Hvilken scanner?

Startet af Michael Lundegaard Augustesen, 19 Okt 2012 - 17:41

Forrige emne - Næste emne

Michael Lundegaard Augustesen

Jeg vil gerne kunne scanne fra arkivalier på vores arkiver.
Jeg tænker, at en håndholdt scanner (altså en, der ikke skal "fødes" med dokumenterne) vil være en mulighed, og gerne en, der kan scanne lidt mere end A4 sider.
Det må gerne være rigtig god kvalitet.

Er der nogen, der har erfaringer med dette?
Med venlig hilsen
Michael Lundegaard Augustesen

Den, der sagde "Søg og du skal finde" var ikke slægtsforsker.
www.lundegaard-augustesen.dk

Steffen Andersen

Hvorfor ikke bare bruge et digital kamera. Det giver ganske gode resultater.
Bruger selv et Canon Power Shot 7,5 Mp, i fuld opløsning er kvaliteten rigelig til
at printe en protokolside i A3 format.
Med venlig hilsen
Steffen
5792

Thestrup-Bjørn

#2
Ja, det er da meget nemmere med et digitalkamera (og/eller mobiltelefonen) - og en blidere metode.

Jeg er da heller ikke helt sikker på, at man overhovedet må "køre" med et apparat tæt på arkivalierne og endda med meget kraftigt lys.

Faktisk må man ikke engang lægge et stykke alm. papir på de originale ark.


De scanninger, der er på AO er forøvrigt scannet fra mormon-film, så disse scanninger har ikke slidt på originalerne på nogen måde
- desuden er disse scanninger en engangsforeteelse gjort af professionelle folk.


Lidt en katastrofe, hvis vi alle kommer med håndholdte scannere og sled på den ene side efter den anden
- Vores kulturarv skal vi sørme passe på.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Michael Lundegaard Augustesen

Hej Begge,
Tak for konstruktive svar.
Med venlig hilsen
Michael Lundegaard Augustesen

Den, der sagde "Søg og du skal finde" var ikke slægtsforsker.
www.lundegaard-augustesen.dk


Michael Lundegaard Augustesen

Hej Verner,
Tak for linket  :)
Med venlig hilsen
Michael Lundegaard Augustesen

Den, der sagde "Søg og du skal finde" var ikke slægtsforsker.
www.lundegaard-augustesen.dk

Carsten R. Nielsen



Jeg bruger også et kamera til de ældre arkivalier på Statens Arkiver. Slå blitzen fra og indstil det til optagelse tæt på. Øv dig lidt hjemmefra, og tag altid flere billeder, så er du nogenlunde sikker på at komme hjem med ét der er skarpt (det kan man nemlig ikke altid se på den lille skærm bag på kameraet).

Men jeg bruger også en scanner til besøg på lokalarkiver og nyere arkivalier, der kan tåle at blive scannet (fotografier og gamle vejvisere f.eks.). Her har jeg en mindre bordscanner, en Canon LiDE 700, der er let og ikke større, end at den kan være i min rygsæk sammen med min bærbare computer. Scanneren drives af strøm via USB-stikket på min bærbare. Den scanner i op til A4 og låget "knækker", så man kan scanne bøger.

Der er knapper på, så man kan scanne ved ét tryk på scanneren, hvilket er en stor fordel, når man scanner mange sider (og man altså ikke skal styre den fra computeren). Den er ikke super-hurtig, men skal du have noget som er hurtigere, skal du op i en større og langt fra særligt transportabel model.

Selv om en håndscanner kan synes at være smart (VuPoint Magic Wand skulle vist være én af de bedste: http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2406978,00.asp), så kan du lige så godt bruge dit kamera, hvis du alligevel kun har behov for at scanne få ting. Og til mange scanninger – f.eks. hvis man som jeg scanner en vejviser på mange hundrede sider i ny og næ – ville jeg absolut ikke bruge sådan én: det er alt for langsomt og besværligt.

