Hvem var Peder Grynerup.....?

Startet af Ole Bregnedal, 12 Okt 2012 - 13:39

Forrige emne - Næste emne

Ole Bregnedal

hej Jane,

TAK for din yderst nyttige indsats.
Selvom du ikke er medlem af denne/vor familie (måske er du alligevel:-)) - så bør du absolut inviteres når der indbydes til Den Store Familiefest for Hr. Ladefogeds Efterkommere.

Den nævnte dåb havde jeg i forvejen, blot har du tydet texten mere klart end jeg. FINT.

Drengenes konfirmation, som du også har fundet, synes jeg nok virkelig konfirmerer hvor de kom fra:

Peder afg. Christens Nielsens af Bystrup  19
Christen  Dito søn begge i Ertbølle   17

Aldersforskellen mellem dem er også korrekt.
Blot har jeg at Christen dør lige efter sin fødsel - det må jeg vist checke.

DETTE er vist et stort skridt for os alle...
mvh. Ole
ole@bregnedal.net

Grethe Leerbech

Hej Ole
Huske chr. Ladefoged har 2 sønenr ved navn christen-een født i 1742 og een født i 1746. Så jeg vil tro det er ham født i 1742 der er død.

mvh
Grethe 
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Ole Bregnedal

hej Grethe,

JA - du har ret; har checket det.

TAK.
mvh. Ole
ole@bregnedal.net

Ole Bregnedal

hej Grethe::::
(og andre)
Det er godt at jeg nu har fået sat Grynerup-søskende "på plads" takket være alles gode hjælp her i DIS. Det er jeg taknemmelig for.

Jeg har googlet lidt og kan se at du og jeg har flere fælles af de-gamle. Min Peder Grynerups hustru, Kirsten Nielsdatter,s forfædre på hendes fars side > Niels Madsen > Mads Knudsen, Strandbygaard og dennes forældre vist også har match til din slægt; så det rammer både via Niels Grynerup og via Mads Knudsens far.

Blot et lille kuriosum.
mvh. Ole
ole@bregnedal.net

Grethe Leerbech

Hej Ole
Ja, du har ret Madsen/Knudsen slægten fra Støttrupgaard har mange efterkommer sammenfald med slægtsforskere.
F.eks. Peter Mikkelsen-som jo har mailet her, Ruth Dahl på geni, Karin Wendt på FTM, Torben Aastrup, Lydia Aasted og Bjørn Skinnerup. Der er sikkert flere...

Måske har du også sammenfald til Thorsgård slægten i Morum

Det var jo nogle små sogne i et barsk klima - oftest hede -  og folk på egnen giftede sig ind i hinanden og desuden skulle man jo også sørge for at ens døtre hhv. sønner blev godt gift, helst med de bedste fæstere -med mest jord, de bedste familier på egnen, i nabosognet hvor man nu kunne finde gode partier.

Knud Madsens kone Else Knudsdatter  er ikke mindst spændende at beskæftige sig med. 

mange hilsner
Grethe

Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Ole Bregnedal

mvh. Ole
ole@bregnedal.net

Henny Odby Nielsen

#66
Hej Grethe Leerbech.
Du har også Niels Grynnerup i din slægt.

Jeg er netop faldet over en indførsel i kirkebogen for Vognsild, som virker underlig  ???

Vognsild  1766-1813 opslag 66
1773
Julius d: 4. Blev Jens Grynnerup og hans broder Niels Grynnerups pige ..af Wognsild Anne trolovede.
(I september på samme side blev de gift).

I FT 1787 og 1801 er Jens Grynnerups kone Anne hhv 39 og 54 år. Og Jens Grynnerup selv hhv 46 og 61 år, hvilket passer med Niels Grynnerups bror Jens, der blev født i 1740.

Men aldersmæssigt kan det ikke være Niels Grynnerups datter Anne, så måske det med "pige" menes hans  tjenestepige. Hans egen datter Anne blev født i 1770.

Familysearch har tolket det som Niels Grynnerups datter blev gift med sin farbror. Men hvis det var lovligt, og han havde en ældre datter med samme navn, havde det vel medført mere tekst i kirkebogen.   

