Ane efterlysninger på mange

Startet af A. H., 13 Okt 2012 - 21:09

Forrige emne - Næste emne

A. H.

Jeg har virkelig problemr med at finde mine aner, for alle børn hedder omtrent Hermansen, men det gør deres forældre ikke.

Det starter med Henry Arthur Hermansen         født 24-12-1896 på den kgl fødselstiftelse
                                                                   død  30 aug 1934   kbh
                                                                   gethesemane kirke,
mangler forældre til ham.

Dagmar Kristine Hermansen født Madsen           født.24-01-1894  den kgl fødselstiftelse
                                                                    død  01 02 1944   blegsamshospitalet
                                                                    bisat 06-02-1944   søndermark krematorium
dalbr af nr 56 død af difterritis ved ikke hvad det betyder??
 
Min farmors plejebedsteforældre Herman Hansen født 18-04-1824 benløse sorø ringsted
                                                                     død  17-08-1898 (skifteretsattest 17 august 1898) kan ikke finde den ønsker hjælp til at finde denne kirkebøger 1892-1902 benløse/ringsted/sorø opslag 170 nederst.
                                                                     begravet 21-08-1898 benløse kirkegaard.

Så er der børn til Maren Olsen og Herman Hansen  som alle hedder Hermansen og de er søstre og brødre til lars Peter Hermansen,jeg ønsker flere oplysninger om.

Karen Marie Hermansen                                      født 21-11-1861
                                                                      døbt 18-05-1862
                                                             konfirmeret  1875 kan ikke finde datoen, mangler lidt hjælp tak og hvis hun evt var gift.det er kirkebøger 1855-1882 benløse/ringsted/sorø.

Niels Peter Hermansen kirkebog 1855-1882 benløse/ringsted Sorø
opslag 101 nr 8                                                født 08-02-1855
                                                                      døbt  08-06-1855  

Oline Christine Hermansen                                  født  24-12-1865
                                                                       døbt  13-02-1866
                                                             konfirmeret    1868 mangler datoer
kirkebog 18-55-1882 opslag 100 nr 6.

Søster til Niels peter, Lars peter og karen Marie hermansen Oline Christine halssøstre og brødr til min farmor Dagmar



     
               
                                                                                             


Else Skovbo Jensen

Det ville nok have været bedre, hvis du kun havde bedt om hjælp til en enkelt af personerne og så senere have bedt om hjælp til andre i nye henvendelser. Det virker lidt forvirrende med alle de navne.
Jeg har kun forsøgt at finde noget om Henry Arthur Hermansen.
Han er i Politiets registerblade


http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1772896&searchname=polit_simple

Du skriver selv, at han er død i Getsemane sogn 30. august 1934. Hvis du havde slået ham op på AO på opslag 96, ville du have fundet navn på hans kone og på hans forældre.


med venlig hilsen
Else

A. H.



Else

Jeg vidste godt hvem hans kone er , og de har en søn min afdøde far, men kender ikke alle kildesøgninger der bruges. hvad er AO??

men tak for oplysningen :D

Eli Lothardt Dahl

Hej Anitta

et godt råd: køb slægtsforskning på nettet af Gitte Christensen og Kathrine Tobiasen. Den koster ca. 100 kroner.

Her finder du oplysninger om kirkebøger (AO), folketællinger (DDD), Family Search (FS), Nygaards sedler og politiets registerblade m.m.m.
Venlig hilsen

Eli-Grenaa

A. H.

Hej Eli

Jeg vil straks bestille bogen, tak for rådet.


Bente Ougtvig Dyrstad

Hejsa


Det er altid rart at se familien samlet


Samtlige personer i husstanden

Sorø, Ringsted, Benløse, , et hus, 24. fam 2 fam, FT-1860, D2367
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Herman Hansen 37  Gift husfader indsidder daglejer  Valsølille Sorø Amt
Maren Olsen 37  Gift hans kone  Benløse Sogn
Hans Hermansen 6  Ugift deres barn  Benløse Sogn
Niels Peter Hermansen 5  Ugift deres barn  Benløse Sogn
Lars Peter Hermansen 2  Ugift deres barn  Benløse Sogn
 
--------------------------------------------------------------------------------


Samtlige personer i husstanden

Sorø, Ringsted, Benløse, Beenløse sogn, et huus, 5 F2, FT-1880, B0468
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Herman Hansen 56  Gift huusfader, arbeider ved landvæsenet  Valsølille sogn, Sorø Amt
Maren Hansen født Olsen 56  Gift hans hustru  Beenløse sogn, Sorø Amt
Ane Nielsine Larsen 4  Ugift pleiebarn  Beenløse sogn, Sorø Amt
Niels Peder Herman 25  Ugift deres søn, tøffelmager  Beenløse sogn, Sorø Amt
 
