Søren Leth, Voerladegaard + familie

Startet af Per Holm, 21 Okt 2012 - 00:15

Forrige emne - Næste emne

Per Holm

Maren Hansdatter og Søren Pedersøn blev gift i Voerladegaard den 30.11.1779.

Ved trolovelsen fremgår følgende tekst:  trolovede i Closter Mølle Søren Pedersøn fra Framløv nu tjeneste karl mod Maren Hansdatter, Rasmus Leth husmands datter.
     

Jeg leder efter såvel Maren som Søren Pedersøns fødsel.

De står i folketællingen i 1.7. 1787 sådan:

Skanderborg, Tyrsting, Gammel Rye, Rye By, , 40, FT-1787, A7001
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Søren Leth   40    gift   Mand   Dagleier   
Maren Hans Dr   35    gift   hans Kone      
Rasmus Sørensen   1       en Søn i 1ste Ægteskab      

Marens død fremgår her: 1831 nr.004: Maren Hansdatter død 21 maj 1831, begravet 26 maj 1831 Almisselem Søren Leths Hustru 79 aar.
Jeg har ikke fundet Søren Pedersens dødsdag.

Maren er formentlig en steddatter af Rasmus Leth og Søren Pedersøn har måske bare lånt navnet Leht af sin svigerfar.

Jeg har ledt i Framløv efter en Søren Pedersen med den passende alder, men har kun fundet en enkelt født i 1751. Så "min" Søren er formentlig ikke født i Framløv. (hvor der ellers er ret mange med navnet Leth)

Ved børnenes fødsler er der nogle familieoplysninger. Der er dog enkelte ting, jeg har haft svært ved at tyde:

Rasmus Leth født i Voer Ladegård sogn 1780 (opslag 208+209), Søren Pedersen h.m. Leths svigersøn i Closter Mølle hans barn kaldet Rasmus Leth, båret af Maren Andersdatter i Pinds Mølle, faddere: Klynko?, Lauritz Jørgensen, Rasmus Nielsen af Closter Mølle og Anders Pedersens kone af Ladegård.

Født i Rye sogn den 7.februar 1784: Søren Leth en søn til daaben, nafnlig – Christian -, baaren af faderens søster Mette Pedersdatter. Faddere: Thomas Smed, Niels Tolstrup, Niels Jensen Smed, 2de karle Anders Rask og Peder Ovesen.

Rye sogn: Den 17.april 1785: Søren Leth en søn nafnlig – Christian – baaret af mosteren Claudine, Fadderne: Thomas Smed, Niels Tolstrup, smeden i byen og hans søn

Rye sogn den 6.januar 1787: Søren Leth en søn til daaben, nafnlig – Rasmus -, baaren af Thomas Smeds pige Mette. Faddere: Rasmus Leth, Thomas Smed,, Niels Smed, barnets moster Smedens kone fra Dørup.

Rye sogn den 17.maj 1789: Søren Leth i Rye til daaben 1. søn, navnet – Christian -, frembragt ved Johan Christensens kone. testes: Hans Andreasen, Michel Smed, Hans Mortensen, Kiersten Pedersdatter og Anne Dorte ?Lassen af Rye.

8.januar 1792: døbt Huusmand Søren Leths barn kaldet - Ide Kirstine – test: muurmester Mads Ringers Hustru af Schanderborg, Huusmand Rasch Horns Hustru af Rye, Thomas Nielsen Gaardmand. Smeden Jens Nielsen begge af Rye, Rasmus Leth af Hem

Mosteren Claudines fødsel mener jeg at have fundet her:
Claudiana (Claudine)Christine Rasmusdatter døbt den 27.12.1768, 3. Juledag i Vinding sogn, Thyrsting Herred som datter af Rasmus Laeth. Båret af Michel Thriges hustru i Kloster Mølle. Faddere Chresten Madsen, Peder ?, Johan Hendriksen alle af Winding Rasmus ? og Søren Sørensens hustru. Hun blev konfirmeret i 1784 og benævnes da Claudiana Christine, Rasmus Leth husmand i Hembs datter.
Claudine blev gift den 8. marts 1786 med smeden Hans Nielsen, ungkarl af Rye.
Claudine er altså en del yngre end stedsøsteren.

Fasteren Mette Pedersdatter har jeg ikke kunnet finde noget på.

Her er Marens stedfar i folketællingen i 1787:
Skanderborg, Tyrsting, Voerladegaard, Dørrup, , 27.F, FT-1787, B5486
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Rasmus Leth   56    Gift   Mand   Husmand og dalejer   
Ide Kjerstine Jensdatter   60    Gift   Hans kone      
Sidsel Jespersdatter   73    Enke(mand)   En gammel kone   Døv og skrøbelig   
Johanne Thomasdatter   50    Ugift   En gammel pige   Enfoldig

Jeg har fundet Rasmus og Ides begravelser:
Sønder Vissing – Voerladegaard Kirkebog
1806 nr.17
Rasmus Leths Hustru
Stine i Grønschou 87 aar gl. (i ser overstreget ud så navnet er muligvis Stine Grønschou)
Den 22. november 1806, Almisselem Rasmus Leths Hustrue i Gantrup og blev begravet den 6. december 1806.

Sønder Vissing – Voerladegaard Kirkebog
1810 nr.4
Rasmus Leth i Woerladegaard, 80 aar gl.
Den 11. september 1810 døde almisselem Rasmus Leth i Woerladegaard og blev begravet den 16. september 1810.

Jeg har søgt efter disse personers ophav i en del år og håber at nogen kan hjælpe mig. Jeg har ikke haft adgang til slægtsbøger på Leth-slægter.   


Vivi Winther

Hej Per, såfremt du har mulighed for det skulle du aflægge et besøg på Tinghuset, Brædstrup der vil du finde folk der meget dygtig har arbejdet med området og bla. lavet Voerladegård bogen, desværre er min pt. pakket ned således kan jeg ikke se om der er hjælp der, men det er der i Hjemstavnsforeningen  ;)

ugentlige åbningstid om torsdagen fra 13.30-18.00,

http://www.braedstruparkiv.dk/

Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"