står på bar bund

Startet af Christina Jaenicke, 14 Dec 2010 - 22:43

Forrige emne - Næste emne

Christina Jaenicke

hvordan finder jeg min mormors forældres informationer når jeg kun har informationerne på min mormors fødsel fra kirkebøgerne ..

det eneste jeg har på hendes forældre...

arbejdsmand i Nørre Hylllinge Hans Sørensen 34 år og Ane Kirstine F. Kristensen 32 år



Bengt B

Vid vilket år var föräldrarna 34 resp. 32 år gamla ?

Hans Poulsen



Hej Christina

- Hvor i landet skal der mon ledes først? Amt, herred, sogn?
- Hvilket år er din mormor født - hvor- opslagsnummer - faddere - konfirmation?
- Havde din mormor søskende - hvor mange - opslagsnumre - faddere - konfirmationer?
- Var der drenge blandt disse søskende? - Har du ledt i lægdsrullen?
- Hvilken folketællinger lå FØR og EFTER din mormors fødsel?

Disse spørgsmål er af helt elementær karakter.

Du burde måske have arbejdet lidt med stoffet, før du spørger i DIS-grupper, da du snyder dig selv gevaldigt ved ikke at få den fornøjelse, det er at grave oplysningerne frem og lægge puslespillet brik for brik.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Christina Jaenicke

Hans jeg spørger jo fordi jeg ikke ved hvad jeg skal gribe i/efter for at komme det lidt dybere 

Christina Jaenicke

min mormor er født den 14 november 1918 i Nørre Hyllinge - Hyllinge sogn - Voldborg Herred.

men når jeg kun kan regne mig bagud med de informationer der står som far og mor til hende er det lidt svært at finde ud af hvor i hulen jeg skal lede i landet?
arbejdsmand i Nørre Hylllinge Hans Sørensen 34 år og Ane Kirstine F. Kristensen 32 år

Anne Mortensen

Du skriver i et andet indlæg, at du har været i gang i mange år ?
Dine spørgsmål viser, at du ville have god hjælp og gavn af et slægtsforskningskursus for at komme ind bag ved hvad det drejer sig om vedr. kirkebøger og søgning.

Bare et godt råd fra en der startede med et sådan kursus og aldrig har fortrud det.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Hans Poulsen

#6

Hej Christiana

"..de informationer der står som far og mor til hende.."

Til hende - ja, og derfor bør du gå langt bredere ud - i første omgang til søskende, alle fadderne etc.

Det gør du ved at gå 15 år frem og tilbage i forhold til din mormors fødsel - og der er to kategorier, du skal igennem, drenge og piger.

Du er i gang med forskning, og forskning tager tid - tit megen tid, da det er nødvendigt at gå i dybden og tit ad store omveje.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Christina Jaenicke

Anne, jeg har ikke mulighed eller lyst til at gå på kursus, jeg har 4 unger i huset, så derfor er det når de er beskæftiget med andet eller sover jeg har tiden  ;)
og JA; jeg har været i gang i mange år, men det har ligget stille et stykke tid, da jeg ikke har haft tid.

Jeg har for nylig opdaget man kan finde en del oplysninger på nettet, hvilket er super dejligt, jeg har bare brug for lidt hjælp hen af vejen - hvilket jeg nok ikke er den eneste der har/har haft  ;)

Hans--- Tak  ;) søskende kan det være min mor kan huske - måske  ;)
men alle de gamle er jo desværre døde, så dem kan jeg ikke trække på mere.

Mener du at jeg så hvis jeg er heldig støder på søskende ved at tjekke 15 år frem og tilbage fra min mormors fødsel og på den måde måske finde bedre data på mormors far og mor end dem jeg har lige nu?

Leif Sommerdal

Citat fra: Christina Jaenicke Dato 14 Dec 2010 - 23:06
min mormor er født den 14 november 1918 i Nørre Hyllinge - Hyllinge sogn - Voldborg Herred.

men når jeg kun kan regne mig bagud med de informationer der står som far og mor til hende er det lidt svært at finde ud af hvor i hulen jeg skal lede i landet?
arbejdsmand i Nørre Hylllinge Hans Sørensen 34 år og Ane Kirstine F. Kristensen 32 år


Du må i gang med folketællinger

Mvh
Leif
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Hans Poulsen

#9

Hej Christina

"Mener du at jeg så hvis jeg er heldig støder på søskende ved at tjekke 15 år frem og tilbage fra min mormors fødsel og på den måde måske finde bedre data på mormors far og mor end dem jeg har lige nu?"

Om du er heldig eller ej, tør jeg ikke udtale mig om. Hvis du positivt véd, at din mormor var enebarn, og at der aldrig havde været små søskende, der døde kort efter dåben, ja, så finder du ikke noget, men der er håb om, at der et eller andet sted står et eller andet, der afslører, hvem dine mormors forældre var.

Det er den måde, andre går frem - det kræver tid og knofedt og er ikke klaret i løbet af få aftner.