--------------------------------------------------------------------------------
Venlig Hilsen**Bente Ougtvig 

Else Skovbo Jensen

Hej
Indtil du får den bog Eli nævner kan du læse lidt her
http://www.sa.dk/content/dk/brug_arkivet/introduktion_til_arkivbrug_for_slagtsforskere


AO = arkivalieronline www.arkivalieronline.dk

Jeg ved godt, at du har hans kone, men du spørger da efter forældrenes navne.


med venlig hilsen
Else

Vibeke Thillemann

Venlig hilsen
Vibeke Thillemann

A. H.

Else og i andre, takker mange gange for jeres tid, jeg kender ikke forkortelser på arkiver, men kender AO, politiets arkiv,  det er nok dem jeg bruger mest

Jesper Dyring

Hej Anita, du skriver ar børnene hedder Hermansen ,men at det er der ingen af forældrene der gør, det er som du kan se fordi på den tid fik man ikke det samme efternavn , men fik sit efternavn efter farens fornavn: I dit tilfælde hedder han jo Herman og derfor hedder hans sønnner Hermans(søn) Dvs Hermansen, hvis han havde haft en datter ville hun havde heddet F.eks Maren Hermansdatter. Mvh Jesper Dyring

Peter Kristiansen

Prøver lige at bringe lidt struktur i oplysningerne:

Henry Arthur Hermansen
* 24.12.1896 Kgl. Fødselsstiftelse, Kbh.
d. 24.1.1897 hvor ?
Forældrene er ikke nævnt

Fødsel: København, Den Kongelige Fødselsstiftelse 1896-99, opslag 46.
Barnets nr. 793. Moderens nr. 807. Moderens alder 32.

forældre: ugift Gertrud Rasmine Petersen og Arbejdsmand Morten Hermansen
- - - - -
gift med Dagmar Kristine Madsen
- - - - - -
+ 30.8.1934 Kommunehospitalet (bopæl Revalsgade 9)
beg. 5.9.1934 Vr. Kirkegård

Død: København, Gethsemane sg., kirkbog 1922-38, opsl. 96.

Forældrene har jeg ikke fundet i politiets registerblade.
Jeg har fundet én Gertrud Rasmine Pedersen på hele Sjælland i FT 1880 - i Valby sg., Holbo hrd., men her opgivet til kun at være 10 år - og det er lidt ungt..... (26 år i 1896 mod kirkebogens 32.)
M.v.h. Peter Kristiansen

Peter Kristiansen

Dagmar Kristine Madsen

* 24.1.1894 Kgl. Fødselsstiftelse, Kbh.
d. 30.1.1894 hvor ?

Barnets nr. 56, Moderens nr. 56. Moderens Alder 30.
Forældrenes navne ikke nævnt.
Anmærkning:
H. ( % Barnet) [minus]

København, Den Kgl. Fødselsstiftelse 1891-97, opsl. 83

-----
Nævnt i politiets registerblade 1913-19
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2096421&searchname=polit_
bl.a. i Revalsgade 9, som er mandens bopæl ved sin død i 1934.

-------
gift med Henry Arthur Hermansen (efter 1920 - han er stadig benævnt som ugift på PRB.)
-------

+ 1.2.1944, Blegdamshospitalet, Kbh.
bisat 6.2. 1944 Søndermark krematorium.

Hun er ikke fundet død i Skt. Johannes sg. (som dækker Blegdamshospitalet) i perioden medio 1943 til medio 1945 - men da dødsfaldet registreres i bopælssognet, så kan det i princippet være stort set hvorsomhelst....
M.v.h. Peter Kristiansen

Peter Kristiansen

Folketællingen 1930
København, Revalsgade ulige nr., nr. 9:
opslag 219 har du Dagmar Kristine Madsen og hendes plejefar Lars ...... Hermansen, * 23.12. 1857 i Benløse. Portør hos DSB.

