder      Do [Vestermarie]
Karen Kristine Jørgensen   72    Enke   Indsidder   Under Fattigforsørgelse   Do [Vestermarie]
Lavrits Peter Jensen   13    -   Barn      Do [Vestermarie]
Janus Kristian Jensen   8    -   Barn      Do [Vestermarie]

2)
Bornholm, Vester, Vestermarie, , 57 S. Lynglod, 360, FT-1890, A9062
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Andreas Peter Jensen   8    -   Barn      Vestermarie B. A.
Otto Emil Jensen   4    -   Barn      Do [Vestermarie B. A.]

Nogle gange hjælpe det at tjekke ekstra grundigt  :)

Jeppe Peter Kofod Jensen står forresten til at være født i Østermarie i FT-1870, C3956 og ikke i Vestermarie som i overstående.

Leif Sommerdal

Jeg har også fundet flere fejl i FT hos ddd.dda.dk

Jeg plejer at skrive til dem med forslag til rettelse - og ind imellem får jeg også svar fra dem.

Mvh
Leif C. Nielsen
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Peter Bøjesen Jensen

Jeg har også set mange fejl i de indtastede folketællinger på DDD.

En fejlskrift i et fødesogn fik mig for ikke så længe siden totalt på fejlspor. Da jeg selv checkede i den indscannede folketælling stod det korrekte fødesogn meget tydeligt.

Det kan derfor altid være en god ide at bruge DDD som et hjælpeværktøj, og derefter at checke den originale kilde (dvs den indscannede folketælling). Med hjælpeværktøj mener jeg bla. en mulighed for at finde ud af om folk i det hele taget findes i den pågældende tælling, eller til at se, hvad andre har tydet det til, hvis der er noget, som man selv har svært ved at tyde.
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Arne Feldborg

Citat fra: Jens Voigt Dato 15 Dec 2010 - 13:46
De 2 nedenstående søgninger burde være en og den samme, men kom frem som hver sin.

Bornholm, Vester, Vestermarie, , 57 Slg Llod, 360, FT-1890, A9062
Bornholm, Vester, Vestermarie, , 57 S. Lynglod, 360, FT-1890, A9062
Fejlen er, at stednavnet er indtastet forskelligt i henholdsvis de 5 første og de 2 sidste poster. Derfor bliver det delt op i 2 husstande.

Men al erfaring viser iøvrigt, at der uværgeligt er et antal fejl i en hvilken som helst indtastning, det være sig folketælling, kirkebog eller hvad som helst andet, ofte også noget flere end man på forhånd forventer.

Derfor skal man altid selv checke i originalkilden.

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.