Mvh
Henny
Venlig hilsen
Henny Odby Nielsen
Primært Salling, Thyholm, Sydmors, Vesthimmerland, Østfyn og Sydvestjylland. Krydret med udvandringens historie.
.

Jane Valkær

Hej Henney
Lige under deres trolovelse - i august - da bliver de viet.
Jeg læser det som Anne Nielsdatter.

Mvh
Jane

Henny Odby Nielsen

Hej Jane.

Det er fortolkningen af ordet "pige", der er et problem. Aldersmæssigt set kan det nemlig ikke være Niels Grynnerups datter Anne Nielsdatter, men muligvis en tjenestepige. - Med mindre Niels som teenager fik en datter med samme navn.

Mvh
Henny
Venlig hilsen
Henny Odby Nielsen
Primært Salling, Thyholm, Sydmors, Vesthimmerland, Østfyn og Sydvestjylland. Krydret med udvandringens historie.
.

Jane Valkær

Hej
Ja, det er både besynderligt at kalde hende en pige, og at hun kan blive gift med sin farbror.
På opslag 20, år 1747 bliver et uægte barn født - kaldet Anne, men desværre er hendes skriftemål ikke blevet noteret, så det er ikke til at vide, hvem faren var.
Mvh
Jane

Jane Valkær

Hej igen
Nu bliver det mere forvirret.
Jeg kiggede i de skannede folketællinger på AO - Vognsild 1787 opslag 4 - og fandt Jens Grynnerup og hans kone Anne Laursdatter (tror jeg nok). Måske hende Anne, som er født som uægte i 1747 i Vognsild.
Prøv selv at kigge efter.
Mvh
Jane

Henny Odby Nielsen

#71
Hej Jane

I FT 1787 på www.ddd.dda.dk er hun oversat til Christensdatter. Men du har ret, hun hedder Lauridsdatter i den håndskrevne folketælling - som sin mor.
I FT 1801 hedder hun så Nielsdatter som i kirkebogen ved sit bryllup.

Så der kan være en sammenhæng til Niels Grynnerup, som kun skifteprotokollen for Niels Grynnerup muligvis kan vise.

Det bliver interessant at se, om det dengang var tilladt at blive gift med sin farbror.

Mange tak for din hjælp  :) Du er god til at finde resultater i kirkebogen.

Mvh
Henny
Venlig hilsen
Henny Odby Nielsen
Primært Salling, Thyholm, Sydmors, Vesthimmerland, Østfyn og Sydvestjylland. Krydret med udvandringens historie.
.

Ole Bregnedal

ENIG - Jane er dygtig.

DER skal man vist holde sig til ;D
mvh. Ole
ole@bregnedal.net

Jane Valkær

Hej
Nu bliver det lidt kringlet.

KB Vognsild 1739-1766 opslag bliver en Anne født - hun er "uægte" og hendes mor hedder Maren Lauridsdatter. Til denne dåb er Jens Wognssøns to døtre Maren og Anne med. Denne Jens Wognssøn er morfar til Jens og Niels Grynnerup (deres mor Kirsten Jensdatters far).
Måske er Maren Lauridsdatter et barn af et af de andre børn af Jens Wognssøn - sikkert noget familie.
Måske kom Anne Lauridsdatter/Nielsdatter i pleje hos Niels Grynnerup og derfor blev hun kaldt hans pige og ikke hans datter. Og derfor kunne Jens gifte sig med hende, da hun ikke var nær beslægtet.

Et bud, som der kan tygges på.

Mvh
Jane


Jane Valkær

Hej
Jeg skal også sige tak for al den ros (har pralet over for min mand). Tror nok, at det mere er held end erfaring. Kirkebøgerne var rimelig gode at søge i- både mht. tydning og mht. oplysninger.

Ang. Maren Lauritzdatter og hendes datter Anne Lauridsdatter/Nielsdatter: I Vognsild boede Christen Vognsen, som er bror til Jens Vognsen (Niels, Christens, Peder og Jens morfar). Så det kører sådan lidt i ring. :-\

Mvh og tak
Jane

Grethe Leerbech

Hej alle

Blot for at gøre opmærksom på at Maren Lauritsdatter blev gift med Jacob Sørensens af Farsø i december 1749 og hun stammer fra Niels Lauritzen på Liingaard i Lovens sogn. og hun tjente på Lerchenfeld. (ospl. 132)

7. November udstod Maren kirkens disciplin- den er meget sjov at læse.  185-186
og da vi ikke ved hvornår hun føder, kan Anne jo godt være 1/2 år eller mere, da hun bliver døbt. Og som I kan læse er både Christen og Wogn Jensen involveret her. .også han kirkens disciplin.