Begge er noterede som ugifte.
M.v.h. Peter Kristiansen

Peter Kristiansen

Som tidligere bragt:

Sorø, Ringsted, Benløse, Beenløse sogn, et huus, 5 F2, FT-1880, B0468
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Herman Hansen 56  Gift huusfader, arbeider ved landvæsenet  Valsølille sogn, Sorø Amt
Maren Hansen født Olsen 56  Gift hans hustru  Beenløse sogn, Sorø Amt
Ane Nielsine Larsen 4  Ugift pleiebarn  Beenløse sogn, Sorø Amt
Niels Peder Herman 25  Ugift deres søn, tøffelmager  Beenløse sogn, Sorø Amt

Herman Hansen død 17.8.1898 i Benløse (Benløse 1892-1902, opsl. 170).
Født 8.1.1824 i Valsølille. Søn af Hans Petersen og Grethe
Hans hustru, Maren Olsdatter er død 9.5.1881 i Benløse.

Benløse 1855-82, opsl. 306:
Maren Olsen død 9.5.1881, begr. 15.5. Husmand Herman Hansens Hustru af Benløse. 59 år.

Herman og Maren er gift 25.6.1853 i Benløse (Benløse 1814-55, opsl. 336)

Sorø, Ringsted, Benløse, , et hus, 24. fam 2 fam, FT-1860, D2367
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Herman Hansen 37  Gift husfader indsidder daglejer  Valsølille Sorø Amt
Maren Olsen 37  Gift hans kone  Benløse Sogn
Hans Hermansen 6  Ugift deres barn  Benløse Sogn
Niels Peter Hermansen 5  Ugift deres barn  Benløse Sogn
Lars Peter Hermansen 2  Ugift deres barn  Benløse Sogn

M.v.h. Peter Kristiansen

A. H.

Jesper Dyring

Takker for din oplysning, den er værd at have med som slægtsforsker, jeg troede de var adopterede eller plejeunger alle de børn :D

Venligst
Anitta

A. H.

Peter Kristiansen

Min farmor  Dagmar kristine madsen er døbt på den kgl fødselsstiftelse 30-01-1894. Hun kommer i pleje hos Lars peter hermansen benløse, det fremgår af hendes konfirmationsoplysninger gethesemane kirke

Min farmor bliver gift med min farfar i 1932 jeg har papirerne fra rådhuset.kbh.

Takker for dine store hjælp, den er værdifuld, jeg troede min farfars far hed martin, men ser du skrev morten, den vil jeg kigge mere på .

venligst
Anitta Hermansen

Peter Kristiansen

Jeg tjekkede Henry Arthur Hermansens død i Gethsemane igen - der kan faktisk stå både Morten og Martin - så en præcisering må støttes af andre kilder.

Er Morten/ Martin Hermansen efterkommer af Herman Hansen i Benløse? Du beskriver familien i Benløse som plejeforældre - men så er det vel ikke nødvendigvis din biologiske familie ??
M.v.h. Peter Kristiansen

Peter Kristiansen

#17
Jeg er lige nødt til opsummere:

Farfar:
Henry Arthur Hermansen (Tømrer - se enkens død)
* 24.12.1896 på Den Kgl. Fødselsstiftelse, Kbh. (Forældre ikke nævnt) (1896-99, opsl 46.)
~ 4.5.1932 Københavns Rådhus (AO: Ægteskabsprotokol 1932, 0601-1200, nr. 1120 (opsl. 526))
+ 30.8.1934 Kommunehospitalet (Revalsgade 9) (Gethsemane 1922-38, ops. 96)
Her oplyses forældrenes navne som ugift Gertrud Rasmine Petersen og Arbejdsmand Morten/ Martin Hermansen.


Farmor:
Dagmar Kirstine Madsen
* 24.1.1894 på Den Kgl. Fødselsstiftelse, Kbh. (Forældre ikke nævnt) (1891-97, opsl. 83)
konf. 12.4.1908 i Gethsemane k. - bor hos plejeforældrene Portør Lars Peter Hermansen og Hustru, Revalsgade 9, mezz. (Gethsemane 1901-19, opsl. 211)
~ 4.5.1932 Københavns Rådhus (se ovf.)
+ 1.2.1944 Blegdamshospitalet (Revalsgade 7, st.) (Gethsemane 1939-53, opsl. 199)
Forældrenes navne ikke nævnt.

Så med mindre at Fødselsstiftelsens protokoller (og dem har jeg ikke arbejdet med) kan oplyse om hendes forældre - så kendes hendes biologiske forældre ikke.
M.v.h. Peter Kristiansen

Peter Kristiansen

#18
Lars Peter Hermansen:
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2033404&searchname=polit_simple


Det må være et sammenfald af tilfældigheder at farfar hedder Hermansen og at farmor kommer i pleje hos Hermansen ???

