Afrikanske børn "importeret" til Danmark fra kolonierne på Slavekysten/Guinea

Startet af Ruby, 14 Okt 2012 - 23:53

Forrige emne - Næste emne

Ruby

Mon nogen har en idé om, hvordan jeg kommer videre med følgende:

Sognepræsten Lars Lund blev i 1783 blev kateket i den danske koloni Guinea (det nuværende Ghana - tidl. også kaldt Slavekysten). I 1789 tog han med sin familie hjem til Danmark, hvor han blev sognepræst i Holbæk - Udby (Randers). Med sig bragte han 2 afrikanske børn, som blev døbt (og ved den lejlighed fik navnene Tobias Christopher og Sara Christiana) og konfirmeret i Danmark. De var tjenestefolk hos sognepræsten.  Tobias Christopher blev gift dansk. Mange spørgsmål melder sig, fx.: Hvorfor tog præsten de to børn med hjem? Var det 2 børn, som han "reddede" for slaveri? Eller var der tale om, at han ved at tage disse med hjem fik arbejdskraft, der var billigere end dansk arbejdskraft? Havde han simpelthen selv købt de to børn? Eller var der tale om ren godgørenhed? Og ikke mindst: Hvad var de to børns historie?

Mon nogen har idéer til, hvordan jeg kan finde ud af mere omkring børnenes historie? Har de været opført som passagerer i skibslister, og hvor finder jeg disse? Mon der står noget om disse i rapporter el. lign.? Mon de blev "registreret" i Danmark som "nye danske borgere", og hvor søger jeg disse oplysninger? Osv. Osv.

På forhånd tusind tak for ethvert input!

Venligst
Helle Ruby

Knud Madsen

Bare for at tage hul på emnet:

I 1700-tallet var det på mode blandt de europæiske kongehuse at have en morian (en sort) som page. Det var spændende og kuriøst. De blev hentet til Europa, oftest som børn, så var de vel nemmere at opdrage. Nogle kom fra Vestindien.

Hvad der er mode blandt de kongelige, bliver mode hos de adelige og siden i lavere samfundslag.

Jeg tror nu ikke "din" præst har taget de to børn med sig, fordi det var kuriøst. Måske havde børnenes forældre været præstens tjenestefolk og var døde. Børnene blev næppe udnyttet mere end danske børn risikerede. Drengen har måske fået en håndværkeruddannelse.

Jeg mener i øvrigt, at emnet tidligere har været behandlet i dette forum.

V.h. Knud Madsen




Mette Lund

Med venlig hilsen

Mette Lund
Moderator

Ruby

Hej - og tak til jer begge!

Ja, jeg har for et års tid siden efterlyst hjælp til at komme videre med disse i forummet "Aneefterlysning". Jeg har netop med vilje nu lagt et nyt opslag under "Metode og teknik", fordi jeg specielt søger bud på, hvordan jeg tackler dette emne. Jeg har skrevet til Rougsø Lokalarkiv i håb om, at de ligger inde med yderl. oplysninger. Ligeledes har jeg kontaktet en seniorforsker på Nationalmuseet, som netop beskæftiger sig med Guinea-kolonien. Men jeg tænkte, at andre måske har stået med en lignende problematik og har bud på, hvordan jeg griber sagen an.

En kateket på en dansk koloni underviste bl.a. de mulatbørn, der "kom ud af" koloniskabet (dvs. børn af danske mænd og afrikanske kvinder). Dem var der temmelig mange af i Guinea, og der blev sendt penge fra Danmark til deres forsørgelse og "oplæring" i den kristne tro. Måske har "mine" afrikanske børn været af denne gruppe. Det kan også tænkes, at præsten først har taget børnene til sig på rejsen hjem - formodentlig er denne foregået med et af slaveskibene - over Vestindien og derfra videre hjem til Danmark. Der kan være sket ting undervejs, som har gjort, at præsten tog børnene med hjem.

