Vidner efterlyses: Drukneulykke Furesøen 4/11 1940

Startet af Ole Aaquist Johansen, 14 Dec 2010 - 18:10

Forrige emne - Næste emne

Ole Aaquist Johansen

Min mors bror druknede som 17-årig sammen med 6 andre jævnaldrende KFUM og KFUK spejdere ved en frygtelig ulykke på Furesøen d. 3/11 1940.

Min mor var 14. Tiderne var anderledes. Mine forfærdede mor-forældre har - sikkert for at skåne hende - lagt låg på alt. For min mor, som i dag er 84, står den periode som indhyllet i tåge. Og hun mindes ikke, at der nogensinde senere blev talt om det.

Ingen tvivl om, at min mormor og morfar har haft forfærdelige skyldfølelser, idet medierne i mange uger efter bebrejdede, at de unge mennesker tog afsted i 2 kanoer i et vejr, som var helt umuligt i forhold til kano-sejlads

Via Politikens arkiver er jeg nu i gang med at læse de mange artikler fra den for min mor og mine morforældre forfærdelige tid. Og hermed til mit ærinde:

Der omtales nogle hovedvidner til ulykken samt nogle nøglepersoner indenfor efterforskningen. Ligesom de 7 ofres navne er nævnt. Mit formål med dette indlæg er at høre, om der sidder andre brugere af dette forum, som på en eller anden måde er efterkommere af nogle af disse personer, og som måske kan bidrage med erindringer. I så fald vil jeg være meget interesseret i at høre fra jer.

Min morbror var Svend Aaquist, 17 år, Klausdalsbrovej 110, Søborg

De øvrige 6 ofre var:

Helge Balslev, 19 år, Alsikkemarken 14, Søborg
Poul Ejnar Poulsen, 17 år, Gorkis Allé 11, Søborg
Torben Carl Panild, 17 år, Carl Blocks Allé 11, Søborg
Marianne Esther Seest, 16 år, Brogårdsvej 44 B, Gentofte
Jytte og Bente Hartvig Olsen, hhv 18 og 17 år, Søborghus Allé 8 Søborg

Hovedvidnet var iflg. Politiken de næste dage "Kommunelærer Nielsen", som så de 2 kanoer, mens han var på fisketur ud for Nørreskoven i sin egen båd. Han bidrog til rekonstruktionen af ulykken med meget præcise vidneudsagn og med tegning af et kort over kanoernes rute. (Vedhæftet)

Et andet vidne, som var den første, der alarmerede politiet, var Ingeniør Svend Richter, som fra sin have på Furesøvej i Holte så de 2 tomme kanoer drivende med bunden i vejret.

Politikommisær Heilmann fra Lyngby Politi var leder af det første efterforskningshold, som rykkede ud efter Svend Richters alarm.

Kanoklubben Qui havde bådehus ved Nybro, og det var derfra de 6 var taget afsted. Et rørende billede viser de 7 cykler stående efterladt op ad bådehuset (Vedhæftet). Hvis nogen har erindringer om bådeklubben Qui, vil jeg da også meget gerne høre nærmere.

Jeg vil forøvrigt lige tilføje, for at lette min mormor og morfar lidt, at de 7 unge mennesker havde holdt deres mission hemmelig - i hvertfald overfor deres forældre, som troede, de var taget på cykeltur til Holte. Så den megen snak efterflg. om det utilstedelige i, at forældre havde tilladt sådan en tur i sådan et vejr på Danmarks farligste sø har været vanvittigt hårdt for dem.

Jeg er klar over, at dette er et virkeligt langskud - muligvis et blindskud. Men nogen gange giver sådanne skud jo overraskende points, så............
:)

Med venlig hilsen

Ole Aaquist Johansen
Ramløse




[vedhæfting slettet af admin]

Hans Poulsen

#1

Hej Ole

En lille sidespring:

"Via Politikens arkiver...".

Hvis du har lejlighed til at besøge Det Kongelioge Bibliotek, Avissamlingen, får du adgang til alle landets aviser - samt adskillige udenlandske.

Venligheden og hjælpsomheden på Avissamlingen er stor, men det kan somme tider knibe lidt med plads ved fremviserne, da mange studerende benytter gamle aviser i deres studier.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Ole Aaquist Johansen

Hej Hans.