Stor respekt for en ung mor med fire rollinger om benene - nyd den glæde, og glæd dig over, at kilderne ingen veje løber,

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Christina Jaenicke

Citat fra: Leif Carsten Nielsen Dato 14 Dec 2010 - 23:25
Citat fra: Christina Jaenicke Dato 14 Dec 2010 - 23:06
min mormor er født den 14 november 1918 i Nørre Hyllinge - Hyllinge sogn - Voldborg Herred.

men når jeg kun kan regne mig bagud med de informationer der står som far og mor til hende er det lidt svært at finde ud af hvor i hulen jeg skal lede i landet?
arbejdsmand i Nørre Hylllinge Hans Sørensen 34 år og Ane Kirstine F. Kristensen 32 år


Du må i gang med folketællinger

Mvh
Leif

sidder med dem nu, men der er ikke helt held i dem.. men nuu ser jeg dem lige igennem ..
for BØR alle være "fanget" i et år eller kan man tage flere efter fødsels året og være heldig der??

Christina Jaenicke

Citat fra: Hans Poulsen Dato 14 Dec 2010 - 23:31


Hej Christina

"Mener du at jeg så hvis jeg er heldig støder på søskende ved at tjekke 15 år frem og tilbage fra min mormors fødsel og på den måde måske finde bedre data på mormors far og mor end dem jeg har lige nu?"

Om du er heldig eller ej, tør jeg ikke udtale mig om. Hvis du positivt véd, at din mormor var enebarn, og at der aldrig have været små søskende, der døde kort efter dåben, ja, så finder du ikke noget, men der er håb om, at der et eller andxet sted står et eller andet, der afslører, hvem dine mormors forældre var.

Det er den måde, andre går frem - det kræver tid og knofedt og er ikke klaret i løbet af få aftner.

Stor respekt for en ung mor med fire rollinger om benene - nyd den glæde, og glæd dig over, at kilderne ingen veje løber,

Venlig hilsen
Hans

hun var ikke enebarn - mener jeg  ;)
men har mailet min mor om evt fætre og kusiner på den side..

Leif Sommerdal

Du bruger forhåbentlig ddd.dda.dk

Mvh
Leif
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Lene Martens

Hej Christina

Hvis du kigger på din mormors dåb i kirkebogen, ser du ude i højre kolonne, vielsesdato og sted for Erna Sørensens forældre.

Ved vielsen vil der være data vedr dine oldeforældre deres forældre.

På med vanten :)

mvh Lene


Christina Jaenicke

Citat fra: Lene Martens Dato 14 Dec 2010 - 23:36
Hej Christina

Hvis du kigger på din mormors dåb i kirkebogen, ser du ude i højre kolonne, vielsesdato og sted for Erna Sørensens forældre.

Ved vielsen vil der være data vedr dine oldeforældre deres forældre.

På med vanten :)

mvh Lene

Lene du er min nye helt  ;)
der står dato på og umiddelbart Hyllinge , men jeg kan ikke finde dem i kirkebøgerne fra det årstal  :(

Leif Sommerdal

#16
Citat fra: Christina Jaenicke Dato 14 Dec 2010 - 23:52
Citat fra: Lene Martens Dato 14 Dec 2010 - 23:36
Hej Christina

Hvis du kigger på din mormors dåb i kirkebogen, ser du ude i højre kolonne, vielsesdato og sted for Erna Sørensens forældre.

Ved vielsen vil der være data vedr dine oldeforældre deres forældre.

På med vanten :)

mvh Lene

Lene du er min nye helt  ;)
der står dato på og umiddelbart Hyllinge , men jeg kan ikke finde dem i kirkebøgerne fra det årstal  :(

Der stod 15/12 1908, så det var samme forrige kirkebog.

Opslag 145

/Leif

Det kræver en smule grundighed og øje for peditesserne at dyrke denne sport
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Leif Sommerdal

Citat fra: Christina Jaenicke Dato 14 Dec 2010 - 23:52
der står dato på og umiddelbart Hyllinge , men jeg kan ikke finde dem i kirkebøgerne fra det årstal  :(

Når du skriver "det årstal" så gør et til en vane at skrive hvilken dato du har læst. Du kunne jo have læst forkert, så er det nemmere for os andre at vejlede dig.

Mvh
Leif
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Christina Jaenicke

Citat fra: Leif Carsten Nielsen Dato 14 Dec 2010 - 23:55
Citat fra: Christina Jaenicke Dato 14 Dec 2010 - 23:52
Citat fra: Lene Martens Dato 14 Dec 2010 - 23:36
Hej Christina

Hvis du kigger på din mormors dåb i kirkebogen, ser du ude i højre kolonne, vielsesdato og sted for Erna Sørensens forældre.

Ved vielsen vil der være data vedr dine oldeforældre deres forældre.