Venligst
Helle

Eva Morfiadakis

http://sv.metapedia.org/w/Svenska_kolonier


Danmark köpte de svenska kolonin vid Guldkusten. Kanske kan du finna arkivalier på Rigsarkivet.

Eva M
Eva M

Hans Poulsen



Hej Helle

I går, søndag, brugte jeg temmelig lang tid på at forberede et svar til dig, og det var min mening senere i dag at fortælle, hvad jeg havde fundet ud af og ikke havde kunnet finde ud af.

Efter at have set, at du tidligere har haft en alenlang tråd med 20 - 25 indlæg om emnet, føler jeg mig grundigt til grin, og jeg vil opfordre dig til en anden gang at respektere andres tid og kræfter.

Jeg forlader din tråd her.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Ruby

Kære Hans -

Jeg håber, at du alligevel læser dette. Jeg beklager mange gange, at jeg ikke fik henvist med det samme til den tidligere tråd! Jeg har ingen ønsker om at holde hverken dig eller andre for nar! Sagen er, at jeg selv opfatter mine spørgsmål som af en anden art end besvaret i den første tråd - det er også derfor, jeg har lagt spørgsmålene under "Metode og teknik". I den første tråd fik jeg rigtig god hjælp til at finde Tobias Christopher og dele af hans efterslægt. Dette har jeg været super taknemmelig for! Men jeg søger stadig gode bud på, hvordan jeg griber an at finde mere om baggrunden for hans rejse til Danmark, præstens motivation for at tage ham med hjem og dagliglivet for et par afrikanere i Holbæk, Randers. Jeg syntes derfor, at det ville være relevant at lægge dette under "Metode og teknik", men burde naturligvis med det samme have linket til den gamle tråd også.

Ethvert input omkring Tobias modtager jeg naturligvis med kyshånd og stor taknemmelighed - og nej, jeg ønsker ikke at spilde hverken din eller andres tid!

Mange hilsner
Helle

Ruby

PS! Men Hans, hvis du læser mine spørgsmål i mit første indlæg i denne tråd en gang til, så vil du se, at disse spørgsmål netop ikke blev besvaret i den første tråd, og at de i høj grad handler om, hvordan jeg griber det videre forløb an.

Hans Poulsen



Hej Helle

Tak for din reaktion - jeg har taget dine ord til mig, og der er ingen *hard feelings* fra min side.

Jeg håber, at du får et fyldestgørende svar på emnet, som i sandhed er både gådefuldt og interessant. Du tilgiver mig forhåbentlig, at jeg ikke går dybere i sagen, men kaster mig over andre opgaver.

Kan jeg en skønne dag hjælpe dig med svar på andet, vil jeg i det mindste forsøge på det.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Ruby

Hej Hans -

Naturligvis "tilgiver" jeg dig det  ;D!

Ja, jeg synes også, at denne vinkel på Tobias er interessant, men måske ikke så let at få svar på. Jeg håber på, at nogen har gode idéer til, hvordan han liv kan belyses yderligere....

Mange hilsner
Helle

Hanne Fisker

Hej Helle Ruby

Holbæk, Randers? Så skulle du måske lige prøve om Randers Lokalarkiv kan hjælpe dig!
De holder til i Kulturhuset på Østervold i Randers midtby.

Mvh
Hanne Fisker

Mia Gerdrup

Hej Helle,

Kateketen Lars Lund er vel blevet udsendt af en eller anden kirkelig organisation. Så spørgsmålet er vel om det ikke er den vej du skal?

Der ligger vel en offentlig beslutning bag udsendelsen af Lars Lund, men jeg har ikke kendskab nok til perioden til at vide hvem der stod bag.
Et forslag kunne være at kontakte det danske missionsselskab og spørge, om man der har kendskab til udsendelseprocessen til kolonierne?

Nu er vi godt langt tilbage i tid, og mange dokumenter kan være gået tabt, men har du undersøgt om der findes en liber daticus (populært kaldet Præstens dagbog) for Lars Lund? Eller for kolonien Guinea/Ghana?