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Michael Lundegaard Augustesen

Hej Carsten,
Perfekt, det var lige sådan en anmeldelse, jeg havde brug for, for at kunne træffe valg om håndscanner eller ej.
Det bliver foto, helt klart.
Med venlig hilsen
Michael Lundegaard Augustesen

Den, der sagde "Søg og du skal finde" var ikke slægtsforsker.
www.lundegaard-augustesen.dk

John Nielsen

#8
Hej Michael

Jeg har gjort noget tilsvarende som Carsten, og behandlet 6-7 pakker en stabel på ca. 1 m.
Jeg har modificeret et almindeligt trebens stativ så kameraet kan sidde på midterrøret og pege lige ned. Stativet står så på bordet og arkivalierne ligger mellem stativbenene.
Jeg kan tage billeder af A4 til ekstra store dobbelt foliosider med et almindeligt Canon og med det forhåndenværende lys. Med zoom funktionen reguleres så arkivaliet dækker knap hele billedet.
Det går meget stærkt og resultatet er nemt læsbart.
Jeg har så en bærbar med og dumper billeder med mellemrum og checker enkelte for kvaliteten.

Jeg har også anvendt en A3 scanner, men det er langsommeligt og unødvendigt når der ikke skal OCR læses alligevel. Desuden så må man ikke scanne protokoller og man ved først om der er sådanne i når man åbner pakken.

Hilsen John Nielsen

Thestrup-Bjørn

Verner gav et link til gældende regler omkring bl.a. scanning.

Jeg tillader mig lige at fremhæve dem her

Der må ikke anvendes håndskannere, bordscannere, scanningspenne og lignende materiel, der forudsætter en hårdhændet fysisk kontakt mellem optageudstyr og arkivalier.
Der må ikke fotograferes med blitz.



Disse regler gælder vel også på de lokalhistoriske arkiver  ???
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

John Nielsen

Hej Thestrup-Bjørn

Det er statens arkiver jeg har scannet/fotograferet på.
Sålænge at der måtte laves papirkopiering måtte der også scannes.
I begge tilfælde lægges arkivaliet på en glasplade uden at øve nogen form for vold.
Så vidt jeg kan se svarer det ogå til kopieringsvejledningen.
Fremhævelsen gælder scannere som skrabes/rulles hen over arkivaliet eller hvor der anvendes scanner med arkføder.

Det er under alle omstændigheder både nemmere og hurtigere at fotografere uden blitz.

Hilsen John Nielsen

Jørgen Sørensen

Thestrup-Bjørn, Jeg er enig med dig.

Derudover syntes jeg at.

Der desværre altid er nogle, som 100% sikkert ved, at almene regler ikke gælder dem.

Citat start
Og som John Nielsen så rigtigt skriver: "Det er under alle omstændigheder både nemmere og hurtigere at fotografere uden blitz".
Citat slut

Og så fylder det endog væsentligt mindre.
Det har så den ulempe, at nogle ikke ved hvordan blitzen slås fra.

Mit eget aparat har en del "fejl", sikkert fejl 40 ;o)
Det er ikke lige meget hvordan lyset falder. Kan bedst lide dagslys
Det kan ikke tage gode billeder i dokument modus. De får en mærkelig farve.
Det bliver derfor bruges i normal modus. Og jeg ved hvordan blitzen slås fra.
Det kan indeholde flere tusinde billeder, og stadig ligge i min skjortelomme.
Det kan godt lide at jeg bruger en arkivæske eller passende bog til støtte ved fotograferingen.

Jeg har endog set en mobiltelefon, der fylder 1/3 af fotoapparatet, og tager nogle vildt gode billeder.
Venligst Jørgen - 2300

Michael Lundegaard Augustesen

#12
Tak for alle svar i tråden.
Med venlig hilsen
Michael Lundegaard Augustesen

Den, der sagde "Søg og du skal finde" var ikke slægtsforsker.
www.lundegaard-augustesen.dk