Om hendes før ægteskab fødte datter Anne så senere skulle tjene Niels Grynnerup er meget mulig.
Men præsterne i de forskellige kirkebøger gør meget ud af forskellen mellem dreng og søn og pige og datter. En pige er for 95% vedkommende altid en pige der tjener hos vedkommende ligeledes en dreng. Nogle præster skriver "tjenende hos" men ikke altid.  Så det er ikke Niels datter, der her er tale om...

Mange hilsner
Grethe 
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Henny Odby Nielsen

#77
Men, hvorfor bliver Anne kaldt Nielsdatter?

Jeg går ud fra, at det er den rigtige Anne, som jeg her har fat på.

GIFT - Vognsild 1766-1813 opslag 66
4.7.1773 - Blev Jens Grynnerup og hans broder Niels Grynnerups pige af Wognsild Anne trolovet.
19.9.1773 - Blev Jens Grynnerup og Anne Nielsdatter af Wogns: copul.

DØD - Vognsild opslag 266
1812 16. Augustius
Jens Bystrups enke Anne Nielsdatter:
66 år

Aalborg, Gislum, Vognsild, Vognsild Bye, 23de Familie - Huusmænd, 23, FT-1787, A4406
Jens Grynerup 46  gift Mand Bonde, Huusmand  
Ane Christensdatter 39  gift Kone  
Maren Jensdatter 8  ugift Børn af 1ste Egteskab  
Kirsten Jensdatter 2  ugift Børn af 1ste Egteskab
(red.heni: (Ane hedder Lauridsdatter i opslag 4 på AO) - (KB 1747 Farsø opslag 20 moderen hed Lauridsdatter og var ugift).

Aalborg, Gislum, Vognsild, Vognsild, , 6, FT-1801, A4409 - AO opslag 2
Jens Christensen 61  Gift mand husmand med jord  
Anne Nielsdatter 54  Gift kone  
Jens Christensen 3  Ugift antaget barn til opdragelse

----

DØD - Vognsild opslag 262
1811 3. November
Jens Brystrup
71 år.

SKIFTE:
JENS CHRISTENSEN - (p:)26 NOV 1811 VOGNSILD, GUNDERUPGAARD, GISLUM, Aalborg -
84 / 1794-1850 / 41642   - (S:)ANE NIELSDATTER
Kilde: www.ddd.dda.dk

Hilsen og god weekend.

Henny
Venlig hilsen
Henny Odby Nielsen
Primært Salling, Thyholm, Sydmors, Vesthimmerland, Østfyn og Sydvestjylland. Krydret med udvandringens historie.
.

Grethe Leerbech

Hej
Jeg kan ikke give dig noget svar på hvorfor hun bliver kaldt Nielsdatter-måske efter sin morfar!!!
Men jeg kan fortælle dig at hvis hun var blevet gift med sin morbroder skulle er også dengang være kongelig bevilling til og dem kan man finde . Jeg mener det er hos Wadschier-evt. Brejl - men kan ikke lige huske dem. Men jeg har haft fat i dem før.

Muligheden for at det er en anden pige foreligger, men jeg synes, at det jo også er mærkeligt at hun kaldes både Lauritsdatetr og Nielsdatter. Kan hendes mor have været gift to gange. Måske har Niels Grünnerup gjort hende til sin plejedatter og derfor er det blevet til Nielsdatter. Jeg hælder lidt til det sidste, da patronymet jo ikke var som det er i dag et rigtigt efternavn men blot et patronym, så sognet mv. vidste hvor barnet kom fra, var barn af.
Som sagt så kan vi kun se det i skiftet efter hendes moder og evt. skifte efter Niels Grynnerup. Men da jeg bor på Sjælland er det ikke så let at få fat i skifter fra Viborg.

Hvad kaldes hun ved børnenes fødsel, ved deres ægteskaber?

Mange hilsner
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