På med vanten :)

mvh Lene

Lene du er min nye helt  ;)
der står dato på og umiddelbart Hyllinge , men jeg kan ikke finde dem i kirkebøgerne fra det årstal  :(

Der stod 15/12 1908, så det var samme forrige kirkebog.

Opslag 145

/Leif

Det kræver en smule grundighed og øje for peditesserne at dyrke denne sport

Leif, nu er jeg helt og aldeles forvirret, der er da ikke nogen af mine slægtningen der...
eller også forstår jeg ikke det du vil have mig til

Christina Jaenicke

Citat fra: Leif Carsten Nielsen Dato 15 Dec 2010 - 00:00
Citat fra: Christina Jaenicke Dato 14 Dec 2010 - 23:52
der står dato på og umiddelbart Hyllinge , men jeg kan ikke finde dem i kirkebøgerne fra det årstal  :(

Når du skriver "det årstal" så gør et til en vane at skrive hvilken dato du har læst. Du kunne jo have læst forkert, så er det nemmere for os andre at vejlede dig.

Mvh
Leif

jeg har prøvet at få dokumentet her ind, men det er for stort..
men jeg læser årstallet på fødsels anmeldelsen som 15-12-1904 - eller 15-12-1909, men ingen af stederne finder jeg de to forældre til min mormor gift

Leif Sommerdal

Kirke Hyllinge 1892-1911 opslag 145 nr 5.

Ungkarl af Torkildstrup
Hans Sørensen
Fødet 21 juli 1884 i ferslev/Fenslev? by
og Sogn, søn af Husmand i
Ferslev Jens Jørgen Sør-
ensen og hustru Hanne
Johansen 24 år  

...... osv

Er det ikke dine?

Mvh
Leif
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Leif Sommerdal

Citat fra: Christina Jaenicke Dato 15 Dec 2010 - 00:13
jeg har prøvet at få dokumentet her ind, men det er for stort..
men jeg læser årstallet på fødsels anmeldelsen som 15-12-1904 - eller 15-12-1909, men ingen af stederne finder jeg de to forældre til min mormor gift

Drop at lægge de dokumenter ind. Angiv hvilke - inkl opslag, så finder vi dem selv

Og der står 15/12 1908

Mvh
Leif

Det var det med detaljerne igen. Du må være mere omhyggelig
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Christina Jaenicke

tak tak, jeg kan da ikke være mere omhyggelig når jeg læser det som 04 eller 09  ;)

Christina Jaenicke

Citat fra: Leif Carsten Nielsen Dato 15 Dec 2010 - 00:15
Kirke Hyllinge 1892-1911 opslag 145 nr 5.

Ungkarl af Torkildstrup
Hans Sørensen
Fødet 21 juli 1884 i ferslev/Fenslev? by
og Sogn, søn af Husmand i
Ferslev Jens Jørgen Sør-
ensen og hustru Hanne
Johansen 24 år  

...... osv

Er det ikke dine?

Mvh
Leif

det ser godt nok sådan ud  ;)

jeg bukker mig i støvet for dine fødder  ;) hold da op.. klapper  ;)

Eli Lothardt Dahl

Hej Christina

Hvis jeg var dig, ville jeg prøve folketællingerne på AO.

Hyllinge 1921 ligger under Københavns amt, og der er ca. 70 opslag, ikke uoverkommeligt.!!!

På grund af dine fire børn har jeg gjort arbejdet, og fundet din familie på opslag 35 og 36.

Hans er født i Terslev og Ane i Ishøj
Venlig hilsen

Eli-Grenaa

Lene Martens

Prøv at se Folketællingen 1916 på AO for København, Voldborg, Kirke Hyllinge. På opslag 25 finder du Hans Sørensen med familie, lidt flere søskende til din mormor.

mvh Lene

Leif Sommerdal

Hvis du ser på fødslen, hvor der stod 1908 - som jeg også læste som 04 eller 09, så kig i linien nedenunder. Der står 1908 - og pludselig kan man se, at der også står 1908 ved din registrering.

Husk - de var temmelig præcise med deres optegnelser - sådan da - så hvis man ikke kan finde oplysningerne - så må man se igen. Det er altid en god iden at se på andre optegnelser af samme præst, så finder man mønstret i hans håndskrift.

Mvh
Leif
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Leif Sommerdal

Citat fra: Eli Lothardt Dahl Dato 15 Dec 2010 - 00:24
Hej Christina

Hans er født i Terslev og Ane i Ishøj

Det stod også under Vielsen. Deres forældre stod der endda også

Mvh
Leif Nielsen
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Berit Hansen

Hej Christina!

Har fulgt lidt med på sidelinien!

Hvis der er noget du ikke kan læse på en side eller er usikker på, om der står det eller det, så kig dig omkring på siden og se, om der er noget der ligner, så finder man som oftest ud af hvad der står.

Ikke for at blande mig, men bare et lille tip!

Venlig hilsen
Berit - 3050

Leif Sommerdal

Godt tip  ;)

Mvh
Leif

Jeg var bare lidt hurtigere  ;D
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)