Tak for din besked. Og - jo tak - jeg ved det. Og jeg har efterhånden samlet sammen til ½ år i bivuak på diverse arkiver.

Men jeg er - som sikkert mange andre - ramt af DD (digital dovenhed)  som i skøn forening med den altomsiggribende travlhed gør, at man sidder her bag skærmen, når man lige synes, man skal finde lidt nyt. Og dermed puffer man forventninger over på en hel masse andre.

Men så vil jeg igen sige: Hold da op! For en fantastisk hjælp, jeg har fået her inde i DIS med fornyelse. Det er ret fantastisk. Og det gør så lige, at man tænker: Jeg prøver lige igen.

Men - som sagt - du skal have tak. Og mon ikke, det er dér, jeg ender? Som jeg skrev, så er det her et langskud.

mvh Ole Aaquist Johansen

Lis Holm

Hej Ole,
det var dog en frygtelig begivenhed !!

Det er godt nok et langt skud, men jeg må indrømme, at jeg blev helt "tændt" og gik i tænkeboks.
Jeg kender ikke de omtalte personer, men har et par ideer til dig om, hvordan du kan finde frem til nulevende familiemedlemmer - børn af evt. søskende.

Det kræver at du "letter dig fra skærmen", men det kan jo være det værd!

Da det berører nulevende personer, foretrækker jeg at skrive til dig privat, er det OK?

vh
Lis Holm 2730  :)

Ole Aaquist Johansen

Kære Lis.

Du er meget velkommen.

oleaaquist@email.dk

mvh Ole

Lis Holm

Hej Ole,
har lige sendt en mail til dig.

vh
Lis Holm 2730 :)

Anette Eriksen

#6
Slettet da svaret fremgår længere oppe.

Lis Holm

Hej på tråden,

på Anettes opfordring:

her er, hvad jeg har foreløbig har fundet ud af i de indledende øvelser med de unge druknede:
(Jeg mangler Helge Balslev, kommer nok på et senere tidspunkt)

Jeg forfulgte teorien om, at de nok var konfirmerede i Søborg et par år før ulykken:

1. Poul Erik (ikke Ejnar) Poulsen, født 19/8 1922 på Falsters Allé i Søborg ( Søborggård KB 1917-1923,#61). Forældre: Johannes Jørgen Poulsen og hstr. Charlotte Amalie, f. Rasmussen.
Fundet via konfirmation 4/4 1937(Søborggård KB 1936-1944,# 12).
FT 1925, # 115 - Falsters Allé 7

2. Torben Carl Panild, født 14/12 1923 (Søborggård KB 1923-1927, # 11)
Forældre: Carl Christian Panild og hstr.Agnes, født Sengebusch.
Fundet via konfirmation 16/4 1939 (Søborggård KB 1936-1944,#30)
FT 1925, # 87 Carl Blochs Allé  11

3. Jytte og Benthe Hartvig Olsen

Jytte født 16/4 1922 i Sions sogn (Sions KB 1917-1926,#156) Fundet via hendes konfirmatian 25/10 1936 ( Søborggård KB 1936-1944,#95)

Benthe født 3/11 1923 i Sions sogn (Sions KB 1917-1926,#207), fundet via hendes konfirmatin 3/4 1938 (Søborggård KB 1936-1944,#95).

Forældre var: Alexander Hartvig Olsen og hstr.Ida Louise Ella, f.Bärenfeldt.

Ved begges føsler bor familien Jagtvejen 199. FT 1925 smst # 1988

og den sidste - i dag:

Marianne Esther Seest
Født 8/4 1924 (Søborggård KB 1923-1927,#80)
Forældre var : Knud Taggård Seest og Ellen Zoega .
FT 1930, Niels Finsens Allé  13,  #2270 viser hele familien.


vh
Lis Holm 2730  :)

christian poulsen

Hej Ole

Såvidt jeg kan se har du fundet frem til vidnerne via aviserne. Der må jo være en politisag på ulykken. I den kan der sagtens optræde flere vidner, der er afhørt af politiet.

I forbindelse med forskning i min slægt, har jeg i flere tilfælde brugt politiprotokollerne. De er meget grundige og bygger på forhør af mange vidner. For dit vedkommende må du kunne finde protokollen på Landsarkivet på Jagtvej.

Med venlig hilsen
Christian Poulsen

http://www.maglekilde.dk