Kan du forklare denne linie:
Søster til Niels peter, Lars peter og karen Marie hermansen Oline Christine halssøstre og brødr til min farmor Dagmar

Hans Hermansen * ca. 1854, Benløse
Niels Peter Hermansen * 1855, Benløse
Lars Peter Hermansen * 1857, Benløse
Karen Marie Hermansen * 1861, Benløse
Oline Christine Hermansen * 1865, Benløse

Da din farmor Dagmar først er født 1894, kan hun næppe være søskende/ halvsøskende, men måske en datter af en af dem - hvis der overhovedet er en sammenhæng!!
M.v.h. Peter Kristiansen

Regelsen

Hej

Portør Lars Peter Hermansen, afsked 31.07.1910 (Personaleakt. Litra nr. H 446)(23.12.1857)
Venlig hilsen
regelsen

A. H.

#20
Peter kristiansen

Da min farmor konfirmeres står der at Lars peter hermansen er pelejefar til min farmor, han hedder måske tilfældigvis  også hermansen, men da jeg ikke kan finde nogle af forældrene med fødselsdatoer til min farfar Henry arthur hermansen så aner jeg ikke om han er familie, derfor har jeg skrevet at Lars peter hermansen børn er halvsøskende for selv at holde styr på hvordan de hænger sammen.

Min farmor og farfar bor tilfældigvis også i den lejlighed min farmor voksede op i med  Lars peter Hermansen. min egen far fødes også mens de  bor i revalsgade.9  med dagmar kristine og henry arthur.

jeg kan ikke få adgang til den kongelig fødsels stiftelse papirer fordi min farmor døde i 1944 men ifølge folketællingen fra 1911  er min farmor med på adressen

Min farmor er født og afleveret  på fødselstiftelsen ingen forældre.

jeg har navne på min farfars forældre



A. H.

Regelsen

Tak for oplysningen :D

Venligst
Anitta

Inger Toudal

#22

Ved Henry Arthur Hermansens fødsel står der: Døbt i K. H. Januar 97 24. K. H. kunne stå for Kommunehospitalet. I forældrerubrikken står der også KH (Den Kgl. Fødselsstiftelse 1896-1899, opslag 46).

Henry Arthur er barn nr. 6 på opslaget, så moderens alder må være 27 (det er alder nr. 6 på opslaget), dvs. det kan godt være den Gertrud Rasmine, som Peter fandt:

Frederiksborg, Holbo, Valby, Banneberg By, Et Hus, 4, FT-1880, C6986
Navn:  Alder:  Civilstand:  Stilling i husstanden:  Erhverv:  Fødested:
- - - - -
Svend Pedersen 41  Gift Husfader, Lever af sin Jordlod  Græsted Sogn Her i Amtet
Laurine Pedersen F. Rasmusen 41  Gift Hans Kone  Græsted Sogn Her i Amtet
Peder Nille Pedersen 16  Ugift Deres Barn  Græsted Sogn Her i Amtet
Lars Petter Pedersen 14  Ugift Deres Barn  Græsted Sogn Her i Amtet
Jens Pedersen 12  Ugift Deres Barn  Græsted Sogn Her i Amtet
Gjertrud Rasmine Pedersen 10  Ugift Deres Barn  Her i Sognet
Christine Pedersen 6  Ugift Deres Barn  Her i Sognet
Julie Magrethe Pedersen 3  Ugift Deres Barn  Her i Sognet
Hans Sine Pedersen 1  Ugift Deres Barn  Her i Sognet  

Faktisk passer alderen rigtig fint: 10 år 1/2-1880, 27 år 24/12-1896.

Tilgængelighedsfristen for Fødselsstiftelsens arkiv er 75 år, så der skulle ikke være problemer med at få adgang til oplysninger vedr. fødsler i 1894 og 1896.

http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/fodselsstiftelsen_-_en_vejledning

http://www.sa.dk/media(4183,1030)/Selvbetjeningsmagasinet.pdf

Kirkebogen Kommunehospitalet 1891-1972 FV, hvor Henry Arthurs dåb eventuelt kunne findes, er ikke på AO, men ses registreret på http://www.denjyskekirkebog.dk/LAK/078.htm.

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Toudal

#23

På Henry Arthurs registerblad
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1772896&searchname=polit_simple
står der Hj. [Hjemmet] i 1919 og 1920 - adressen er Esbjerggade 234.

AO, Folketællinger, 1916, Esbjeggade, opslag 83-85 &
AO, Folketællinger, 1921, Esbjeggade, opslag 31
- Martin Hermansen, f. 17/11-1871, Østerild, Thisted Amt, gift med Olga Emilie Vilhelmine.

