Hvordan rejste man fra København til Viborg omkring 1803

Startet af Hanne Elly Petersen, 13 Okt 2012 - 18:09

Forrige emne - Næste emne

Hanne Elly Petersen

God aften
Er der mon en blandt Jer, som kan fortælle, hvordan min tiptipoldefar kunne rejse fra København for at nå Viborg. Han blev konfirmeret i Viborg i 1803 og er formentlig født i København, men det er endnu ikke lykkedes for mig at finde ham.

Jeg tænkte, at noter i pasprotokoller kunne hjælpe, men så mener jeg, at det er nødvendigt at kende rejseruten for at kunne bestille de korrekte protokoller.

Mange tak - på forhånd  ;)
HanneElly

Knud Madsen

Hej

Meget kort: Han kunne være rejst som passager på et fartøj, som fra København skulle til Århus. Herefter kunne han være rejst med vogn til Viborg.

V.h. KM

Niels Ole Dahl

Hej
Du kan læse Michael Duponts artikel om paskontroller her, måske du kender den i forvejen.

http://www.genealogi-kbh.dk/dokumenter/pasprotokoller%202011.pdf

ellers vil jeg foreslå du prøver at lave en efterlysning i forum for Aneefterlysning.
Med Venlig Hilsen
Niels Ole Dahl
Mail : nielsoledahl@gmail.com

Hans Poulsen



Hej Hanne

Det første ord, der faldt mig ind, var *diligencer* - og via Google var det nemt at finde hits. Her er et link:

http://www.google.dk/search?q=diligencer&hl=da&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=bmh6UK7oBMXWsgbqpoDIDA&ved=0CCkQsAQ&biw=1005&bih=625

Om det var samme hest eller spand heste, der tog hele turen København-Viborg med, eller om der blev  skiftet heste på diverse kroer, der havde hestestalde, véd jeg ikke.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hanne Elly Petersen

God dag Hans, Niels Ole og Knud

Tusinde tak for jeres svar, jeg blev netop inspireret af artiklen om pasprotokollerne til at søge efter Magnus Schmidt og hans fader derigennem. De kan måske vise, hvor og hvornår Magnus er født.

Der er efterhånden mange gode mennesker, som har forsøgt at finde frem til hans fødselsdag/-sted helt uden held.

Jeg vil forsøge mig med pasprotokoller udstedt i København og så lede videre i Århus.

God søndag og mange hilsner
HanneElly

Hans Poulsen


Hej Hanne

Så kom der et navn.

"..Han blev konfirmeret i Viborg i 1803 og er formentlig født i København, men det er endnu ikke lykkedes for mig at finde ham".

*Han* er det Magnus Schmidt?

Det er sandsynligt, at Magnus i kilderne er nævnt med sit patronym, og at Schmidt-navnet slet ikke optræder dér.

En strøtanke: Magnus skulle vel aldrig være barn af kartoffeltyskerne?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hanne Elly Petersen

Hej Hans

Jeg ved det ikke, men her er det, vi har fundet frem omkring hans fader:

Hans, tusinde tak for dit bud, mange hilsner HanneElly
 
Vi har forgæves ledt efter Magnus Smith i folketællingsdatabasen på DDA's hjemmeside, både lokalt i Viborg Amt og Københavns Amt, men også hele landet på én gang. Vi har søgt efter hele navnet, samt variationer af efternavnet Schmidt/Smith/Smidt. Også hans far, sadelmager Andreas Frederiksen Smith, som vi kender fra Magnus' borgerbrev og død, har vi forgæves ledt efter i folketællingsdatabasen. Vi har lavet søgninger på hele navnet, men også meget brede søgninger, bl.a. efter personer med efternavnet Schmidt/Smith/Smidt o.l. i hele landet, der arbejdede som sadelmagere, samt sadelmagere med fornavnet Andreas/Andreas Frederik/Anders Frederik og flere variationer. Vi har forgæves set alle sadelmagere igennem i København i folketællingerne 1787 og 1801, hvis faderens navn skulle være afskrevet forkert og derfor ikke kunne søges frem i DDA's folketællingsdatabase. Den eneste, der kunne have været ham, var en "Friderik Kridt"; men i folketællingen på Arkivalieronline ses det tydeligt, at efternavnet "Kridt" ikke er en fejl for "Smidt".
Vi har forgæves ledt efter Magnus Smith og hans far Andreas Frederik Smith på familysearch.org, hvor vi bl.a. har kombineret søgningen med deres navne, men også hver for sig. Det er ikke lykkedes at finde noget direkte brugbart, selv på baggrund af et så usædvanligt navn som Andreas Frederik Smith. Nogle mulige kandidater er dog fundet: Hvis Magnus' forældre boede i Viborg eller omegn, kan de måske - på trods af faderens stilling - være identiske med musketer Andreas Schmidt og Anne Cathrine Pedersdatter, der blev gift 7. september 1780 i Skive. Eller evt. Friderich Schmidt og Cathrine Maria Hasenzflueg, der blev gift i Garnisons Kirke, København, den 16. august 1782 (ikke fundet indførslen på Arkivalieronline) eller Friderich Schmidt og Johanna Handsteen, der blev gift 15. september 1773 i København(!).
I borgerbrevet nævnes det, at Magnus Smith havde været soldat; men da han er født i hovedstaden eller i en købstad (København ifølge borgerbrevet eller Viborg ifølge folketællingerne og kirkebogen ved hans død), var han ikke værnepligtig. Han må derfor have været professionel soldat. Desværre kendes den militære enhed, som han hørte under, ikke, og dermed bliver det meget svært at lokalisere ham (der findes ikke ét samlet indgangsmiddel)

Hans Poulsen

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Knud Aagaard

Hej
Citat fra: hanne elly petersen Dato 14 Okt 2012 - 12:31
I borgerbrevet nævnes det, at Magnus Smith havde været soldat; men da han er født i hovedstaden eller i en købstad (København ifølge borgerbrevet eller Viborg ifølge folketællingerne og kirkebogen ved hans død), var han ikke værnepligtig. Han må derfor have været professionel soldat. Desværre kendes den militære enhed, som han hørte under, ikke, og dermed bliver det meget svært at lokalisere ham (der findes ikke ét samlet indgangsmiddel)
Kan du ikke finde ham i lægdsrullerne?
Hilsen
Knud Aagaard

Hanne Elly Petersen

Hej Hans
ja, ham har jeg været omkring, men tror stadig, at han er født i cph - har ikke kunnet finde ham i kirkebøgerne Viborg
TAK
HanneElly

Hanne Elly Petersen

Hej Knud
Nej, jeg har ikke kunnet gennemskue lægsrullerne... :(
måske jeg skal prøve igen,
mange hilsner
HanneElly