Kolonien Wronsbezynek, russisk Polen

Startet af Birgitte Schiøler Kallehauge, 14 Dec 2010 - 20:37

Forrige emne - Næste emne

Birgitte Schiøler Kallehauge

Jeg er stødt på et stednavn i Polen, som jeg ikke kan finde refereret på nettet:

"Kolonien Wronsbezynek, russisk Polen".

KB Magleby Sogn, Stevns Herred, Præstø Amt vielser, opslag 159, nr. 9, d. 30. December 1916.

Her figurerer stednavnet for såvel brudgommen og bruden som deres respektive ophav.   

Jeg er med på, at Polen ikke eksisterede som selvstændig stat frem til 1918 og jeg har fundet et lidt utydeligt kort, der viser, hvor grænsen mellem den tyske og russiske del gik.

http://www.bornholmsmuseum.dk/skole/polen/polakker-i-danmark.htm

De aner, jeg leder efter, skulle efter sigende "have boet tæt ved grænsen til Tyskland".

Jeg har kig på familierne "Spring" og "Eichhorst", der optræder i FamilySearch.org i byerne "Dabai" og "Chojny", der ligger tæt ved byen "Kolo", som efter min opfattelse (jf. kortet) må have ligget i den russiske del og dermed tæt ved den tyske grænse. Der figurerer to søstre "Okowicz", der giftede sig hhv. med en "Spring" og en "Eichhorst" i 1800-tallet. Denne relation mellem de to familier bekræfter mig i, at jeg har fat i noget af det rigtige. Det ene par fik sønnen "Julius Eichhorst", men han giftede sig med en " Wilhelmine Mund", så jeg mangler stadig det endegyldige bevis.


På forhånd tak for hjælpen.

Mange venlige hilsner
Birgitte Schiøler Kallehauge

Eva Morfiadakis

Bisztynek [biʂˈtɨnɛk] (German: Bischofstein, Lithuanian: Vanagėnai) is a town in Bartoszyce County, Warmian-Masurian Voivodeship, Poland, with 2,555 inhabitants (2004)

Den sista delen av ordet som du funnit påminner om Bisztynek.

Eva Morfiadakis
Eva M

Eva Morfiadakis

Efternavn:  Spring Fornavn:  Rudolf
Erhverv:  Arbejdsmand Fødelokalitet:  Zagorowie
Føderegion:  Polen Fødeland:  Rusland
Fødselsår:  1896 I DK fra:  1912
Bopæl, lokalitet:  Magleby-Stevns Amt, region:  Præstø Amt
Lov af:  04 04 1928 Tillæg:  A
Løbenr:  744

Det här måste väl vara brudgummen som får danskt medborgarskap.

Eva M
Eva M

Birgitte Schiøler Kallehauge

Hej Eva,

Tak for input.

"Bisztynek" ligger noget længere fra Poznan og den gamle tyske grænse og har ikke rigtigt nogen umiddelbar sammenhæng med de forekomster, jeg har fra familysearch.org. Jeg har ikke nogen mulighed for at afgøre om "Bisztynek" er det korrekte fødested. 

Jeg har fat i de danske kilder, der er tilgængelige på nettet omkring Rudolf Spring. Kirkebøger og Folketællinger m.m. på DDD. Men jeg kan altså heller ikke finde noget, der hedder "Zagorowie" i Polen.

Nu har jeg fundet en by/vej/sted, der hedder "Wrabczynek" som ligger i nærheden af byen "Zagórów" ikke langt fra Poznan. Gad vide om det er godt nok!?

Der er 76 km. mellem "Zagórów" og "Dabie". Det er vel ikke urealistisk, at en søn flytter det antal km for at gifte sig.

Jeg tror, jeg må kortlægge forekomsterne af fødestederne på "Spring" og "Eichhorst" fra familysearch.org mere nøje.


Mvh
Birgitte