Og så en personlig bemærkning, - jeg tror hverken at han tog børnene med hjem for at have arbejdskraft eller for at kunne "pynte" sig med sorte tjenestefolk. Som udsendt præst, har han formentlig ment at han på alle måder redede disse børn - især på det sjælelige område.

Mia Dahl Gerdrup
slægtsforsker og lokalhistoriker
- med særlig interesse for 4793 Bogø

Ruby

Hej begge -

...og tak for jeres respons!

Jeg har haft fat i Rougsø Lokalarkiv. Her havde man ikke yderl. viden om "sagen", men deres ældste medarbejder mente at kunne huske, at have fået at vide, at præsten tog børnene til sig, som var de hans egne. I folketællingen 1801 står de anført som tjenestefolk hos præsten, men......et eller andet skulle der jo stå.... :-) Jeg håber, at dette er korrekt - det er i hvert fald en rar tanke. Nu er det jo sådan, at præsters opfattelse af kristen levevis og idealer dengang nok ikke helt var som i dag. Der er mange beretninger om overordentligt fordrukne og ikke mindst meget voldelige præster udsendt til de danske kolonier i tidens løb. Derfor tror jeg ikke, at man nødvendigvis kan gå ud fra, at når der var tale om en præst, så tog han børnene til sig af medmenneskelige hensyn. MEN når dette er sagt, så vil det være en dejlig vinkel på historien, hvis det forholder sig således, at han rent faktisk tog børnene med til Danmark for at "redde" dem eller/og deres sjæle.

Nej, jeg har ikke undersøgt, om der findes en liber daticus - jeg har ikke før hørt om sådanne, men det ville jo være helt fantastisk, hvis der eksisterer en sådan. Hm......Rigsarkivet?

Jeg vil tro, at Lars Lund er udsendt af "folkekirken" og/eller staten som sådan. Måske eksisterer der bispe-arkivalier el. lign., hvori kan findes yderl. herom. Rigsarkivet?

Og så for lige at holde historien opdateret: Jeg er nået frem til, at Lars Lund med familie og afrikanere formodentlig er sejlet via Vestindien på slaveskibet Fredensborg II (en del gengivelser af tegninger af dette skib kan googles). I hvert fald vendte dette tilbage fra færd i 1789, hvor også Lars Lund kom tilbage til Danmark, og jeg har ikke (ved bare at google) kunnet finde andre skibe fra Guinea, der vendte hjem det år. Så der må være nogle passagerfortegnelser, skibslister el. anden, der kan belyse hjemrejsen yderligere. Det må vel også være på Rigsarkivet, at sådant kan findes (?). Det vil være rart at kunne konstatere, om børnene har været på vej med hjem til Danmark helt fra Guinea, eller om de er kommet til fra skibets last af slaver på hjemrejsens første del - turen til Vestindien. Måske er de købt fri af Lund - evt. på skibet eller måske ligefrem i Vestindien. Uanset hvad, vil det være skønt at kunne finde frem til, så jeg må hellere se, om en klog arkivar på Rigsarkivet måske er villig til at hjælpe mig videre.

Mange tusind tak for gode input!

Venligst
Helle

Mia Gerdrup

Hej Helle,

Prøv også at spørge på Handels- og Søfartsmuseet i Helsingør http://www.maritime-museum.dk/
De har en hel del optegnelser og arkivalier.

De udgiver en årbog, hvori der også findes en række artikler - måske noget af interesse:

http://www.jmarcussen.dk/maritim/hs/artikler.html

Mia Dahl Gerdrup
slægtsforsker og lokalhistoriker
- med særlig interesse for 4793 Bogø

Ruby

Hej Mia -

Meget spændende - jeg kaster mig over det med det samme :-)

I øvrigt har jeg netop fundet ud af, at Nygaard på sin seddel om præsten Lars Lund skrev, at han var udsendt af kongen til Guinea. Altså var det kongen, der officielt stod bag udsendelse af kateketer.

Tusind tak Mia!

Mange hilsner
Helole