Ud fra dette og oplysningerne ved Henry Arthurs død vil jeg mene, at hans far er her:

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2196439&searchname=polit_simple
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2196439&backside=1&searchname=polit_simple

Thisted, Hillerslev, Østerild, Østerild By og Sogn, , 39. Hus, FT-1880, c9479
Navn:  Alder:  Civilstand:  Stilling i husstanden:  Erhverv:  Fødested:
Elise Marie Hermansen 53 aar  Enke Husmoder  Tögstrup
Herman Badstue Hermansen 23 aar  Ugift Styrmand Hendes Barn  Thisted
Jørgen Krit?? Kristian Hermansen 15 aar  Ugift Sømand Hendes Barn  Thisted
Karoline Kirstine Hermansen 13 aar  Ugift Hendes Barn  Thisted
Martin Hermansen 8 aar  Ugift Hendes Barn  Østerild  
Petrine Nielsen 22 aar  Ugift Tjenestepige  Fæbbested
Anders Klastrup Larsen 59 aar  Ugift Tjenestekarl  Hokser
Maren Kirstine Andersen 15 aar  Ugift Sylærling  Østerild
Katrine Kristensen 16 aar  Ugift Sylærling  Østerild

Thisted, Hundborg, Thisted Købstad, Nørregade, Huus nr. 275. Stuen. a, 3, FT-1860, C9280
Navn:  Alder:  Civilstand:  Stilling i husstanden:  Erhverv:  Fødested:
Henrik Andreas Hermansen 39  Gift Skipper. huusf.  Løgstør
Elise Mette Marie Henriksen 35  Gift Hans kone  Westervig
Herman Badstue Hermansen 4  Ugift Deres børn  Thisted
Henrik Hermansen 3  Ugift Deres børn  Thisted
Maren Hermansen 1  Ugift Deres børn  Thisted
Berthe Marie Christensen 17  Ugift Tjenestepige  Westervig  

Østerild, Hillerslev, Thisted 1861-1890, opslag 25, nr. 12
- forældre Gaardmand Henrik Andreas Hermansen og Hstr Elise Marie Hermansen 46 Aar gl i Østerild.



Gjertrud Rasmine Petersen er født 2/7-1869:
Valby, Holbo, Frederiksborg 1854-1875, opslag 45, nr. 7
- forældre Parc[ellist] Svend Pedersen og Hustrue Larine Rasmussen i Bannebjerg. Anm: Mod: 31 Aar.

Venlig hilsen
Inger T.

PS: Næste gang kunne du prøve at lave en bedre overskrift med navn, tid og sted for den person, du efterlyser ;)
Venlig hilsen
Inger Toudal

A. H.

Hej Inger T

Takker for dit store arbejde med info om min familie, jeg vil gerne spørge hvor man kan få hjælp til at forstå disse data, for helt ærligt er jeg ret grøn omkring slægtsforskning og jeg jeg forstår ikke ret meget af det :D

Venligst
Anitta

Inger Toudal

Hej Anitta

Ved Henry Arthur Hermansens død står der, at hans forældre er ugift Gertrud Rasmine Petersen og Martin Hermansen.

Ifølge Politiets registerblade bor Henry Arthur på adressen Esbjerggade 234 i 1919 og 1920. Begge steder står der
Hj. [Hjemmet] ud for adressen. Den Martin Hermansen, der bor på adressen, født 17/11-1871 i Østerild, må være Henry Arthurs far.

En Rasmine Pedersen, der sandsynligvis er hans mor, er registreret i København 1/11-1900. Hun er født 2/7-1869 i Bannebjerg. Desværre er adressen ikke synlig:

http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1574692&searchname=polit_adv

I 1920 står hun som enke med efternavnet Trudsø:

http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1585610&searchname=polit_adv

Ifølge Fødselsstiftelsens kirkebog er Henry Arthurs mor 27 år ved fødslen 24/12-1896.
Gjertrud Rasmine Petersen er født 2/7-1869 i Bannebjerg, Valby sogn, Frederiksborg amt.


Det eneste vi ved om Dagmar Kristine Madsens mor er, at hun er 30 år ved fødslen 24/1-1894.

Du må på Rigsarkivet og kigge i Fødselsstiftelsens hovedprotokoller for at finde oplysninger om Dagmar Kristines mor (faderen står der ikke nødvendigvis noget om), og for at få bekræftet (eller afkræftet) formodningerne om Henry Arthurs mor.

Vejledningen til Fødselsstiftelsens arkiv finder du her:

http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/fodselsstiftelsen_-_en_vejledning

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal